• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

DY Status Norwegian Longhaul og deres 787 (ruter m.v.)

Re: Status Norwegian Longhaul og deres 787

Da ser det ut som om at Norwegians 787 må flyttes tilbake på norsk reg.


http://ipad.dagbladet.no/2015/04/22/nyheter/luftfart/norwegian/fly/38806276/

Hva med hviletid for disse crewene?

Så lenge mannskapet bare mellomlander i Norge over natten, er det anledning til å bruke mannskap fra land utenfor Europa på norske fly, mener Norwegian.

Kan de lande på ettermiddagen på OSL og fly tilbake til f.eks BKK dagen etter? Hva med de dager som DY ikke flyr til BKK fra OSL? Da vil de jo være i Norge mer enn "over natten"?
 
Re: Status Norwegian Longhaul og deres 787

Hva med hviletid for disse crewene?



Kan de lande på ettermiddagen på OSL og fly tilbake til f.eks BKK dagen etter? Hva med de dager som DY ikke flyr til BKK fra OSL? Da vil de jo være i Norge mer enn "over natten"?

UDI skal se på dette sier Nettavisen

Utlendingsdirektoratet (UDI) kan kaste seg over Norwegian dersom flyselskapet flytter Dreamliner-flyene hjem til Norge og samtidig utstyrer dem med mannskap fra land utenfor Europa.
http://www.nettavisen.no/na24/norwegian-kan-fa-udi-trbbel/3422778967.html
 
Re: Status Norwegian Longhaul og deres 787

For meg veldig forståelig om Norwegian snart velger å legge ned rutene fra Norge og evt Skandinavia for å unngå nissene på bjerget.
Å vips så var rutetilbudet fra Norge borte og alle blir fornøyd.

Fagforeninger er værste sort av mafia virksomhet..

Flaut!
 
Re: Status Norwegian Longhaul og deres 787

Fagforeninger er værste sort av mafia virksomhet..

Flaut!

Så UDI = Fagforening = mafiavirksomhet?

Det er ikke slik at disse reglene er noe nytt for DY og de fleste land har tilsvarende i sitt regelverk.
 
Re: Status Norwegian Longhaul og deres 787

For meg veldig forståelig om Norwegian snart velger å legge ned rutene fra Norge og evt Skandinavia for å unngå nissene på bjerget.
Å vips så var rutetilbudet fra Norge borte og alle blir fornøyd.

Fagforeninger er værste sort av mafia virksomhet..

Flaut!

Det er jo bare for Norwegian å bemanne flyene med ansatte fra EU/EØS land så er problemet løst.
Eller enda bedre, med Norske/Skandinaviske ansatte.
Har store problemer med forstå retorikken til Skånevik her.
 
Re: Status Norwegian Longhaul og deres 787

Hva dette har med fagforeninger å gjøre har jeg vanskelig for å se. Regler er regler, uansett om man flyr med rød nese, blå hale, grønn måke eller noe annet. De fleste av problemene til DU hadde vært unngått hvis flyene hadde vært på LN-register fra dag én.
 
Re: Status Norwegian Longhaul og deres 787

For meg veldig forståelig om Norwegian snart velger å legge ned rutene fra Norge og evt Skandinavia for å unngå nissene på bjerget.
Å vips så var rutetilbudet fra Norge borte og alle blir fornøyd.

Så lovbrudd er helt OK, altså? Siter litt med resonnementet ditt ...
 
Re: Status Norwegian Longhaul og deres 787

Det er jo helt opplagt at DY/DU må forholde seg til regelverket. Akkurat denne saken har vel strengt tatt heller ikke noe med fagforeninger å gjøre, selv om det er andre dimensjoner i denne kampen mot DY/DU som har det (f.eks. motstanden de møter i USA).
 
Re: Status Norwegian Longhaul og deres 787

Regelverk er selvsagt til for å følges.
Men, det er jo et tankekors dersom det er slik at Norge har ett regelverk som favoriserer/tillater
utenlandske selskaper i å utføre nøyaktig de samme arbeidsoppgaver på samme måte i Norge. (Ruter til Norge fra baser i utlandet med layover i Norge).
 
Re: Status Norwegian Longhaul og deres 787

Men vil ikke da mye vinning gå opp i spinning?
Noe av målet med utenlandsbasene er vel å senke kostnader. Kostnader ved crewrest i Norge er vel neppe ubetydelige. Kanskje det er billigere med norsk crew i de tilfellene?
 
Re: Status Norwegian Longhaul og deres 787

Enig med TOS, også DY må følge norsk regelverk. At komiske Ali ( Anne-Sissel Skånvik) kaller det en POLITIFORFØLGELSE rettet mot DY, når de ikke får lov til å bruke thailandske cabin crew med 3000 norske kroner i fastlønn, på norskregistrerte maskiner ut fra Norge, skal vi ikke legge all verdens vekt på..
Vi har noe som heter Utlendingsloven, og den tar for seg akkurat slike problemstillinger som denne. Skånvik må lese loven på nytt!

Tally-Ho
 
Re: Status Norwegian Longhaul og deres 787

Enig med TOS, også DY må følge norsk regelverk. At komiske Ali ( Anne-Sissel Skånvik) kaller det en POLITIFORFØLGELSE rettet mot DY, når de ikke får lov til å bruke thailandske cabin crew med 3000 norske kroner i fastlønn, på norskregistrerte maskiner ut fra Norge, skal vi ikke legge all verdens vekt på..
Vi har noe som heter Utlendingsloven, og den tar for seg akkurat slike problemstillinger som denne. Skånvik må lese loven på nytt!

