Status Norwegian Longhaul og deres 787 (ruter m.v.)

Re: Status Norwegian Longhaul og deres 787

Fra Forskrift om lufttransporttjenester i EØS:

§ 8. Registrering
Luftfartøy innleid for mer enn 6 måneder skal være registrert i Norge. Luftfartstilsynet kan, når særlige grunner tilsier det, dispensere fra denne bestemmelsen inntil 6 måneder.

Denne delen (del 3) av forskriften dekker både dry lease og wet lease, og det er ikke spesifisert hvilken type innleie det er snakk om. Det skulle kanskje tilsi at det gjelder både dry og wet lease?

http://www.lovdata.no/cgi-wift/wift...sd/sd-20110812-0833.html&emne=lufttransport*&

Det ser ut til at du har rett i det. Det er vel heller ingen grunn til at det skulle være forskjell?

Det jeg så for meg var at 787 operasjonene ble flydd på norsk AOC, men at maskinparken ble wet leased fra et selskap, som Norwegian selv kontrollerte, hvor flyene var registrert i et land som aksepterte at crewet var asiatisk. Vil en slik konstruksjon kunne omgå regelen om at de ikke får fly med utenlandsk crew på norsk registrerte fly til og fra Norge?

Med en wet lease så vil det vel ikke være den norske AOCen, men AOC tillhørende selskapet som opererer flyet som gjelder?

Med en wet lease så vil det vel ikke være den norske AOCen, men AOC tillhørende selskapet som opererer flyet som gjelder?

Igjen fra forskriften:

§ 7. Godkjennelse av wet-lease

(1) Avtale om wet-lease sendes Luftfartstilsynet for godkjennelse, jf. lufttrafikkforordningen artikkel 13 nr. 1 og 2. Avtalen må være godkjent før leieforholdet trer i kraft.

(2) For at søknaden skal kunne godkjennes kreves det at:

(a) utleier har gyldig lisens og AOC,
(b) at innleier opererer luftfartøy av samme kategori,
(c) at det operative og det tekniske ansvaret påhviler utleier, og
(d) at innleier har det kommersielle ansvaret.

(3) Både operativt og teknisk ansvar påhviler utleier, mens innleier har det kommersielle ansvaret.

Dvs. at det ser ut til at det forsåvidt er korrekt at det er det operative selskapets AOC som styrer det operative og tekniske, men det er også et krav om "...at innleier opererer luftfartøy av samme kategori". Hva som ligger i "samme kategori" vet jeg ikke, men jeg antar at det iallefall er snakk om luftfartøy for passasjertrafikk (det er vel neppe noe krav om spesifikk flytype, for det vil jo i såfall begrense wet lease markedet ganske kraftig - og DY (?) har vel hatt BlueLine med F100 til å fly for seg uten at de har F100 selv)?

Da er NAX første 787 ferdigbygd ser det ut til, er det noen over there som får knipset et bilde der den står? Er kanskje ikke lakkert enda?

LN-BKA 787-8 ILFC/Norwegian RR Trent 1000 Pre-Flight Prep Everett 40-51 Ramp West

Har ikke Bjørn Kjos sagt at flyene ikke får norsk reg?

-bka var vel planen før de fikk nei til non-eus crew

noen som veit om flyet er ferdiglakkert, og begynner å bli leveringsklar, eller i den stand det skal leveres i? burde jo snart begynne å dukke opp noen bilder?

Matt Cawby har et bilde på paineairport.com som muligens er DY .. Uansett, så er den ute av produksjonshangaren nå ...

Status Norwegian Longhaul og deres 787

Her står LN-BKA, det er flyet bak Atlas Air B747 og ved siden av Haian B787, hvit fly med rød hale og svart pressening.

Neppe. Flyet du ser her en en umalt maskin, enten til Air India eller Hainan.

Matt Cawby tok mest sannsynlig bilde av LN102 sist uke (som neppe får den registreringen du nevner)

http://paineairport.com/kpae6118.htm

Som man ser er den fortsatt hvit

Da fikk jeg oppdatering fra en som nettopp spaserte forbi maskinen. Den er fortsatt innendørs og de er i ferd med å sette på halen. Haleroret var ikke 'in sight' så han kunne ikke svare på om det var malt.

Det kan ikke ha hvert nr to da, i og med at halen settes på tidlig i produskjonen. Den settes jo på helt nederst på linjen? BKB som den fortsatt kalles skal vel skrus sammen i disse dager.

Noen som vet om heltene blir påmalt hos Boeing eller blir det klistrelapper montert på OSL som i 738-tilfellene?

Noen som vet om heltene blir påmalt hos Boeing eller blir det klistrelapper montert på OSL som i 738-tilfellene?

Spørs jo om Kjosern i det hele tatt vil fly LH ifra OSL, så disse må da påmonteres på ARN/CPH :D

Heisann!

Som MOW nevnte saa stod det en Norwegian B787 som nummer 4 i den andre produksjonsrekken, bak et par ANA fly og en jeg ikke la merke til. Skrog og vinger var satt sammen og noen jobbet oppe ved halen, men haleroret var ikke montert enda. I den foerste produksjonsrekken stod det en TUI B787, et par BA fly og en til jeg ikke la merke til.

Der staar selvfoelgelig en masse fly utenfor, men mange av disse trenger flere modifiseringer og jeg forstod at det var de flyene som kom ut av produksjonslinjen naa, i.e. TUI, BA og Norwegian var de neste som skulle leveres.

Dag

Back