Re: SAS vil gjeninnføre bonuspoeng
Jeg innser at det nok er fåfengt å forsøke å argumentere mot deg på dette, men gjør nå likevel et forsøk....
De får jo netop særbehandling når lovgivningen sørger for at deres konkurrent i et duopol-marked ikke har mulighed for at tilbyde det totalprodukt, som de kan andre steder og gerne vil tilbyde kunderne. På denne måde sørger lovgivningen for at spillereglerne er sat ud fra laveste fællesnævner og DY behøver ikke at etablere et mere attraktivt bonussystem selv for at konkurrere. I praksis er dette forbud jo primært rettet mod SK og sekundært mod DY, da de andre ikke flyver indenrigs og derfor er irrelevante i den sammenhæng
1. Særbehandling = en aktør behandles anderledes enn en annen aktør. Det er vel vanskelig å se at er tilfellet her.
Hvis SAS ikke må tilbyde et produkt med indbygget bonusoptjening til en samlet pris, så svarer det til at man forbød DY at tilbyde priser uden bagage, sædevalg osv. da det også kan skævvride konkurrencen, da de så kan bruge lavere lokkepriser i annoncer og fordi SAS ikke gør det. Det er der vel ingen der er interesseret i at der skal lovgives omkring.
2. Den konkurransevridende effekten av bonussystemer kommer primært fordi kundene låses inne hos en leverandør. Priser uten baggasje, setevalg etc. har ingenting med innelåsning å gjøre. Lokkepriser eller ikke har heller ingenting med innelåsning å gjøre heller. Sorry.
Nej giv konkurrencen fri og lad flyselskaberne selv bestemme om de vil tilbyde bonus eller ej og hvordan de ellers vil skrue deres produkter sammen og om de skal eller ikke skal indeholde gratis kaffe, bagage, sædevalg, bonuspoint, fasttrack el.lign. Hvis det betyder højere eller lavere priser, så har den fri konkurrence og markedet jo afgjort at sådan skal det være.
3. SAS og alle andre flyselskaper kan selvsagt skru sammen sine produkter med fasttrack, frokost, kaffe, aviser, setevalg, ikke setevalg, internettinnsjekk, lave priser, høye priser, osv. uten å blande inn bonusopptjening. Dette gjøres i dag, selv om vi har forbud mot bonuspoeng innenlands i Norge.
Personligt tror jeg nu ikke at eurobonus idag vil betyde højere priser, men det kan da sagtens være at det kan flytte nogle kunder fra DY til SK - og så må det jo være fordi kunderne synes det produkt er mere interessant. Kan man ikke konkurrere i sådan et marked, så har man jo ganske enkelt ikke et produkt som er attraktivt nok for kunden og så ser jeg ingen grund til at en lovgivning skal give en kunstigt åndedræt.
4. Man kan snu argumentet ditt: Klarer ikke SAS å konkurrere med DY uten bonus så er det kanskje SAS sitt produkt som er gjort for dårlig (og det er en rekke ting man kan gjøre uten bonus - det tror jeg de fleste vil være enige i, og for de fleste kundene til SAS så vil ikke fordelene av gullstatus få noen effekt, fordi det er et fåtall av kundene til SAS som har slik status; det er nettopp poenget med statuskort at ikke alle skal ha det).
Lovgivning på disse områder synes jeg er en uskik - det må være virksomhederne der selv kan bestemme hvilke produkter de vil tilbyde og til hvilken pris - og så må kunderne vurdere hvad de synes er mest interessant.
Ja, la alle selskap gjøre som de vil. Det kan fort bli en kostbar affære for vi som er kunder, men for all del - la den frie konkurransen blomstre......
Fair nok at man f.eks. lovgiver omkring at man ikke må sælge til dumpingpriser el.lign. for at presse en konkurrent ud - men et forbud mod en af aktørernes bonusprogram synes jeg er at give den anden part særbehandling.
Se kommentar nr. 1.