SAS vil gjeninnføre bonuspoeng

Status
Not open for further replies.
Re: SAS vil gjeninnføre bonuspoeng

Joa, men det er nå engang slik at bonus innenlands ble fjernet for at DY skulle få en tjans. Tildels enig i at dette var lurt.
Nå er DY vokst seg store, og er SAS kan etter min mening ikke kalles dominerende aktør i Norge noe mer. Dette forbudet burde da fjernes.
DY trenger jo ikke mer beskyttelse nå, oppstartsfasen er over.
Det er det jeg mener er ulike vilkår, SAS ønsker å gjenninføre dette. DY ikke. Og argumentene til DY holder ikke mål.

DY er jo i bunn og grunn bare redde for å miste en viss % av kundene sine som velger finner ut at SAS i bunn og grunn er masse bedre :)
Veldig enig med SAS-Steward! DY trenger ikke beskyttelse lenger.. på tide å greie seg på egen hånd!

DY er jo i bunn og grunn bare redde for å miste en viss % av kundene sine som velger finner ut at SAS i bunn og grunn er masse bedre :)
Veldig enig med SAS-Steward! DY trenger ikke beskyttelse lenger.. på tide å greie seg på egen hånd!

Helt enig :)

Som lovgivningen er nu får DY særbehandling, hvilket ikke længere er nødvendigt, da de er etableret. SAS skal ikke straffes fordi DY ikke kan tilbyde det samme produkt. Det står DY frit at gøre deres bonusprogram bedre, hvis de vil. Det behøver ikke altid være laveste fællesnævner der skal sætte standarden for hvad der må konkureres på.

Haha... du mener DY ikke klarer seg på egen hånd? :lol: Hva med visse emisjoner der staten som eier spytter inn hundrevis av millioner? Hvis ikke det er mye mer aktuellt å diskutere som konkurransevridende, så vet ikke jeg...

Når det er sagt, kan det bli riktig så interessant å innføre bonuspoeng igjen!

Haha... du mener DY ikke klarer seg på egen hånd? :lol: Hva med visse emisjoner der staten som eier spytter inn hundrevis av millioner? Hvis ikke det er mye mer aktuellt å diskutere som konkurransevridende, så vet ikke jeg...

Når det er sagt, kan det bli riktig så interessant å innføre bonuspoeng igjen!

Hvor mange emisjoner har DY hatt de siste 2 år?
Jeg bare spør.
SAS har hatt 2.

Temaet emisjon/ikke emisjon er diskutert i det vide og brede tidligere. Kan dere være så vennlig å holde dere til temaet, ellers ender dette opp i NOK en krangling om DY/SK.

Jeg ønsker bonuspoeng hjertelig velkommen, men det å påstå at Norwegian blir beskyttet av staten og ikke klarer seg selv er rimelig langt ute på viddene....

En annen ting å diskutere er jo om et etablert Eurobonussystem vil ha fordeler i forhold til et evt. nyoppstartet Norwegiansystem. Norwegian må komme med ganske gode premisser for å kunne tjene bonuskunder i forhold til Eurobonus.

Jeg kan ikke skjønne at et bonusprogram i så fall spiller det minste rolle, til eller fra. Noen fordeler, som hovedsakelig kan taes ut på utenlandsreiser fra OSL, og mulighet for bonusreiser er ikke all verdens forskjell i produkt.

Derimot har vel bonusprogrammer i flybransjen vist seg å ha ganske stor lock in-effekt for brukere som selv ikke betaler for tjenesten, men kan velge leverandør.

Jeg tror ikke Norwegian trenger beskyttelse i like stor grad som markedet. Det finnes veldig få markeder som er et så klart duopol som innenriksfly mellom de største byene i Norge, heller ikke andre flymarkeder.

TOS kan sikkert mye mer om hvordan det påvirker prising og tjenestetilbud, men etter å ha jobbet et par år i et tilnærmet duopol (teleinfrastruktur), er jeg helt overbevist om at slike markeder trenger stimulans for å fungere tilfredstillende. Tankegangen om hvordan man skal agere for å dele markedet mest mulig likt mellom seg er av og til skremmende nær.

