Status Norwegian Longhaul og deres 787 (ruter m.v.)

Re: Status Norwegian Longhaul og deres 787

Har testflightene på de ferdigproduserte mmaskinene startet opp igjen? Sånn at DYs 787 nå etterhvert får luft under vingene. Men den står kanskje ett stykke bak i den køen som har blitt fra januar til nå.

Det er fortsatt ca 8 maskiner foran i køen, hvis man følger produksjonsrekkefølgen. TUI nummer to med l/n 94 er vel den seneste som har vært i luften ...

Har Boeing mulighet til å "flytte" testflygere fra andre linjer/produksjoner for å fremskynde leveringen av 787, eller er kapasiteten sprengt allerede?

787 flygere er vel ikke hyllevare for tiden, men var det ikke ganske grei overgang fra 777 utsjekk? Er det en omfattende prosess å bli testflyger?

Har Boeing mulighet til å "flytte" testflygere fra andre linjer/produksjoner for å fremskynde leveringen av 787, eller er kapasiteten sprengt allerede?

787 flygere er vel ikke hyllevare for tiden, men var det ikke ganske grei overgang fra 777 utsjekk? Er det en omfattende prosess å bli testflyger?

uten at dette er min ekspertise, så antar jeg ut ifra videoene jeg har sett at det ikke er "bare-bare" å bli testflyger. http://www.youtube.com/watch?v=-s9ynMnPdCQ

uten at dette er min ekspertise, så antar jeg ut ifra videoene jeg har sett at det ikke er "bare-bare" å bli testflyger. http://www.youtube.com/watch?v=-s9ynMnPdCQ

Ja, skal selvfølgelig en viss erfaring, kunnskap og ferdigheter til for å bli testflyger, men spørsmålet er om det er billigere for Boeing å utdanne flere, enn å erstatte forsinkede leveringer av 787.

Er kanskje så omfattende at flyene er levert, før nye testpiloter er ferdig sertifisert?

Det er ikke bare piloter involvert i dette, men et helt team. De kjører maks kapasitet, men må jo også opprettholde schedule på de andre flytypene. De regner med å være ajour før nyttår.

Status Norwegian Longhaul og deres 787

Ja, med mindre den er bygd i Charleston. Da testflys og leveres den derfra.

Normalt foregår alt på Everett hvor Boeing nettopp har ferdigstilt et nytt leveringssenter. Ved festlige anledninger hender det også at levering skjer fra Museum of Flight på Boeing Field.

Det er ikke bare piloter involvert i dette, men et helt team. De kjører maks kapasitet, men må jo også opprettholde schedule på de andre flytypene. De regner med å være ajour før nyttår.

Takk for svar, men regner med at Boeing betaler noen kr i erstatning for disse forsinkelsene. Er det det for omfattende å etablere ekstra test-team for å ta inn forsinkelsene og spare erstatninger?

For å svare meg selv, så kan det vel være at når man er ajour, så ville disse teamene være overflødig og dermed for dyre VS erstatning for sen levering?!

Status Norwegian Longhaul og deres 787

Så vidt jeg vet står det lite om slikt i kontraktene, men kundene det gjelder nyter nok godt av både ekstra rabatter og 'sniking i køen' ved inngåelse av nye ordrer.

De direkte utgiftene bærer Boeing naturlig nok selv, og ekstrapersonellet er lånt fra andre avdelinger.

Det er fortsatt ca 8 maskiner foran i køen, hvis man følger produksjonsrekkefølgen. TUI nummer to med l/n 94 er vel den seneste som har vært i luften ...

Hvor mange testflighter er det en maskin må igjenom ifra den kommer ut av fødestuen til den blir levert?

Minimum 2 (First Flight utført av Boeing og en customer acceptance flight). Som regel mer.

ingen nye bilder å finne der ute? f.eks innvendig, inventar er vel sikkert på plass nå?

Nei, men dreamliner nr to ble tauet i lakkhangar i natt. Ferdig malt om ca 6 dager, håper på noen bilder da ihvertfall:-)

Re: Boeing 787 - status og driftssetting

Norwegian får Dreamliner i juni

I slutten av juni kan de første Norwegian-passasjerene spenne seg fast i Dreamlineren - som først skal settes inn på selskapets Europa-ruter.

Sitat: vg.no

Re: Boeing 787 - status og driftssetting

Norwegian får Dreamliner i juni

I slutten av juni kan de første Norwegian-passasjerene spenne seg fast i Dreamlineren - som først skal settes inn på selskapets Europa-ruter.

Sitat: vg.no

Oslo - Alicante blir hvertfall en av rutene som det vil bli satt inn 787 på i testfasen i juni/juli om det ikke er nevnt tidligere i tråden.

Last edited:
Back