• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Default En katolsk begravelse i UK.... med fly, tog, uber å sånn

Tjab

Upgrade me....
En mindre spannande, men for meg halv-glamorøs, tur til Doncaster i katolsk begravelse.
Tja, skal man noen plass her i verden så må man stå opp om morran, så da står man opp til det helt spinnville klokkeslettet 04:30 slik at man ikke skal stresse seg i hjel.
En strek i regninga når man skal prøve å stå opp tidlig og opptre voksent og ansvarsfullt er jo at frosten får tapperøret til hageslangen til å sprekke ca 21:00 kvelden før...
Stenging av vann, nødreparasjon, eller det ble faktisk en ganske heftig "on the fly" modifikasjon av denne kranen. Var ferdig ca 22:30. Så må man jo pakke, samt er adrenalinet/følelsen av stress relativt høyt så dårlig med tid for søvn...

Men, flyet rakk jeg. 05:49 og man venter på mannskapet. Som man ser av monitorene, en ganske vanlig dag på Kvernberget.
20260113_054909.webp

Jaja, dagens første tur. 13.01.2026 - SK2302 - SE-RSI - Embraer ERJ195 - Sete 08F - SAS Business. Knyttnevetesten er ikke gjennomførbar. Frokost helt ok.
20260113_061210.webp

Fuel er ganske viktig, men hvorfor de må drive å fylle når alle er inne i flyet skjønner jeg ikke helt. Kan de ikke bare gjøre det litt før?
20260113_061318.webp

Lufthavnvakten. En ung og blond utgave av Bjarne Brøndbo. Drømmemannen for mange sannsynligvis (kommende kjendis da ansiktet er automatisk blurred).

20260113_061332.webp

Last edited:
På grunn av, den høyst adekvate, utnyttelsen av ruter og materiell så blir det ofte tid til å velge feil drikke i Loungen på Gardermoen. Nøyde meg med en kjeks og noe sjampis.
Selvfølgelig til en del hevede øyenbryn. Men men, ikke alle kan være like eksotisk som en Nordmøring på lounge...
20260113_095638.webp

En av fordelene med Diamant hos SAS er jo den fabelaktige muligheten man får til å stå først på sånn flybru eller hva det nå heter. Spesielt vinterstid må dette være en uforglemmelig opplevelse for tilreisende fra sør på kontinentet.
Tommel opp SAS. (spesielt på Flesland, som har verdensrekorden i venting mellom gate og fly) Akkurat i dag var det min egen feil da jeg drømte meg litt bort i Loungen og vi hadde F36!! som gate og jeg kom nesten sist.20260113_102047.webp

Dagens andre tur. 13.01.2026 - SK4609 - EI-SIA - A320neo - Sete 03A - SAS Business. Knyttnevetesten er ikke gjennomførbar.
20260113_103415.webp

Liten merkverdighet på denne turen. Har du et skarpt øye så ser du "feilen" :)
20260113_103504.webp

Dagens meny på denne turen til Manchester. De ostekakene til SAS er faktisk helt høvding! Lunsjen og serveringen er grei, men de brødene er veldig spesielle.
20260113_114606.webp

Bra service på denne turen med britisk crew! Skulle ønske de skandinaviske CC hadde løfta det til dette nivået!
Den nye sjampisen til SAS er veldig god og drikken kom på bordet nesten umiddelbart!
20260113_120058.webp

Lunsjen...
20260113_120554.webp

Alt i alt en fornøyelig tur med SAS!

Vel fremme i Manchester og kø inn til gate. Relativt greit med trafikk der og bare en rullebane.
20260113_132249.webp

Et random fly i Manchester
20260113_123715.webp

På grunn av, den høyst adekvate, utnyttelsen av ruter og materiell så blir det ofte tid til å velge feil drikke i Loungen på Gardermoen. Nøyde meg med en kjeks og noe sjampis.
Selvfølgelig til en del hevede øyenbryn. Men men, ikke alle kan være like eksotisk som en Nordmøring på lounge...
View attachment 58416

En av fordelene med Diamant hos SAS er jo den fabelaktige muligheten man får til å stå først på sånn flybru eller hva det nå heter. Spesielt vinterstid må dette være en uforglemmelig opplevelse for tilreisende fra sør på kontinentet.
Tommel opp SAS. (spesielt på Flesland, som har verdensrekorden i venting mellom gate og fly) Akkurat i dag var det min egen feil da jeg drømte meg litt bort i Loungen og vi hadde F36!! som gate og jeg kom nesten sist.View attachment 58418

Dagens andre tur. 13.01.2026 - SK4609 - EI-SIA - A320neo - Sete 03A - SAS Business. Knyttnevetesten er ikke gjennomførbar.
View attachment 58419

Liten merkverdighet på denne turen. Har du et skarpt øye så ser du "feilen" :)
View attachment 58420
He he… wifien til A330 fungerer jo aldri allikevel.

