• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

SAS og utfasingen av 737-600

Re: Levetid og utskiftning av SAS sine 737-600?

RIP LN-RPX. Det var min absolutte favoritt på shorthaul. Med et toalett foran og bak, samt fantastisk garderobeplass var det en ypperlig maskin å jobbe på. 120 seter (pax) er heller ikke å forakte alltid.

RIP LN-RPX. Det var min absolutte favoritt på shorthaul. Med et toalett foran og bak, samt fantastisk garderobeplass var det en ypperlig maskin å jobbe på. 120 seter (pax) er heller ikke å forakte alltid.

Opprinnelig var det vel til og med 95 seter. Var herlig med 2-seterne foran på fakirflighten til bgo, selv om en måtte ha med frokost selv.

Ser ut til at det er et sted mange flyvemaskiner oppsøker for å dø, ja:

Skyliner:
Boeing 737 -683 28291 112 LN-RPX SAS ferried 14apr16 ARN-DGX for part-out & scrap ex SE-DNN

DGX Polen? Den er over England akkurat nå.

Ah, ja da er det bare "ordlista" her på forumet som ikke er helt oppdatert. :)

Mye tyder på at LN-RPT har hatt sin siste arbeidsdag i SAS søndag 8.mai med strekningen TRD-OSL som siste flight som SK381.

Om det foreløpig anses som et reservefly, eller om det faktisk er WFU vites ikke, men fint om noen kan bekrefte det.

-600 er typisk på ENVA-ENBO-ENTC og nedover igjen mange ganger daglig, og jeg har flydd smågrisen jeg vet ikke hvor mange ganger. Da SAS først tok den i bruk, var jeg i cockpit Oslo-Bodø i FL410 for første gang, og pilotene skrøt veldig av performance for den lille, "nesten Ferrari", var et av uttykkene skipperen brukte. Senest for ca et halvår siden satt jeg i tredje sete helt framme Tromsø-Bodø, og bare godord om trotjeneren. Er det -700 som nå vil erstatte den nordlige kystruta etter utfasingen, bortsett fra sommersesongen når ATR-en igjen kommer?

Var det RPT som sto med helblå hale utenfor SAS-hangaren fredag formiddag?

Bye, bye LN-RPT som jag hämtade (som OY-KKD) på PAE och ferryflög till ARN 8-9 febr. 1999 som SK9260

Bye, bye LN-RPT som jag hämtade (som OY-KKD) på PAE och ferryflög till ARN 8-9 febr. 1999 som SK9260

hei Rolf

Floey dere ogsaa tur / retur Abbotsford med LN-RPT ? Husker det var noen av SAS maskinene som var paa en dagstur til Abbotsford pga. noen beskattningsregler, og PAE var jo unntak i 1999 for 737 leveranser - det var jo i 2001 at PAE ble brukt mens BFI rullebanen ble utbedret etter Jordskjelvet.

PAE? Ikke BFI?

Nej, PAE , den enda som hämtades där ! OY-KKD utrustades några dagar innan ferryn till ARN med HUD (Head Up Display) och flög några flygningar som SAS testmaskin med HUD på amerikanska västkusten. HUD:en monterades ur på PAE innan ferryn till ARN.

hei Rolf

Floey dere ogsaa tur / retur Abbotsford med LN-RPT ? Husker det var noen av SAS maskinene som var paa en dagstur til Abbotsford pga. noen beskattningsregler, og PAE var jo unntak i 1999 for 737 leveranser - det var jo i 2001 at PAE ble brukt mens BFI rullebanen ble utbedret etter Jordskjelvet.

Hej !

Nej, jag tror inte den var på Abbotsford. Däremot vet jag att SE-DNC LIN/SAS B.737-53A flögs över till Kanada från Seattle , p.g.a. beskattningsregler ,innan den flögs ned till Florida för modifieringar innan den sattes i trafik. Maskinen var ju ursprungligen byggd och avsedd som en VIP/"bizjet" för Rupert Murdoch och hans imperium.

Skal det noen flere -600 ut i år? Noen som har sett planene for 2017?

Back