Status Norwegian Longhaul og deres 787 (ruter m.v.)

Re: Status Norwegian Longhaul og deres 787

Å være 100% avhengig av Boeing er unormalt - dette uttalte styrelederen til JAL i et intervju med CNBC på søndag. Kjos har gjort noe med dette i og med A320neo-kontrakten. Hvis Boeing steller i stand mer problemer ser jeg ikke bort fra at DU med tiden også tar en titt på den produsenten med førstebokstav en foran i alfabetet. Trolig vil nå også Kazuo Inamori ta den samme titten.

Kilde: http://www.cnbc.com/id/100488815

Kan det være AeroSvit sine B767-300 som skal leases, da av Dniproavia eller noe i den duren?

767 er en stråelende fly som jeg faktisk liker veldig godt
spesielt vis de er konfigurert 2-3-2

er jo den mest logiske løsning for Norwegian
tror ikke de har tenkt å leie en A340 eller en B747

Er det helt sikkert nå da at det ikke blir 787 til oppstarten? Det står jo fortsatt at de bare vurderer å leie i artikkelen... Noen som hvet om man får pengene igjen for bestillte lowfare billetter i premium pga dette? Jeg ringte til DY men de som sitter i kundesenteret der er ikke altid helt oppdaterte.

En liten festlig, og svært off topic, observasjon:

Ganske vittig at de svært så "tekniske" hos TU skriver:
767-400ER var det første flyet med "raked wingtips".
... hvor man så bruker et nær bilde som viser akkurat alt annet enn vingetuppene.

Kan man med norsk AOC wet lease maskiner, f.eks. registrert utenfor EU/Schengen og fly uten restriksjoner med utenlandsk crew?

Altså, kan Norwegian sette opp et selskap i f.eks Thailand som eier 787 maskinene på thai register og så wet lease maskinen til DU for å operere BKK-OSL-NYC uten å komme i konflikt med utenlandsforskiften.
Kan de f.eks gjøre det samme innenfor EU/Schengen?

Vidar

Og var akkurat innom sidene til Norwegian, der selger de 787 opplevelsen som bare det.

Inkludert i billettprisen

787 Dreamliner-opplevelsen
Timco™ skinnsete, 31"
Personlig underholdningssystem
Touchscreen Snackbestilling

Det er jo helt på kanten av hva som kan være tillatt av å lure kundene?

De selskapene i Europa som har B767-300 er;
Austrian Airlines
Jetairfly
Arkefly
TuiFly Nordic
Thomson
Thomas Cook
Condor
British Airways
Titan Airways
LOT
Dniproavia + resstene etter AeroSvit
EuroAtlantic
Noes
Alitalia - Disse er "stored"
Blue Panorama Airlines
(Air Italy)
Transaero
Rossiya
S7 Airlines
Aeroflot
Nordwind Airlines

Last edited:

Kan man med norsk AOC wet lease maskiner, f.eks. registrert utenfor EU/Schengen og fly uten restriksjoner med utenlandsk crew?

Altså, kan Norwegian sette opp et selskap i f.eks Thailand som eier 787 maskinene på thai register og så wet lease maskinen til DU for å operere BKK-OSL-NYC uten å komme i konflikt med utenlandsforskiften.

Nei, norske selskaper kan lease fly i maks 6 måneder på utenlandsk register før de må overføres til norsk register.

Vidar

Det finnes sikkert regler for dette. Vil tro at holder man på sånn over tid kan man ikke kalle seg flyselskap men reisebyrå.

EDIT: TCAS har allerede beskrevet dette.

Nei, norske selskaper kan lease fly i maks 6 måneder på utenlandsk register før de må overføres til norsk register.

Betyr det at dersom 787 ikke kommer på vingene igjen før om et år må Norwegian registrere de flyene som de wet leaser for å fly 787 produksjonen over på norsk register? Selv om de wet leases i Europa? Eller lease andre fly etter 6 mnd. for å unngå å registrere de på norske registre?