Så var det tog da. Jeg kan nesten ikke huske sist jeg har tatt tog (sikkert til fra OSL en eller annen gang) . Trikk/t-bane er et fremmedord, og det eneste jeg av og til tar på skinner er til leiebilene på flyplassen i Atlanta.
Så spenningen var stor når jeg for første gang i mitt liv faktisk skulle foreta en togreise med togbytte! Valgte da å bruke TransPennine Express og deres "første klasse". Jeg hadde vel en halvromantisk forventning til at dette skulle bli en enorm opplevelse og litt sånn britisk mellomkrigs-stil. Kom fort ned på jorda igjen da...

Dette er da vidunderet som skulle ta meg fra flyplassen til Manchester Piccadilly hvor jeg så skulle gjennomføre bytte av tog!
20260113_132714.webp

Ca 12 min dit, rakk ikke ta noe bilder av interiør og stoler. Men ganske ordinære seter i mitt hode. Hvordan det er med vanlig billett må gudene vite, men er neppe helt magisk.
Situasjonsbilde fra Manchester Piccadilly mens jeg venter på toget til Doncaster.
20260113_140202.webp

Ombord på toget var det 2 seter på ene siden, og singel seter på den andre. Introvert som jeg er tok jeg singelsete, men noe beruset av overdreven servering på veien fra Oslo til Manchester tok jeg sjansen på at noen kunne sitte rett ovenfor meg. (heldigvis skjedde ikke det). Er gratis drikke og snacks på disse billettene, men de hadde bare kaffe, te og chips... Tom for alt som er gøy.
20260113_145356.webp

Storbritania så ut akkurat som på TV.
20260113_143147.webp

Selve oppholdet i Doncaster, en by som virkelig er preget av at den ligger i Storbritannia, var bare 2 netter og var såpass travel at jeg egentlig ikke tok noen bilder.
Skal sies at det var en helt ny opplevelse for meg å være i en katolsk begravelse da seremonien er litt annerledes enn hva vi er vant med hjemme. Det var også uvant å ha mottakelsen etter seremonien i en bar. Kult nok, og ganske så sosialt.
En liten funfact i følge en lokal uber sjåfør er at flyplassen planlegges åpnet igjen, og at ATC blir AI styrt! Jeg har ikke verifisert det, men stemmer sikkert sånn halvveis, byen prøver å bli lit "tech" slik jeg forsto det.

Eneste jeg faktisk har bilde av er kondomautomaten på hotelldassen. Godt folkehelsetiltak! Kondomer og smertestillende... Behandling under og etter... Og en plass på verdenskartet hvor man virkelig treffer på markedsplasseringen!
automaten.webp

Så var det på vei hjem igjen da. Togreise med bytte. Nok en gang relativt lite inspirerende, men du kommer jo frem da. Nye x antall tusen skritt på flyplass gjennomført.
20260115_103722.webp

SAS som i følge dem selv virkelig har slått på stortromma når det kommer til "perks" for oss som reiser på feil side av "bærekraften" ga beskjed ved innsjekk at det var bare å gå ned i Aspire Loungen på Terminal 2.
O hoi. Dette er faktisk bånn i bøtta. Betjent bar da, så jeg tenkte jo at de kanskje kunne ha noe spannande å dishe opp med. Så da tar man testen over alle tester på barer. En Bloody Mary takk.
Loungens versjon var da Vodka, is og tomatjuice med en kommentar om at tabascoen sto der... Tristeste loungen jeg har vært i. SAS Bolle Lounge var mye bedre.

Egg, en pølse og tomatjuice med sprit.
20260115_105806.webp

Absolutt fabelaktig.

