• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

DY Status Norwegian Longhaul og deres 787 (ruter m.v.)

Re: Status Norwegian Longhaul og deres 787

Det dreier seg nok om wetlease, hvos man leier inn fly med besetning. DU vil trolig ha 1-2 personer ombord som serviceledere/-koordinatorer, noe som er vanlig i slike tilfeller.

I Europa er det vel nå kun EuroAtlantic og HiFly som har 767-kapasitet til denne typen lease ...
 
Re: Status Norwegian Longhaul og deres 787

767 er jo også fortsatt i produksjon .. og 787-kunder som ANA og LAN har nytt godt av svært store rabatter på disse pga forsinkelsene på 787.
 
Re: Status Norwegian Longhaul og deres 787

Det er stor forskjell på hva man har av flyflåte, og det man må sette inn i en situasjon som dette. Det tror jeg alle forstår. Også du.

767 er et fremragende fly, som jeg selv holder meget af at flyve i og ja, er sikker på de fleste har forståelse for situationen. Jeg hentyder til Kjos' tidligere udtalelser og at man skal passe på med hvad man angriber andre med. Det kan hurtigt komme tilbage til en selv når man kommer med så bastante påstande. Det må man forvente og det er velfortjent, hvis man selv provokerer, at man også får lidt tilbage. Det tror (håber) jeg du også kan se det ironiske i.

Der var jo ikke grænser for hvor forældede, forurenende, dyre og brændstofforbrugende konkurrenternes fly var da Kjos skulle sælge "Dreamliner-oplevelsen" i medierne. Det er da ironisk at han selv ender op med disse "gamle" fly i starten. Men ja, helt forståeligt og en fin løsning.
 
Last edited:
Re: Status Norwegian Longhaul og deres 787

Det dreier seg nok om wetlease, hvos man leier inn fly med besetning. DU vil trolig ha 1-2 personer ombord som serviceledere/-koordinatorer, noe som er vanlig i slike tilfeller.

I Europa er det vel nå kun EuroAtlantic og HiFly som har 767-kapasitet til denne typen lease ...

Det er nok bare EuroAtlantic, HiFly har bare A310, A330 og A340...
Men det kan jo være snakk om et amerikansk charterselskap da?
 
Re: Status Norwegian Longhaul og deres 787

Ikke noe bekreftes her, så vidt jeg kan se, kun antydninger.

Det må vel være en helt grei midlertidig løsning, så får vi håpe det ikke blir en for langvarig affære med 767-ene. Hvis det blir lease fra EuroAtlantic eller Hifly, hvordan blir det med paint/livery?

Da har de jammen forandret artikkelen! For det sto "... bekrefter Lasse Sandaker-Nilsen" bla bla bla bla...

Ok, I stand corrected!
 
Re: Status Norwegian Longhaul og deres 787

Da har de jammen forandret artikkelen! For det sto "... bekrefter Lasse Sandaker-Nilsen" bla bla bla bla...

Ok, I stand corrected!

Du har rett. Tok et mediesøk på artikkelen gjennom et verktøy jeg bruker på jobb, og fant både opprinnelig og ny/oppdatert artikkel. I den opprinnelige artikkelen bekrefter han:

Norwegian vil leie to Boeing 767 300 ER for å erstatte Boeing 787 Dreamliner på langdistanserutene fra Oslo og Stockholm.

Informasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen i Norwegian bekrefter at de skal lease to fly frem til Boeing 787 er på vingene.

... mens den nye versjonen er en smule annerledes, for der bare vurderer han:

Norwegian ser nå på muligheten til å leie to Boeing 767 300 ER for å erstatte Boeing 787 Dreamliner på langdistanserutene fra Oslo og Stockholm.

Informasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen i Norwegian vurderer å lease to fly frem til Boeing 787 er på vingene.

Sandaker-Nielsen sier at de ennå ikke har inngått endelig avtale hverken med selskap eller hvor lenge de ønsker å leie flyene.

Lukter kommunikasjonsrådgivning og noen lynraske telefoner her ;-)
 
Re: Status Norwegian Longhaul og deres 787

Vil ikke være første gang noen er feilsitert heller ....
 
Re: Status Norwegian Longhaul og deres 787

Det er stor forskjell på hva man har av flyflåte, og det man må sette inn i en situasjon som dette. Det tror jeg alle forstår. Også du.

Men det betyr kanskje at Kjos må tone ned aggressiviteten i den delen av markedsføringen sin? SAS pensjonerte B767 for 10-12 år siden.....
 
Re: Status Norwegian Longhaul og deres 787

Men det betyr kanskje at Kjos må tone ned aggressiviteten i den delen av markedsføringen sin? SAS pensjonerte B767 for 10-12 år siden.....

Joda, må innrømme at det er ørlitegrann fornøyelig. :)
Vurderer å la min reservasjon på åpningsflighten gå; 767 fløy jeg, som du skriver over Atlanterhavet på 90-tallet. :)
(og gjør det gjerne igjen, om ikke nødvendigvis nå i mai)
 
Last edited:
Re: Status Norwegian Longhaul og deres 787

Å være 100% avhengig av Boeing er unormalt - dette uttalte styrelederen til JAL i et intervju med CNBC på søndag. Kjos har gjort noe med dette i og med A320neo-kontrakten. Hvis Boeing steller i stand mer problemer ser jeg ikke bort fra at DU med tiden også tar en titt på den produsenten med førstebokstav en foran i alfabetet. Trolig vil nå også Kazuo Inamori ta den samme titten.

Kilde: http://www.cnbc.com/id/100488815
 
Re: Status Norwegian Longhaul og deres 787

Kan det være AeroSvit sine B767-300 som skal leases, da av Dniproavia eller noe i den duren?
 
Re: Status Norwegian Longhaul og deres 787

767 er en stråelende fly som jeg faktisk liker veldig godt
spesielt vis de er konfigurert 2-3-2

er jo den mest logiske løsning for Norwegian
tror ikke de har tenkt å leie en A340 eller en B747
 
Re: Status Norwegian Longhaul og deres 787

Er det helt sikkert nå da at det ikke blir 787 til oppstarten? Det står jo fortsatt at de bare vurderer å leie i artikkelen... Noen som hvet om man får pengene igjen for bestillte lowfare billetter i premium pga dette? Jeg ringte til DY men de som sitter i kundesenteret der er ikke altid helt oppdaterte.
 
Re: Status Norwegian Longhaul og deres 787

En liten festlig, og svært off topic, observasjon:

Ganske vittig at de svært så "tekniske" hos TU skriver:
767-400ER var det første flyet med "raked wingtips".
... hvor man så bruker et nær bilde som viser akkurat alt annet enn vingetuppene.
 
Re: Status Norwegian Longhaul og deres 787

Kan man med norsk AOC wet lease maskiner, f.eks. registrert utenfor EU/Schengen og fly uten restriksjoner med utenlandsk crew?

Altså, kan Norwegian sette opp et selskap i f.eks Thailand som eier 787 maskinene på thai register og så wet lease maskinen til DU for å operere BKK-OSL-NYC uten å komme i konflikt med utenlandsforskiften.
Kan de f.eks gjøre det samme innenfor EU/Schengen?



Vidar
 
Back
Top