Har ingenting med saken å gjøre. Kommer ikke til å støtte opp den sosiale dumpingen de driver med
O/T, men så vidt jeg vet driver de ikke med sosial dumping. Som flere har vist i andre diskusjoner er sosial dumping noe annet. Det er likevel helt legitimt å være i mot den type ansettelsespolitikk Ryanair har. Den har mange betenkeligheter (hvis det stemmer det mange hevder). Og da er boikott helt greit. Men å kalle det sosial dumping, avsporer debatten, og vi får en debatt om hva sosial dumping er i steden for om realitetene. (Sosial dumping går stort sett ut på å utnytte mennesker i en vanskelig eller underlegen situasjon eller posisjon, og forutsetter oftest flere samtidige og systematiske lovbrudd og avtalebrudd fra oppdragsgiver/arbeidsgiver, f.eks. brudd på arbeidstidsbestemmelser, sikkerhetsregler, sosiale rettigheter, tariffavtaler osv. Man utnytter altså personer som på grunn av fattigdom eller sosial nød ikke har annet valg, og gir dem farlig jobb til luselønn og sterkt kritikkverdige boforhold).
Men denne sosiale dumpingen er grei?Har ingenting med saken å gjøre. Kommer ikke til å støtte opp den sosiale dumpingen de driver med
Men denne sosiale dumpingen er grei?
http://www.tv2.no/nyheter/utenriks/sas-anklages-for-sosial-dumping-1730696.html
"Kabinpersonalets fagforening i SAS Danmark trekker flyselskapet for Arbeidsretten med påstand om at SAS driver sosial dumping"
http://www.boarding.no/art.asp?id=23702
"Fagforbundet Parat beskylder Norwegian for å utnytte lærlingeordningen - og for å drive med sosial dumping."
Er det sånn, er det sterkt kritikkverdig behandling av kabinansatte. Dette er en viktig kamp å kjempe. Om det er sosial dumping, er jeg usikker på (det vil forhåpentlig vise seg), men det spiller ingen rolle. Klart det er lett å drive billig når man gir ansatte dårlige arbeidsvilkår.Vel ser ut til at FR`s egene ansatte kanskje ikke er helt enige med deg..... Men det er jo prisen en betaler for å fly for mindre enn det det koster å parkere bilen på flyplassen...
http://www.moss-avis.no/nyheter/flr-tror-ryanair-kan-droppe-rygge-1.5754321
Takk for at du informerer om at også disse har prøvd seg på sosial dumping over en årrekke. Saken med SAS var 2 og ett halvt år gammel.Det hjelper ikke å komme med fem-seks år gamle saker, som (hvis jeg ikke husker feil) ble løst på fornuftig vis. SK og DY prøver seg de også,
Så det er egentlig lederstilen til MOL og hans ablegøyer i media som er problemet?men til forskjell fra Ryanair har jeg inntrykket at det er vesentlig mer takhøyde for forhandling og dialog når slike saker oppstår.
I så tilfelle har den saken vært oppe flere ganger, for denne saken ble diskutert rundt 2005, hvis jeg ikke husker feil var det ca samtidig som de startet Shanghai-ruten sist.Takk for at du informerer om at også disse har prøvd seg på sosial dumping over en årrekke. Saken med SAS var 2 og ett halvt år gammel.
Nok en sak som løste seg på en svært god måte ved hjelp av dialog og forhandling. Her dro riktignok DY saken litt vel langt, men det kom til enighet til slutt.http://www.kabin.no/images/St%C3%B8tteerkl%C3%A6ring..pdf
AFS støtteærklæring mot sosial dumping i Norwegian, signert for under en måned siden.
Det er merkelig hvordan logikk endres og alt nedtones når det gjelder andre selskaper enn Ryanair.
Så det er egentlig lederstilen til MOL og hans ablegøyer i media som er problemet?
Ryanair ansetter polakker, SAS ansetter Kinesere.Dette er et av de mest fordummende utsagnene som kommer i slike tråder, og er effektive avsporinger fra den faktiske diskusjonen..
Her kommer dobbeltmoralen. De som død og liv ikke vil fly med Ryanair men som kjøper elektronikk produsert i Kina med underbetalte arbeidere osv.
Noe jeg selv gjør som gadget entusiast. Nesten alt vi kjøper og forbruker her i vesten er produsert i lavkostland med dårlige arbeidsvilkår dessverre.
Der må jeg spise min hatt etter å ha sett på flight statsen din, ser det ut som om du ikke har vært i grisgrendte strøk. Men poenget står fortsatt, sikkert mange flyselskap under mer fjerne himmelstrøk som behandler ansatte dårligere.
Om alt fungerer, så. Om noe uventet skjer, ja da står du der med skjegget i postkassa fordi du har vært så kjip å betalt nesten ingenting for billettene dine.ikke noe verre enn å fly med f.eks SAS eller Norwegian.
Og uansett "sosial dumping" i SK/DY, så forhandler disse i alle fall med sine fagforeninger. Det gjør ikke FR...
Desuden er baggrunden for at SK har kinesere og japanere ansat ikke som udgangspunkt for at spare penge, men primært for at overkomme sprog- og kulturbarrierer på disse enkeltstående ruter - og dermed levere et bedre produkt til visse målgrupper. Det ses jo tydeligt ved at kinesere kun bruges på ruter til Kina og japanere kun på ruter til Japan. Desuden er det et yderst begrænset antal medarbejdere der er tale om, som er ansat pga. deres kompetencer (sprog/kultur) og ikke fordi de er billige i drift. Uden at kende tallene, så tror jeg næppe at japanerne er meget lavere lønnet end skandinaver.
Man fandt desuden - sammen med de øvrige ansatte - og løsning på lønproblematikken blandt kineserne, som alle kunne leve fint med. At blande dette ind i socialdumping bliver helt fejl. Det kan ikke sammenlignes overhovedet.
Det er mer eller mindre håpløst å få tak i forbruks elektronikk ikke produsert i lavkostland. Men disse arbeiderene er avhengige av at folk kjøper produktene som blir produsert for å ha en jobb å gå til. På samme måte som folk i Ryanair eller SK/DY for den saks skyld er avhengige at folk velger å fly med dem.De som trekker inn "dobbeltmoral" i sammenlikning med f.eks. kjøp av div. elektronikk må gjerne komme med anbefalninger (ny tråd/PM?). Jeg forsøkte når jeg skulle ha ny mobiltelefon, og slet med å finne relevant informasjon... Og uansett "sosial dumping" i SK/DY, så forhandler disse i alle fall med sine fagforeninger. Det gjør ikke FR...
We use essential cookies to make this site work, and optional cookies to enhance your experience.