(Og for de som vet hvor jeg jobber, så kan jeg forsikre om at vi har vår sti helt ren når det gjelder ulovlig prising og samarbeid.)

Eneste grunn til at DY ikke liker dette er at SAS sitt Eurobonus system er velfungerende, omfattende, og brukervennlig.
Vet nå ikke helt om jeg kan kalle det velfungerende og brukervennlig. Man må jo nærmest ha doktorgradutdannelse innen reiseliv for å kunne forstå opptjeningsreglene til SAS og for å finne de matchende bookingklasser. Etter at EuroBonus ble forbudt i Sverige (dog senere gjeninnført) og i Norge, virket det rett og slett som om SAS gav blaffen i EuroBonus og lot det forfalle. Effekten av dette har de sett de siste årene med et dramatisk frafall av statusmedlemmer. En del av disse kan nok tilskrives den generelle økonomiske nedgangen i verdensøkonomien, men veldig mange har rett og slett funnet sitt beite i andre bonusprogrammer. For å kunne vinne tilbake disse kundene må EuroBonus forbedres radikalt, hvis ikke vil en ikke se poenget med å skifte tilbake.

...og ja, FlightDeck (som EuroBonus' uoffisielle talsperson her inne ;) ), det har vært en del positive endringer å spore, men det er så langt i fra nok om de virkelig ønsker å bli et topp bonusprogram igjen, samt at det i samme periode har vært en rekke negative endringer i EuroBonus også.

Haha... du mener DY ikke klarer seg på egen hånd? :lol:
Det er det DY i alle fall gir intrykk av gjennom sitt utspill med at forbudet bør opprettholdes. Spesielt siden det eneste offentliget argumentet er økte priser...

Når ble DY bekymret for SAS sitt høye prisnivå? :spin

Det er ingen tvil om at TOS har helt rett, når han sier at lojalitetsprogrammer har konkurransevridende effekter. Det har han full støtte for i økonomisk teori, i tillegg har vi i Norge gjort oss noen erfaringer som tilsier at vi bør være forsiktige dersom vi lemper på regelverket.

Selv er jeg for å lempe på dette regelverket. Dersom myndighetene ønsker å foreta seg noe med uheldige konkurransevridende effekter, kan de ikke bare gå på bonusprogrammene. De må også forby bedriftsavtaler som prismessig ofte er svært gunstig, og i praksis låser passasjerer til et bestemt flyselskap.

Fordi lojalitetsprogrammene er sterke drivere for passasjerens valg av flyselskap, er jeg ikke for et frislipp. Vi har gjort noen negative erfaringer på dette tidligere. Selv om det kanskje smerter noen å lese dette, skal ikke SAS få noen ubetinget fordel ovenfor sin konkurrent Norwegian som følge av dette. Norwegian er viktig for konkurransen i luften, men de har fordelen av å være et ungt selskap med en dertil en fordelaktig kostnadstruktur.

Forskriften mot lojalitetsprogrammer har på en måte to sider ved seg(http://www.lovdata.no/for/sf/fa/xa-20070620-0684.html) . På den ene siden er det et forbud mot bonuspoeng, på den andre siden er det et forbud mot fordeler knyttet til valg av flyselskap. En mulig lemping kan være å opprettholde forbudet mot bonuspoeng, men åpne for fordeler.

Da vil innenriks reiser kunne telle med i Eurobonus Gold regnestykket, og selskapene vil kunne yte ekstra service til lojale trofaste passasjerer. De er trofaste og lojale allerede, fordi bedriften de jobber i har en rammeavtale med et flyselskap.

Helt enig :)

Som lovgivningen er nu får DY særbehandling, hvilket ikke længere er nødvendigt, da de er etableret.

På hvilken måte får DY særbehandling? DY står overfor akkurat samme forbud som SAS, BA; KL, AF, AY, QI, og hvilke andre bokstavkombinasjoner man kan finne på, hva angår bonusforbud.

En mulig lemping kan være å opprettholde forbudet mot bonuspoeng, men åpne for fordeler.

Da vil innenriks reiser kunne telle med i Eurobonus Gold regnestykket, og selskapene vil kunne yte ekstra service til lojale trofaste passasjerer. De er trofaste og lojale allerede, fordi bedriften de jobber i har en rammeavtale med et flyselskap.

