SAS og utfasingen av 737-600

Re: Levetid og utskiftning av SAS sine 737-600?

Forsøger flygtorget at skabe en nyhed af ingenting, eller har SAS virkelig "glemt" at planlægge en stor del af sin flådefornyelse?

http://www.flygtorget.se/Aktuellt/Artikel/?Id=11939

"SAS planerar just nu för hur flygplansflottan ska se ut efter 2019. Då riskerar flygbolaget att drabbas av flygplansbrist för flygningarna på kort- och medeldistans. Det dramatiska beskedet lämnade Göran Jansson, finanschef på SAS under Airfinance, en konferens i Dublin som just nu avslutas. "
 
Re: Levetid og utskiftning av SAS sine 737-600?

Det var også en måte å se det på.... :rolleyes:

Det stemmer jo at SAS må få påfyll av nytt materiell også etter siste av de 30 A320neo'ene er levert i 2020. Det har jo SAS selv sagt i flere år. Men å definere det som flymangel er vel å strekke det litt langt.

De 4 CRJene og 26 A320neo som SAS per dags dato har i "ordrebøkene" muliggjør utskiftning av store deler av den eldste flåten, både det meste av -600 maskinene og de eldste av -700 og kanskje -800 maskinene. Såvidt jeg har forstått vil vel SAS bare ha igjen en håndfull -600 i 2019, selv om fra 2020 og utover så vel det jo da være flere andre fly som drar på årene og trenger utskiftning. Men dette er jo egentlig ikke dramatisk eller unormalt

Dessuten antar jeg det er muligheter for både nytt og lettere brukt materiell


Et litt åpent spørsmål er også hva SAS gjør med ruter hvor kanskje CRJ-900 er for lite og 737-700 er for stort. Det er fullt mulig dette hullet ikke trengs "fylles", men det er jo endel av deres ruter i dag hvor 120 seter er en "fin" størrelse
 
Re: Levetid og utskiftning av SAS sine 737-600?

Det här är inte Flygtorgets egen nyhet.
Den förekom i de flesta svenska tidningar under onsdagen, och kommer från ett uttalande som SAS finanschef gjorde i samband med en konferens i Dublin.

Frågan är vad finanschefen har för avsikt med uttalandet.

Är man lite konspiratoriskt lagd, kan man kanske misstänka att uttalandet ska bädda för en kommande, utökad utflaggning av den flygande verksamheten.
Finanschefen nämner ju som ett alternativ att man kan tänka sig wet-lease av maskinerna för att komma till rätta med den eventuella flygplansbristen.

I mina öron låter det som att man skapar en konstlad brist i flygplansflottan, för att kunna ersätta den med inhyrd personal och på så vis minska de egna personalkostnaderna.
 
Last edited:
Re: Levetid og utskiftning av SAS sine 737-600?

Det här är inte Flygtorgets egen nyhet.
Den förekom i de flesta svenska tidningar under onsdagen, och kommer från ett uttalande som SAS finanschef gjorde i samband med en konferens i Dublin.

Frågan är vad finanschefen har för avsikt med uttalandet.

Är man lite konspiratoriskt lagd, kan man kanske misstänka att uttalandet ska bädda för en kommande, utökad utflaggning av den flygande verksamheten.
Finanschefen nämner ju som ett alternativ att man kan tänka sig wet-lease av maskinerna för att komma till rätta med den eventuella flygplansbristen.

I mina öron låter det som att man skapar en konstlad brist i flygplansflottan, för att kunna ersätta den med inhyrd personal och på så vis minska de egna personalkostnaderna.

Ja, det kan jo vere ei opning for meir CityJet, FlyBe og andre. Mykje "små" maskiner som skal erstattast, kanskje det ikkje skjer in-house.
 
Re: Levetid og utskiftning av SAS sine 737-600?

Det här är inte Flygtorgets egen nyhet.
Den förekom i de flesta svenska tidningar under onsdagen, och kommer från ett uttalande som SAS finanschef gjorde i samband med en konferens i Dublin.



Joda, men akkurat kommentaren hans kan tolkes på ganske mange måter [emoji6]
 
Re: Levetid og utskiftning av SAS sine 737-600?

Synes otroligt korkat att satsa (en halv miljard?) på cabin-upgrade på hela kortdistansflottan för att därefter utrangera den samma? Sedan är det väl hög tid att bestämma sig för nästa steg...
Vid senaste pendlarmöte sades: "Arlanda blir en Airbus-bas. Sedan återstår att bestämma vad som ska hända i Oslo..."
 