20260115_105811.webp

Hjemreise første etappe. 15.01.2026 - SK4608 - EI-SIW - A320neo - Sete 01A - SAS Business. Knyttnevetesten bestått så det holder! Mage vs. bordplatetesten var faretruende dårlig, men jeg kan ikke skylde på SAS her.
(ja, det er samme bukse som jeg brukte den 13, men skal sies at jeg byttet til andre bukser under oppholdet!)
20260115_121618.webp

Noen fly, flyplass og avgangsbilder følger...
20260115_121625.webp

20260115_125627.webp

Ut fra Manchester en plass
20260115_130529.webp

Renhold er så covid ass..
20260115_131055.webp

Last edited:
Selve turen over var en høydare. En virkelig gladlaks av en CC som var like sprudlende som det han serverte på turen! Nok en gang disse fra UK. Vi var bare 3 stykker i Business, og kun jeg som ville ha en champagne. "Sir you are the only one drinking this today, so you`ll have to empty the bottle so i dont need to trow it away"

Dagens lunsj. Igjen denne fabelaktige ostekaken og noe andre greier. Terningkast 3 totalt sett.
20260115_134125.webp

20260115_151227.webp

Nevnte CC sendte faktisk ut kollegaen sin etter "fest setebeltene" lysene var på med et fullt plastglass jeg kunne ha på innflyvningen til Oslo :) Jeg skulle faktisk tømme den flasken.

20260115_153802.webp

Tåke på Gardermoen. Må være helt sinnsykt med tåke på Hurum.

20260115_153436.webp

Så var det dette med å gå på flyplasser igjen da.

20260115_155347.webp

Last edited:
Det som er litt kjekt med Gull/Diamant er at man ved ankomst fra det store utland også har tilgang på utland loungen. Det er faktisk superdupert.
Samme sitteplass som sist.
20260115_160717.webp

Turens siste tur gikk med denne maskinen. Den brukte ca 50 min på de-ice kø, så jeg sovnet på bakken og våknet hjemme.
15.01.2026 - SK2305 - SE-RSU - Embraer ERJ-195 - Sete 10D - SAS Business.

20260115_170233.webp

Hjemme i Kristiansund var noe overaskende selve flytrappen over alle flytrapper tatt i bruk! Mastadont utgaven fra aviramp.

20260115_193000.webp

Bagasjen var borte, og jeg var hjemme.. Tur slutt ;)
PS. Bagasjen ble levert på døren dagen etter klokken 12:00

Doncaster i januar, engelsk tog og Manchester Airport..? Du fortjente virkelig den champagneflasken på turen hjem!

PS: Er det trappemonstrumet ment som en arkitektonisk kuriositet eller er det noe de har for å kunne trille rullestoler etc ned til bakkenivå?

Doncaster i januar, engelsk tog og Manchester Airport..? Du fortjente virkelig den champagneflasken på turen hjem!

PS: Er det trappemonstrumet ment som en arkitektonisk kuriositet eller er det noe de har for å kunne trille rullestoler etc ned til bakkenivå?

Haha. Jeg er veldig usikker. Men jeg tror kanskje rullestol opp den der er noe utfordrende?
Noen groundcrew her inne som vet kanskje?
Den er om ikke annet diger, samt er den litt spannande i sidevind i følge ryktene 😂

Flott rapport…bringer frem minner fra årene jeg pendlet til daværende kjæreste som bodde på et slott like utenfor Doncaster.

Flott rapport! Brakte minne tilbake til sist november når jeg dro til Leeds. Fly til Manchester og tog videre. Det ble en sikkert noen tusen skritt der ja. Men jeg slapp å bytte tog. I tillegg kan jeg skrive under på at Aspire loungen var under pari. Helt lavmål!

Takk for fin rapport. Etter SAS fikk Bueinss igjen er det plutselig litt mere stas å reise rundt i Europe igjen. Hare nesten PTSD av gamle pluss med tregafler og virkelig merkelig mat.

• Like
Reactions: jb1

Uten å vite, men har håndtert noen bæringer i karrieren, så antar jeg den er for nettopp det, slippe å bære i en stol opp og ned flytrapper. Spesielt CRJ, var noe dritt, bratt.
Husker vi bar en kar opp i Nor-Flys's Convair, ikke de lengste håndtak øverst så en gikk i 90° vinkel. Fyren var tung, så vi "drog" stolen over trinnene, det vi ikke visste var at siste trinn var en luke, så opp gikk luka, ned gikk stolen, og der stod den låst mellom 2 skinner😆. Vi fikk fyren ombord, men det var blytungt.

Takk for herlig rapport! Er ikke så lenge siden jeg var i Birmingham og reiste med tog, Birmingham new street - hovedstasjonen - var en ytterst forvirrende opplevelse. Men de hadde julemarked - "Frankfurter Christmas Market"! De har sånn trapp i Haugesund også.

Back