Jeg er ikke uenig i dette. Så vidt meg bekjent var det en rekke alternativer som ble diskutert når forbudet ble iverksatt som midlertidig ordning i 2002 (eller var det 2001?), men så vidt meg bekjent så kjørte SAS kun på at bonus skulle være tillatt. I det hele tatt er mitt inntrykk at en rekke aktører var litt overrasket over SAS sin strategi i så måte (men jeg får understreke at jeg ikke var involvert selv, så dette blir basert på annenhåndsinformasjon).

Det er klart at det er argumenter for at man skal kunne gjeninnføre bonus, men å argumentere i retning av at det er urettferdig for SAS å ikke kunne tilby bonus, at DY får en særbehandling, at SAS og DY ikke konkurrerer på like vilkår i Norge, og at det var patetisk å innføre forbudet er nok ikke blant de strategiene jeg ville valgt om jeg skulle argumentere overfor FAD og Konkurransetilsynet.

På hvilken måte får DY særbehandling? DY står overfor akkurat samme forbud som SAS, BA; KL, AF, AY, QI, og hvilke andre bokstavkombinasjoner man kan finne på, hva angår bonusforbud.

De får jo netop særbehandling når lovgivningen sørger for at deres konkurrent i et duopol-marked ikke har mulighed for at tilbyde det totalprodukt, som de kan andre steder og gerne vil tilbyde kunderne. På denne måde sørger lovgivningen for at spillereglerne er sat ud fra laveste fællesnævner og DY behøver ikke at etablere et mere attraktivt bonussystem selv for at konkurrere. I praksis er dette forbud jo primært rettet mod SK og sekundært mod DY, da de andre ikke flyver indenrigs og derfor er irrelevante i den sammenhæng

Hvis SAS ikke må tilbyde et produkt med indbygget bonusoptjening til en samlet pris, så svarer det til at man forbød DY at tilbyde priser uden bagage, sædevalg osv. da det også kan skævvride konkurrencen, da de så kan bruge lavere lokkepriser i annoncer og fordi SAS ikke gør det. Det er der vel ingen der er interesseret i at der skal lovgives omkring.

Nej giv konkurrencen fri og lad flyselskaberne selv bestemme om de vil tilbyde bonus eller ej og hvordan de ellers vil skrue deres produkter sammen og om de skal eller ikke skal indeholde gratis kaffe, bagage, sædevalg, bonuspoint, fasttrack el.lign. Hvis det betyder højere eller lavere priser, så har den fri konkurrence og markedet jo afgjort at sådan skal det være. Personligt tror jeg nu ikke at eurobonus idag vil betyde højere priser, men det kan da sagtens være at det kan flytte nogle kunder fra DY til SK - og så må det jo være fordi kunderne synes det produkt er mere interessant. Kan man ikke konkurrere i sådan et marked, så har man jo ganske enkelt ikke et produkt som er attraktivt nok for kunden og så ser jeg ingen grund til at en lovgivning skal give en kunstigt åndedræt.

Lovgivning på disse områder synes jeg er en uskik - det må være virksomhederne der selv kan bestemme hvilke produkter de vil tilbyde og til hvilken pris - og så må kunderne vurdere hvad de synes er mest interessant.

Fair nok at man f.eks. lovgiver omkring at man ikke må sælge til dumpingpriser el.lign. for at presse en konkurrent ud - men et forbud mod en af aktørernes bonusprogram synes jeg er at give den anden part særbehandling.

Last edited:

Jeg innser at det nok er fåfengt å forsøke å argumentere mot deg på dette, men gjør nå likevel et forsøk....

De får jo netop særbehandling når lovgivningen sørger for at deres konkurrent i et duopol-marked ikke har mulighed for at tilbyde det totalprodukt, som de kan andre steder og gerne vil tilbyde kunderne. På denne måde sørger lovgivningen for at spillereglerne er sat ud fra laveste fællesnævner og DY behøver ikke at etablere et mere attraktivt bonussystem selv for at konkurrere. I praksis er dette forbud jo primært rettet mod SK og sekundært mod DY, da de andre ikke flyver indenrigs og derfor er irrelevante i den sammenhæng

1. Særbehandling = en aktør behandles anderledes enn en annen aktør. Det er vel vanskelig å se at er tilfellet her.

Hvis SAS ikke må tilbyde et produkt med indbygget bonusoptjening til en samlet pris, så svarer det til at man forbød DY at tilbyde priser uden bagage, sædevalg osv. da det også kan skævvride konkurrencen, da de så kan bruge lavere lokkepriser i annoncer og fordi SAS ikke gør det. Det er der vel ingen der er interesseret i at der skal lovgives omkring.

