KLM starter utfasingen av 737-700

Someone

Moderator
Medlem
KLM har startet utfasingen av 737-700 maskinene. Første av 18 maskiner har nå forlatt flåten og blitt erstattet av 737-800 maskiner. Dog er det en prosess som vil ta flere år

http://aeronauticsonline.com/klm-phasing-out-the-boeing-737-700/

KLM Royal Dutch Airlines, the national carrier of The Netherlands, has started phasing out their Boeing 737-700s. On 1 March, the first Boeing 737-700 (registration PH-BGE) was handed over to Luxair. Next month, the second Boeing 737-700 (PH-BGD) will leave the fleet. This aircraft will also be handed over to Luxair. In the next few years, the remaining 16 Boeing 737-700s will leave the fleet.
 
...som du skriver vil det ta tid. I januar markerte de at første -700 nå hadde fått det nye reviderte designet - og de nymalte maskinene skla vel kanskje fly noen uker til.
 
Blir det flere Embraer-maskiner å se på Gardermoen fremover da, kanskje? B737-700 er vel en relativt hyppig gjest.
 
Nå skal jeg ikke være for standhaftig, men KLM bruker vel ikke 24k rating på motorene sine?

Det var et lite apropos, bare. 24k på 700 er flott her i fjellheimen. Optimal kombinasjon av størrelse på flyet, flyegenskaper i ruskevær og bra performance. Min rekord er brake release til FL410 på 9 minutter, riktignok med tom maskin :)
 
Det var et lite apropos, bare. 24k på 700 er flott her i fjellheimen. Optimal kombinasjon av størrelse på flyet, flyegenskaper i ruskevær og bra performance. Min rekord er brake release til FL410 på 9 minutter, riktignok med tom maskin :)

Jeg får vondt i ørene bare av å høre om en slik climb :) Piloter er utstyrt med overmenneskelige trommehinner!
 
Litt på siden av tråden, men men. Joda -700 er en bra balansert maskin, men ikke helt enig i at den er optimal i ruskevær. Til det har den litt for lav wingloading. 737 classic og MD80 derimot var flotte i ruskete forhold
 
Jeg er ikke sikkert pa at det er 737-700 erstatter. De förste fire stykker er erstatted med 737-800.

Det finnes seg en regularium / scope-clause for KLC og dette limitterer flystörrelsen som KLC kan operere og antall fly som de kan ha i flaten. Gar de over dette, betyr det at deres Piloten vil fa betydelig mer penger.

AMS som flypass far sitt ATC cap vekk i 2021 og deretter blir det 40.000 mer arlig movements. Dette vil KLM Gruppen sikker har sitt stykke av.

Jeg tror disse de vil benytte a erstatte E75/90 og for 737-700 vil vi trolig se en erstatter med 180 seter
 
Jeg er ikke sikkert pa at det er 737-700 erstatter. De förste fire stykker er erstatted med 737-800.

Det finnes seg en regularium / scope-clause for KLC og dette limitterer flystörrelsen som KLC kan operere og antall fly som de kan ha i flaten. Gar de over dette, betyr det at deres Piloten vil fa betydelig mer penger.

AMS som flypass far sitt ATC cap vekk i 2021 og deretter blir det 40.000 mer arlig movements. Dette vil KLM Gruppen sikker har sitt stykke av.

Jeg tror disse de vil benytte a erstatte E75/90 og for 737-700 vil vi trolig se en erstatter med 180 seter
 
Jeg er ikke sikkert pa at det er 737-700 erstatter. De förste fire stykker er erstatted med 737-800.

Det finnes seg en regularium / scope-clause for KLC og dette limitterer flystörrelsen som KLC kan operere og antall fly som de kan ha i flaten. Gar de over dette, betyr det at deres Piloten vil fa betydelig mer penger.

AMS som flypass far sitt ATC cap vekk i 2021 og deretter blir det 40.000 mer arlig movements. Dette vil KLM Gruppen sikker har sitt stykke av.

Jeg tror disse de vil benytte a erstatte E75/90 og for 737-700 vil vi trolig se en erstatter med 180 seter

OK, det var Flightglobal og vel delvis KLM som ordla seg slik

Men de har vel per dags dato ingen flere 737-800 i bestilling?

Slik jeg tolker det vil jo denne ha ca like mange seter som dagens 737-700
 
Last edited:
OK, det var Flightglobal og vel delvis KLM som ordla seg slik

Men de har vel per dags dato ingen flere 737-800 i bestilling?

Slik jeg tolker det vil jo denne ha ca like mange seter som dagens 737-700

En B737-800 PH-BCL skal komme til KLM i sommer. Kanskje den siste 737-800 leveranse. Vi fa se.

Per idag er AMS full. No more slots. Selv om AMS far utvidet antall ATC slots i 2021 eller 2023, sa vil KLM fa en visst andel av dette, men ikke alt. Og de vil trolig öke hele Hub is dybt og brede. De vil se flere destinasjon og til noen destinasjoner flere frekvsenser. (Husk her at du trenger slots pa andre ende ogsa, ikke bare AMS).

KLM erstatted sine F70 nesten 1:1 med E75 og F100 med E90. Det ble en stort feil, fordi traffiken vokser. Se pa KLM sitt loadfactor i Mai19 og forliker dette med LH ... eller om du vil ... DY.
KL har 88,5% loadfactor, dette er utrolig höy i forlik med de andre europeiske peers. Og tyder at flyene er kanskje litt for fulle, dersom man husker at de flyger hub&spoke og har noen feeders som ikke er saerlig attraktive. Se dyp inn på denne og finne at Longhaul går så det griner, men også short-haul SLF er bedre en LH eller DY.


https://news.klm.com/klm-traffic-figures-for-may-2019/

Historisk har utviklingen vist at kapasitæten av base-line model vokser 10-20% fra fly-generasjon til den næste. B737-200 -> B737-300 -> B737-800 ble de mest populære varianter.

Legger man dette til grunn, kan man anta baseline kapasitæt også i KLM vil vokse. Dermed forutser jeg en slik scenario:

E75 -> E90-E1/E2
E90 -> E90/95-E2
B73G -> noe med 180 seter
B738 -> 200 seter

Men, meget smart trekk. Nå har de mulighet å presse både A og B nede i pris siden de har jo denne argument "vel, vi kan erstatte B73G med E95-E2, ... eller ... "
 
Last edited:
En B737-800 PH-BCL skal komme til KLM i sommer. Kanskje den siste 737-800 leveranse. Vi fa se.



Leser at denne er forsinket til desember eller der omkring etter Boeing visstnok klarte ødelegge flyet under produksjonen og det her trenges enten nye vinger eller ny kropp (husker ikke helt hva) for å bygge maskinen på nytt
 
Back
Top