Re: Levetid og utskiftning av SAS sine 737-600?

Synes otroligt korkat att satsa (en halv miljard?) på cabin-upgrade på hela kortdistansflottan för att därefter utrangera den samma?

En slik oppgradering tar lang tid, og mange vil bli faset ut innen det er deres 'tur'. Man har nok en strategi og SAS sløser ikke med penger i dag. Ikke så mye ihvertfall. ;)
 
Re: Levetid og utskiftning av SAS sine 737-600?

OY-KKS på vei videre fra Bangor til Victorville og passerer Chicago nå. Så spørsmålet er om det er dens siste flight vi ser?

Skal ikke se bort ifra det...
20170124-_MF_5764.jpg
Fant henne slik i morges på VCV
 
Re: Levetid og utskiftning av SAS sine 737-600?

Ayy .. Noen som har en cockpit i bakhagen nå?

Hva var reg'en på den World-maskinen bak der? N27 ... ?
 
Re: Levetid og utskiftning av SAS sine 737-600?

Ayy .. Noen som har en cockpit i bakhagen nå?

Hva var reg'en på den World-maskinen bak der? N27 ... ?

Skal ikke se bort i fra det.

Den er registrert som N68092, kjøpt for deler av Fedex i 2012 ifølge planespotters.net, ex N276WA.
 
Re: Levetid og utskiftning av SAS sine 737-600?

LN-RPY flög ARN-OSL som SK9223 den 24/1 och har stått sedan dess. På väg ut?
LN-RRH (738) verkar ha flyttat till norsk produktion.
 
Re: Levetid og utskiftning av SAS sine 737-600?

RPY skal være ferdig ja. Tilbakeleveres 15. februar.
 
Re: Levetid og utskiftning av SAS sine 737-600?

LN-RPY flög ARN-OSL som SK9223 den 24/1 och har stått sedan dess. På väg ut?
LN-RRH (738) verkar ha flyttat till norsk produktion.

Även LN-RNW (73G) flyger just nu för norsk produktion. Frågan är om det är tillfällig utlåning eller mer permanent förflyttning.
LN-RPF (736) var utlånad till Oslo för nån vecka sedan men är nu tillbaka på Arlanda.
 
Re: Levetid og utskiftning av SAS sine 737-600?

LN-RRC still going strong.. TOS-BOO idag, 18 år gammelt.

Sent fra min MIX via Tapatalk
 
Re: Levetid og utskiftning av SAS sine 737-600?

LN-RRC är ju rena ungdomen!

De allra äldsta levererades till SAS redan sommaren/hösten/vintern 1998/99 och är fortfarande i trafik.
De är LN-RRO, LN-RPW, LN-RPA, LN-RPX, LN-RPY, LN-RPZ, LN-RPB, LN-RRZ, LN-RRX och LN-RRY (sorterade efter leveransdatum)
Dessa första 10 som levererades var dessutom i EURO-version, det som nu är version 2 enligt SeatGuru. Av dessa 10 är alltså LN-RPX borta, och LN-RPY på väg bort.

Den första 737-600 i SAS-trafik vill jag minnas var LN-RPW som en dag i oktober 1998 flög morgonflighten från Stockholm till Bryssel. Tyvärr minns jag inte datum.
Samma dag, eller möjligen dagen efter gjorde LN-RPA sin första reguljära SAS-flygning från Stockholm till Paris.
 
Re: Levetid og utskiftning av SAS sine 737-600?

Denne maskinen har vel også de nye Recaro-setene.
Det stemmer, Recaro interiør. Helt greit, men man merker at det ikke er Norwegian for å si det sånn..

Sent fra min MIX via Tapatalk
 
Re: Levetid og utskiftning av SAS sine 737-600?

RRC har ca ett år igjen. Med mindre noe blir forandret.
 
Re: Levetid og utskiftning av SAS sine 737-600?

Den första 737-600 i SAS-trafik vill jag minnas var LN-RPW som en dag i oktober 1998 flög morgonflighten från Stockholm till Bryssel. Tyvärr minns jag inte datum.
Samma dag, eller möjligen dagen efter gjorde LN-RPA sin första reguljära SAS-flygning från Stockholm till Paris.

OY-KKA (nu LN-RPW) var i trafik 25 oktober 1998 ARN-CDG som SK573
LN-RPA var i trafik samma dag , 25 oktober, ARN-CDG som SK575
 
Back
Top