SAS og utfasingen av 737-600

Re: Levetid og utskiftning av SAS sine 737-600?

RIP LN-RPX. Det var min absolutte favoritt på shorthaul. Med et toalett foran og bak, samt fantastisk garderobeplass var det en ypperlig maskin å jobbe på. 120 seter (pax) er heller ikke å forakte alltid.

RIP LN-RPX. Det var min absolutte favoritt på shorthaul. Med et toalett foran og bak, samt fantastisk garderobeplass var det en ypperlig maskin å jobbe på. 120 seter (pax) er heller ikke å forakte alltid.

Opprinnelig var det vel til og med 95 seter. Var herlig med 2-seterne foran på fakirflighten til bgo, selv om en måtte ha med frokost selv.

Ser ut til at det er et sted mange flyvemaskiner oppsøker for å dø, ja:

Skyliner:
Boeing 737 -683 28291 112 LN-RPX SAS ferried 14apr16 ARN-DGX for part-out & scrap ex SE-DNN

DGX Polen? Den er over England akkurat nå.

Ah, ja da er det bare "ordlista" her på forumet som ikke er helt oppdatert. :)

Mye tyder på at LN-RPT har hatt sin siste arbeidsdag i SAS søndag 8.mai med strekningen TRD-OSL som siste flight som SK381.

Om det foreløpig anses som et reservefly, eller om det faktisk er WFU vites ikke, men fint om noen kan bekrefte det.

-600 er typisk på ENVA-ENBO-ENTC og nedover igjen mange ganger daglig, og jeg har flydd smågrisen jeg vet ikke hvor mange ganger. Da SAS først tok den i bruk, var jeg i cockpit Oslo-Bodø i FL410 for første gang, og pilotene skrøt veldig av performance for den lille, "nesten Ferrari", var et av uttykkene skipperen brukte. Senest for ca et halvår siden satt jeg i tredje sete helt framme Tromsø-Bodø, og bare godord om trotjeneren. Er det -700 som nå vil erstatte den nordlige kystruta etter utfasingen, bortsett fra sommersesongen når ATR-en igjen kommer?

Var det RPT som sto med helblå hale utenfor SAS-hangaren fredag formiddag?

Bye, bye LN-RPT som jag hämtade (som OY-KKD) på PAE och ferryflög till ARN 8-9 febr. 1999 som SK9260

Bye, bye LN-RPT som jag hämtade (som OY-KKD) på PAE och ferryflög till ARN 8-9 febr. 1999 som SK9260

hei Rolf

Floey dere ogsaa tur / retur Abbotsford med LN-RPT ? Husker det var noen av SAS maskinene som var paa en dagstur til Abbotsford pga. noen beskattningsregler, og PAE var jo unntak i 1999 for 737 leveranser - det var jo i 2001 at PAE ble brukt mens BFI rullebanen ble utbedret etter Jordskjelvet.

PAE? Ikke BFI?

Nej, PAE , den enda som hämtades där ! OY-KKD utrustades några dagar innan ferryn till ARN med HUD (Head Up Display) och flög några flygningar som SAS testmaskin med HUD på amerikanska västkusten. HUD:en monterades ur på PAE innan ferryn till ARN.

hei Rolf

Floey dere ogsaa tur / retur Abbotsford med LN-RPT ? Husker det var noen av SAS maskinene som var paa en dagstur til Abbotsford pga. noen beskattningsregler, og PAE var jo unntak i 1999 for 737 leveranser - det var jo i 2001 at PAE ble brukt mens BFI rullebanen ble utbedret etter Jordskjelvet.

Hej !

Nej, jag tror inte den var på Abbotsford. Däremot vet jag att SE-DNC LIN/SAS B.737-53A flögs över till Kanada från Seattle , p.g.a. beskattningsregler ,innan den flögs ned till Florida för modifieringar innan den sattes i trafik. Maskinen var ju ursprungligen byggd och avsedd som en VIP/"bizjet" för Rupert Murdoch och hans imperium.

Skal det noen flere -600 ut i år? Noen som har sett planene for 2017?

Back