2. Den konkurransevridende effekten av bonussystemer kommer primært fordi kundene låses inne hos en leverandør. Priser uten baggasje, setevalg etc. har ingenting med innelåsning å gjøre. Lokkepriser eller ikke har heller ingenting med innelåsning å gjøre heller. Sorry.

Nej giv konkurrencen fri og lad flyselskaberne selv bestemme om de vil tilbyde bonus eller ej og hvordan de ellers vil skrue deres produkter sammen og om de skal eller ikke skal indeholde gratis kaffe, bagage, sædevalg, bonuspoint, fasttrack el.lign. Hvis det betyder højere eller lavere priser, så har den fri konkurrence og markedet jo afgjort at sådan skal det være.

3. SAS og alle andre flyselskaper kan selvsagt skru sammen sine produkter med fasttrack, frokost, kaffe, aviser, setevalg, ikke setevalg, internettinnsjekk, lave priser, høye priser, osv. uten å blande inn bonusopptjening. Dette gjøres i dag, selv om vi har forbud mot bonuspoeng innenlands i Norge.

Personligt tror jeg nu ikke at eurobonus idag vil betyde højere priser, men det kan da sagtens være at det kan flytte nogle kunder fra DY til SK - og så må det jo være fordi kunderne synes det produkt er mere interessant. Kan man ikke konkurrere i sådan et marked, så har man jo ganske enkelt ikke et produkt som er attraktivt nok for kunden og så ser jeg ingen grund til at en lovgivning skal give en kunstigt åndedræt.

4. Man kan snu argumentet ditt: Klarer ikke SAS å konkurrere med DY uten bonus så er det kanskje SAS sitt produkt som er gjort for dårlig (og det er en rekke ting man kan gjøre uten bonus - det tror jeg de fleste vil være enige i, og for de fleste kundene til SAS så vil ikke fordelene av gullstatus få noen effekt, fordi det er et fåtall av kundene til SAS som har slik status; det er nettopp poenget med statuskort at ikke alle skal ha det).

Lovgivning på disse områder synes jeg er en uskik - det må være virksomhederne der selv kan bestemme hvilke produkter de vil tilbyde og til hvilken pris - og så må kunderne vurdere hvad de synes er mest interessant.

Ja, la alle selskap gjøre som de vil. Det kan fort bli en kostbar affære for vi som er kunder, men for all del - la den frie konkurransen blomstre......:o

Fair nok at man f.eks. lovgiver omkring at man ikke må sælge til dumpingpriser el.lign. for at presse en konkurrent ud - men et forbud mod en af aktørernes bonusprogram synes jeg er at give den anden part særbehandling.

Se kommentar nr. 1.

4. Man kan snu argumentet ditt: Klarer ikke SAS å konkurrere med DY uten bonus så er det kanskje SAS sitt produkt som er gjort for dårlig.
Problemet da er at EuroBonus er å annse som en del av SAS sitt produkt, så dermed må SAS konkurrere mot Norwegian med et ufullstendig produkt...

(likedan er Coop sine medlemskort en del av Coop sitt "produkt", selv om det i Coops tilfelle ligger en noe anderledes driftsform til grunn)

Problemet da er at EuroBonus er å annse som en del av SAS sitt produkt, så dermed må SAS konkurrere mot Norwegian med et ufullstendig produkt...

(likedan er Coop sine medlemskort en del av Coop sitt "produkt", selv om det i Coops tilfelle ligger en noe anderledes driftsform til grunn)

Joda, det kan man selvsagt si, men til det kan man vel si at SAS helt for egen maskin har gjort Eurobonus mindre verdt for veldig mange av de reisende (og dermed helt for egen maskin gjort sitt produkt mindre attraktivt - om man ser på Eurobonus som en del av produktet). Mitt poeng er uansett at SAS ikke kan argumentere på basis av at Eurobonus er en del av produktet, all den tid slike lojalitetsbonuser kan oppfattes som konkurransevridende.