Vidar

Betyr det at dersom 787 ikke kommer på vingene igjen før om et år må Norwegian registrere de flyene som de wet leaser for å fly 787 produksjonen over på norsk register? Selv om de wet leases i Europa? Eller lease andre fly etter 6 mnd. for å unngå å registrere de på norske registre?
Vidar

Jeg trodde vel egentlig at 6 mnd begrensningen kun gjaldt dry lease og ikke wet lease, som så vidt jeg vet er uten begrensning. Alle "virtual airlines" gjør jo dette på fast basis i årevis.

Ang det andre du nevner så er det vel verre: tror det er begrensning på at utlendinger kan eie max 49% av et Thailandsk selskap, og et Thai selskap ville også ha problem i f.t trafikkrettigheter fra EU til USA.

Uten at jeg skal banne på det, mener jeg at dette gjelder innleie fra selskaper utenfor EØS-området. EØS-selskaper er vel likestilt med norske?

Ang det andre du nevner så er det vel verre: tror det er begrensning på at utlendinger kan eie max 49% av et Thailandsk selskap, og et Thai selskap ville også ha problem i f.t trafikkrettigheter fra EU til USA.

Det jeg så for meg var at 787 operasjonene ble flydd på norsk AOC, men at maskinparken ble wet leased fra et selskap, som Norwegian selv kontrollerte, hvor flyene var registrert i et land som aksepterte at crewet var asiatisk. Vil en slik konstruksjon kunne omgå regelen om at de ikke får fly med utenlandsk crew på norsk registrerte fly til og fra Norge?

Vidar

De selskapene i Europa som har B767-300 er;
Austrian Airlines
Jetairfly
Arkefly
TuiFly Nordic
Thomson
Thomas Cook
Condor
British Airways
Titan Airways
LOT
Dniproavia + resstene etter AeroSvit
EuroAtlantic
Noes
Alitalia - Disse er "stored"
Blue Panorama Airlines
(Air Italy)
Transaero
Rossiya
S7 Airlines
Aeroflot
Nordwind Airlines

Noen av disse som har ex-SAS 767 som de kan leie ut? Eller kanskje det ville vært for godt til å være sant :stir :72:

Noen av disse som har ex-SAS 767 som de kan leie ut? Eller kanskje det ville vært for godt til å være sant :stir :72:

Arkefly har et par, hadde selv en tur med ex OY-KDL, nå PH-AHQ fra Amsterdam til Punta Cana på charter i april. De begynner å bli veldig slitne, og tanken var (er) vel å bytte ut disse med nye 787. Så akkurat de er neppe til utleie på en god en stund enda ;)

Jeg trodde vel egentlig at 6 mnd begrensningen kun gjaldt dry lease og ikke wet lease, som så vidt jeg vet er uten begrensning. Alle "virtual airlines" gjør jo dette på fast basis i årevis.

Ja, mulig at det bare gjelder dry lease...

Edit: Men "virtual airlines" er jeg rimelig sikker på faller utenfor hele bestemmelsen da selskapet som leier inn fly ikke har egen AOC. Se bare på FlyNonstop, de er i prinsippet bare et reisebyrå, mens det er Denim som står for alle forpliktelser overfor luftfartsmyndighetene og må sørge for å følge lover og regler.

Last edited:

Fra Forskrift om lufttransporttjenester i EØS:

§ 8. Registrering
Luftfartøy innleid for mer enn 6 måneder skal være registrert i Norge. Luftfartstilsynet kan, når særlige grunner tilsier det, dispensere fra denne bestemmelsen inntil 6 måneder.

Denne delen (del 3) av forskriften dekker både dry lease og wet lease, og det er ikke spesifisert hvilken type innleie det er snakk om. Det skulle kanskje tilsi at det gjelder både dry og wet lease?

http://www.lovdata.no/cgi-wift/wift...sd/sd-20110812-0833.html&emne=lufttransport*&

Back