Status Norwegian Longhaul og deres 787 (ruter m.v.)

Re: EI-LNG - L/N183 - Status

Fritt fra Norwegian sin side: one in 2015; two in 2016; two in 2017 and two in 2018.

I tillegg kommer vel de 3 leasede 787-9 som ble publisert 7.mai, så det korrekte tallet er 4 i 2016 og 3 i 2017..
I 2018 vil DY totalt ha 17 stk 787. 8x787-8 pluss 9x787-9.
 
Last edited:
Re: Status Norwegian Longhaul og deres 787

I følge DOT var dette passasjerantall og belegg på JFK rutene i 2013:

ARN-JFK 93% 33,339
OSL-JFK 94% 25,006

FLL rutene hadde alle tre 95-96% belegg, men de kom i gang såpass sent at tallmeterialet er litt lite. CPH-JFK kom i gang sent og ødelegges av Delta sin sommerrute
 
Re: Boeing 787 - status og driftssetting

Norwegian har per i dag 7 stk Dreamlinere. Når kommer det 8. Flyet? Noen som vet?

Stemmer det da at de ikke får noen flere Dreamlinere før i 2016? Noen som vet når i 2016? De får vel 2 stk i 2016?

Det er vel i 2016 de nye 737-Max flyene kommer også. Noen som vet når i 2016 og hvor mange NAS får i 2016?
 
Re: Boeing 787 - status og driftssetting

Norwegian har per i dag 7 stk Dreamlinere. Når kommer det 8. Flyet? Noen som vet?

Stemmer det da at de ikke får noen flere Dreamlinere før i 2016? Noen som vet når i 2016? De får vel 2 stk i 2016?

Det er vel i 2016 de nye 737-Max flyene kommer også. Noen som vet når i 2016 og hvor mange NAS får i 2016?

Kommer en 787 i januar 2015 etter planen.
 
Re: Status Norwegian Longhaul og deres 787

Etter mine beregninger så har NAS fått 7 Dreamlinere på omtrent 1,5 år. Hvorfor får de 7 stk såpass fort og nå fremover bare 1 i 2015, 2 stk 2016 og 2 stk i 2017. Vet det sikkert har noe med at de bare bestilte 8 fly i første omgang. Men Kjos Og Norwegian som er kjent for å bestille så mange fly i slengen. Hvorfor bare 8 fly? Og nå bare 5 fly på 3 år?

Og nå hvis Kjos og Norwegian virkelig skal kjempe med de store på langdistanse. Hvorfor bestiller de ikke 50 eller 100 Dreamlinere?
 
Re: Status Norwegian Longhaul og deres 787

DU var sene bestillere, og da kan man ikke velge og vrake i bestillingsslots. Det er også farlig å ekspandere for fort. Det er veldig mye penger involvert, fortjenestemarginene er små og derfor må man trå varsomt.

Tror heller ikke det er noe mål i seg selv å kjempe mot de store. Smartere å finne nisjer hvor det er ubrukt potensiale. Der har han vært flink så langt.
 
Re: Status Norwegian Longhaul og deres 787

DU var sene bestillere, og da kan man ikke velge og vrake i bestillingsslots. Det er også farlig å ekspandere for fort. Det er veldig mye penger involvert, fortjenestemarginene er små og derfor må man trå varsomt.

Tror heller ikke det er noe mål i seg selv å kjempe mot de store. Smartere å finne nisjer hvor det er ubrukt potensiale. Der har han vært flink så langt.

Sant nok, men det er vel noe med at kostnadene blir lavere med 50-100 fly enn 7-8 fly. Og bestiller de 50 fly vil de vel neppe få mer enn 5-6 fly i året.

Nå vil jeg jo si allerede at NAS spiser kirsebær med de store når de flyr London-New York og London-Los Angeles. Og til Bangkok er de i tøff konkurranse med Thai, Emirates og Qatar.
 
Re: Status Norwegian Longhaul og deres 787

TOTALkostnadene er langt høyere ... Man må også ut med høyere depositum f.eks.

Det gjelder å kunne tenke langsiktig. De fleste som ekspanderer for hurtig, har god tid til å angre etterpå ...
 
Re: Status Norwegian Longhaul og deres 787

Etter mine beregninger så har NAS fått 7 Dreamlinere på omtrent 1,5 år. Hvorfor får de 7 stk såpass fort og nå fremover bare 1 i 2015, 2 stk 2016 og 2 stk i 2017. Vet det sikkert har noe med at de bare bestilte 8 fly i første omgang. Men Kjos Og Norwegian som er kjent for å bestille så mange fly i slengen. Hvorfor bare 8 fly? Og nå bare 5 fly på 3 år?

Og nå hvis Kjos og Norwegian virkelig skal kjempe med de store på langdistanse. Hvorfor bestiller de ikke 50 eller 100 Dreamlinere?

Nå får de litt mere en det du skriver. De har bestilling på 9 7879.
1 787-8 i 2015
4 787-9 i 2016
3 787-9 i 2017
2 787-9 i 2018
 
Re: Status Norwegian Longhaul og deres 787

Etter mine beregninger har NAS per juli 2015, 49 ruter med 8 Dreamliner fly. Det betyr 6,125 ruter per fly per uke eller vil si at hvert Dreamliner fly er i drift omtrent 6,12 døgn hvis man går ut i fra at hver rute tar ca 1 døgn. Korteste er jo til NY som tar 7-8 timer og det lengste er Bangkok som tar 11-12 timer.

Men sommeren 2014 hadde de ruter som kun var sommerruter. Blant annet BGO-NY og OSL-LAX og OSL-OAK.

Tror dere dette kun vil bli sommerruter sommeren 2015 også slik at de vil starte nye ruter høsten 2015? Eller kommer NAS til å videreføre disse rutene utover høsten/vinteren?
 
Re: Status Norwegian Longhaul og deres 787

BGO-JFK er ihvertfall bekreftet som sommerrute også neste år. Tviler på det blir noe helårsrute med det første.
 
Re: Status Norwegian Longhaul og deres 787

BGO-JFK er ihvertfall bekreftet som sommerrute også neste år. Tviler på det blir noe helårsrute med det første.

Selv om ikke der er den lengste ruten så betyr jo det at det bør være rom for nye ruter utover høsten. Men spørsmålet da er om de øker frekvensen på ruter de allerede har eller lanserer nye ruter.

BGO-NY blir nok helårs når Boeing 737-Max kommer.
 
Re: Status Norwegian Longhaul og deres 787

Ser ut som første 787-9 får LN400, og er en av maskinene fra MG Aviation
 
Re: Status Norwegian Longhaul og deres 787

Jepp - og beregnet levering 25/2/2016. Og EI-LNH (som skal settes sammen i Charleston) ligger nå inne med 15/3/2015 som leveringsdato.
 
Back
Top