2. Den konkurransevridende effekten av bonussystemer kommer primært fordi kundene låses inne hos en leverandør.

Man velger jo selv om man vil la seg låse inn hos en aktør eller ikke. Enhver passasjer bør jo selv være i stand til å velge om man vil låses inn eller ikke.

Selv har jeg "låst" meg inn hos Star Alliance, men det er 100% frivillig og kommer noen med noe bedre så står jeg helt fritt til å velge det

Man velger jo selv om man vil la seg låse inn hos en aktør eller ikke. Enhver passasjer bør jo selv være i stand til å velge om man vil låses inn eller ikke.

Selv har jeg "låst" meg inn hos Star Alliance, men det er 100% frivillig og kommer noen med noe bedre så står jeg helt fritt til å velge det

Helt enig...

Jeg kan ikke se man bliver låst blot fordi der er et bonusprogram du kan tjene point i. Det er 100% frivilligt og der er ingen købetvang. Desuden må det være virksomhederne ansvar at deres medarbejdere overholder deres rejsepolitikker og ikke en lovgivnings opgave at bestemme hvilke produkter der skal udbydes og af hvem. Jeg optjener Eurobonus point, men derfor vælger jeg da også andre selskaber når prisen, kvaliteten og rejsetiderne passer mig bedre. Så mange point optjener man altså heller ikke - men jeg vil frit kunne vælge...

Selvom jeg optjener bonus på alle mine køb i ICA, så handler jeg jo altså også engang imellem i COOP (hvor jeg har valgt ikke at være medlem) eller i Willys, hvor man ikke kan optjene bonus - det er mit frie valg og jeg bryder mig ikke om at nogen lovgivning skal bestemme om jeg har mulighed for at optjene bonus eller ej - hverken i mit lokale supermarked eller når jeg flyver. Det må de frie markedskræfter bestemme.

Det er old fashion og minder om noget fra før murens fald, at der skal være lovgivning for hvilke produkter virksomheder må tilbyde deres kunder.

Vi kan ikke komme uden om at denne lovgivning er som udgangspunkt er indført for at hjælpe DY og i praksis er den et forbud mod SAS Eurobonus. Det er da særbehandling af DY. Når nu DY er etableret og har fået sin plads på markedet, så kan det da ikke være andet end særbehandling at man fastholder denne hjælpende hånd til dem.

Nej lad os få fri konkurrence og lade forbrugerne bestemme hvilke produkter de er interesserede i og hvad de vil betale for det. At lovgive om sådanne forhold synes jeg er nedværdigende for kunderne at de skal sættes under administration fordi formynderiet har besluttet at de ikke kan tænke selv. Hvis man går ud fra at kunderne selv kan tænke og gennemskue utallige gebyrer og tillægsydelser hos visse flyselskaber, så kan de også gennemskue hvad de får/ikke får ud af et bonusprogram.

Giv både virksomheder og kunder frihed til at vælge istedet for at samfundet skal være formynder og sætte begrænsinger i det frie marked.

Det er old fashion og minder om noget fra før murens fald, at der skal være lovgivning for hvilke produkter virksomheder må tilbyde deres kunder.

Nei, det er det ikke!

Konkurranselovgivningen fremstilles som et særnorsk fenomen, kun opprettholdt fordi Norge utgjør den siste kommuniststat, for å gjengi et etterhvert kjent, svensk sitat.

Saken er den at EU er en pådriver innenfor konkurranselovgivningen i Europa. Tanker om et fritt marked (=ingen restriksjoner) er fullstendig forlatt både i juridisk tankegang og, så vidt jeg vet, i økonomisk teori. Det er utallige eksempler på at uregulerte markeder ikke fungerer til forbrukerne og markedet selvs beste.

Igjen, det kan godt tenkes at tiden er moden for å lempe på restriksjonene i det norske flymarkedet. Men å fremstille enhver konkurranselovgivning som avleggs under mottoet "markedet regulerer seg selv best", det holder rett og slett ikke.

Status
Not open for further replies.
Back