Tally-Ho

Da tror jeg du skal ta en realitets sjekk innen andre bransjer.
Det kjøres flere hundre trailere inn til Norge pr dag som kjøres av personer utenfor EU/EØS på biler registrert i et europeisk tredjeland for Skandinaviske og norske transportører og speditører.

Dette er i teorien en lik problemstilling som det som diksuteres.
Forskjellen er at disse i tillegg kan kjøre rene innlandsoppdrag gjennom kabotasje regelen. De værste aktørene er DSV, Freja og Bring.
Disse benytter nå også fillipinere som flys inn til Europa fordi de er billigere og bedre enn Tyrkere og Moldovere.

Bring er forøvrig et statlig Norsk selskap som gjør at Skånevik også kan tillegge "hyklere" i sine uttalelser om dette utredes videre!
Så får vi håpe at vårsalget med kampanjevarer har gjort folket godt:D
 
Re: Status Norwegian Longhaul og deres 787

Da tror jeg du skal ta en realitets sjekk innen andre bransjer.

Bryter man loven, så bryter man loven. Den er ganske sort/hvitt slik ... Å blande inn andre bransjer er bare 'smokescreen'.
 
Re: Status Norwegian Longhaul og deres 787

Da tror jeg du skal ta en realitets sjekk innen andre bransjer.
Det kjøres flere hundre trailere inn til Norge pr dag som kjøres av personer utenfor EU/EØS på biler registrert i et europeisk tredjeland for Skandinaviske og norske transportører og speditører.

Dette er i teorien en lik problemstilling som det som diksuteres.
Forskjellen er at disse i tillegg kan kjøre rene innlandsoppdrag gjennom kabotasje regelen. De værste aktørene er DSV, Freja og Bring.
Disse benytter nå også fillipinere som flys inn til Europa fordi de er billigere og bedre enn Tyrkere og Moldovere.

Bring er forøvrig et statlig Norsk selskap som gjør at Skånevik også kan tillegge "hyklere" i sine uttalelser om dette utredes videre!
Så får vi håpe at vårsalget med kampanjevarer har gjort folket godt:D

Speditørbranchen er jo blot én branche. Herudover er der jo shipping, cruiseline osv. Og her er det jo gået sådan i lang tid.. Det gør bare ondt på en branche som luftfartsbranchen, hvor ansatte må give afkald på privilegier de har haft gennem mange år, ikke mindst i en branche, som har været prestigebetonet.
 
Re: Status Norwegian Longhaul og deres 787

Bryter man loven, så bryter man loven. Den er ganske sort/hvitt slik ... Å blande inn andre bransjer er bare 'smokescreen'.

Øhhhhh, problemstillingen er jo den samme!

Skal man her hindre Norwegian, så må det samme gjelde andre bransjer.
Pr i dag er det kun shipping som har et definert unntak.

Omfanget av hva som diskuteres er allerede utbredt i flere bransjer i Norge.
 
Re: Status Norwegian Longhaul og deres 787

Øhhhhh, problemstillingen er jo den samme!

Skal man her hindre Norwegian, så må det samme gjelde andre bransjer.

Trengs bare at noen anmelder og/eller slår ned på det. At man begår lovbrudd uten å bli anmeldt i en bransje, er ikke det samme som å si at det er OK å gjøre det samme i andre.
 
Re: Status Norwegian Longhaul og deres 787

Speditørbranchen er jo blot én branche. Herudover er der jo shipping, cruiseline osv. Og her er det jo gået sådan i lang tid.. Det gør bare ondt på en branche som luftfartsbranchen, hvor ansatte må give afkald på privilegier de har haft gennem mange år, ikke mindst i en branche, som har været prestigebetonet.

Jeg tror vi alle er enige i at dette er en uheldig utvikling.

For meg blir det humoristisk å se bransjer som selv har nytt godt av internasjonaliseringen i leverandør leddet i år etter år, plutselig skal sensjonalisere at egen bransje blir berørt.
 
Re: Status Norwegian Longhaul og deres 787

Trengs bare at noen anmelder og/eller slår ned på det. At man begår lovbrudd uten å bli anmeldt i en bransje, er ikke det samme som å si at det er OK å gjøre det samme i andre.

Her tror jeg kanskje vil anbefale deg å sette deg litt mer inn i problematikken rundt denne typen transporter, kabotasje og flere tusen anmeldelser gjennom mange år. Desverre så er ikke Kardemommeby representert her i disse sakene.....
 
Re: Status Norwegian Longhaul og deres 787

Hvis Norwegian får et britisk AOC... hvordan vil det da være om de flytter flyene sine over til dette, og bruker britisk arbeidskraft? De har vel allerede crewbase der, og de flyr jo også derifra (i motsetning til Irland)... Hvordan stille britiske myndigheter seg til ansatte fra Thailand/Singapore?
 
Re: Status Norwegian Longhaul og deres 787

Kan se ut til at disse som kanskje skal overføres fra det irske til det norske registeret kanskje får samme tre bokstaver etter LN- som de gjorde på EI-. Hvis man ser på luftfartstilsynets oversikt over ledige registreringer, så ser man at LN-LNA og til og med LNG ikke er tilgjengelige. Og hvis man ser på listen over registrerte fartøy, så eksisterer ikke LN-LNA til LNH (egentlig eksisterer ingen med reg LN-LN*) .:rolleyes: Dette er vel også ganske logisk.
http://www.luftfartstilsynet.no/inc...pdf/BINARY/Ledige regmerker pr 14-04-2015.pdf (ledige reg. Per 14.4.2014)
http://www.luftfartstilsynet.no/inc...kt over registrerte fartøy per 31 12 2014.pdf (Registrerte fartøy, per 31.sep 14)
 

Attachments

  • image.jpg
    image.jpg
    58 KB · Views: 2,509
Back
Top