SAS med seteblokkering for EBG/EBD?

Re: SAS med seteblokkering for EBG?

Jeg opplever at softblok for det meste fungerer bra, men opplever at systemet ikke holder på blokkeringen ovenfor andre med EBG. Derfor har jeg ofte opplevd at når flyet er nesten fullt, når alle vindu og midtgangsseter er tatt at vi overraskende ofte blir sittende 3 stk. EBG på en rekke. Mens en del andre rundt som ikke har status har ledig midtsete. Har skjedd på hvertfall fire flighter siste måned.

Jeg spurte en konsulent på chat og han hadde dette å si om soft-block: "Det går oftast inte att boka de stolar bredvid en guldresenär fören 22 timmar innan. Men förreservation så går det itne att välja stolar bredvid en guldkund."

Jeg opplever at softblok for det meste fungerer bra, men opplever at systemet ikke holder på blokkeringen ovenfor andre med EBG. Derfor har jeg ofte opplevd at når flyet er nesten fullt, når alle vindu og midtgangsseter er tatt at vi overraskende ofte blir sittende 3 stk. EBG på en rekke. Mens en del andre rundt som ikke har status har ledig midtsete. Har skjedd på hvertfall fire flighter siste måned.

Systemet er sikkert ikke smartere enn at når det bare er midt- seter igjen. Så åpner det alle.

Systemet er sikkert ikke smartere enn at når det bare er midt- seter igjen. Så åpner det alle.

Systemet blokkerer ikke for andre med samme prioritering, så det hender at de heller vil sitte langt framme og dermed velger midtsetene. Som sagt, så er det systemet langt fra perfekt. Det er ikke en rettighet eller publisert gode, så ta det for det som det er.

Min erfaring er også litt ymse siste 2 måneder. Har ofte fått noen i midtsetet til tross for mange ledige midtsetet i flyet forøvrig. For noen dager siden ble jeg tom flyttet til et E sete pga endring i plus! Det skal da også opplyses at plus var ca 1/3 fullt og Go var noe mindre enn 1/2 fullt. Man burde vel klare noe bedre enn det? Endret selv sete til nødutgang hvor jeg hadde alle 3 setene alenea

Jeg reiser mye i GO på innland og får stadig ett midtsete når gardina rykker bakover, selv i halvfulle fly, så en naturlig del av enhver reise er jo sjekke setet noen ganger, også ca 30 min før avgang når det stenges. Har enda tilgode å sitte i midtsete.

Ble rebooket OSL-BGO på onsdagskvelden da vi var sen fra TOS. Fikk 31F(!), mens 8EF fortsatt var ledig, heldigvis sjekket jeg appen når melding om rebooking kom og kunne endre, men hvilken premieidiot er det som har satt opp systemet slik at man ender opp i 31F ved rebooking når det er ledig lenger fremme.

Ble rebooket OSL-BGO på onsdagskvelden da vi var sen fra TOS. Fikk 31F(!), mens 8EF fortsatt var ledig, heldigvis sjekket jeg appen når melding om rebooking kom og kunne endre, men hvilken premieidiot er det som har satt opp systemet slik at man ender opp i 31F ved rebooking når det er ledig lenger fremme.

Når mange sitter framme så må det nødvendigvis balanseres og om flyet er fortungt så vil systemet prøve å sette passasjerene bak.

Det er en algoritme som ligger inne i de fleste innsjekkingssystemer, basert på det som ble programmert inn i mainframecomputere på sekstitallet. Disse ligger stort sett fortsatt 'i bånn' i de fleste systemer og er godt innebygd. Kun plukking av seter manuelt kan overstyre dette. Og, som Haien sier - det har med balansering av flyet å gjøre.

Når mange sitter framme så må det nødvendigvis balanseres og om flyet er fortungt så vil systemet prøve å sette passasjerene bak.

Da burde de vel blokkert setene lenger fremme da... Nå var jo ikke flyet veldig tomt heller.

Da burde de vel blokkert setene lenger fremme da... Nå var jo ikke flyet veldig tomt heller.

Hvem de? Innsjekksystemet? Det er ikke sikkert det er kritisk, og derfor du har mulighet til å flytte framover. Du ser på dette kun fra dine øyne, men systemet er programmert ut fra at man skal forebygge situasjoner hvor man må begynne å flytte last og pax i siste øyeblikk, og lar man finne det mest effektive balansepunktet for flyet. Nå kan det i tilfeller hvor det er få muligheter virke merkelig, men systemet gjør disse valgene uansett.

Ser ut som jeg en gang får softblock hos SAS. Flyr GO på poeng og er EBG, jeg kan ikke velge setet i midten på setevalget, men får valgt i innsjekkingsystemet. Dette er OSL-TRD. Hvis dette virkelig er en perk jevnt over (har hatt 100% suksess med dette som EBG på kortdistanse) så er det verdt noe.

Reiser nå som oftest i Go, og har begynt å reservere seter lenger bak i flyet. Først og fremst for å unngå flytting om gardina flyttes bakover. Men det ser også ut til å ha gunstig innvirkning på soft block. Har hatt et par nesten fulle flighter i det siste hvor jeg har hatt en av svært få ledige midtseter ved siden av meg.

Enden på visa var at jeg fikk hele raden for meg selv :p

På vei nedover fra TRD i dag, stinn brakke og null blokkert midtsete. Mulig forskjell mellom bookinger gjort via reisebyrå og SAS sine egne hjemmesider? Men joda SAS leker jo ikke butikk så det er jo klart de vil fylle hele flyet. SÅ lenge varte min happyness med SAS. :drunk:

På vei nedover fra TRD i dag, stinn brakke og null blokkert midtsete. Mulig forskjell mellom bookinger gjort via reisebyrå og SAS sine egne hjemmesider? Men joda SAS leker jo ikke butikk så det er jo klart de vil fylle hele flyet. SÅ lenge varte min happyness med SAS. :drunk:

Er du misfornøyd med SAS fordi du ikke fikk blokkert midtsete på en full flight? Du hadde heller sett at noen måtte stå igjen?
Du kan jo alltids fly med konkurrenten eller ta toget :p

Reisebyrå eller direkte fra SAS fungerer på samme måte i følge min erfaring, så lenge EB-status ligger inne.

Blokkert midtsete er en perk som ikke engang markedsføres, så jeg tror man bør stikke fingeren i jorda og være glad for at den stort sett fungerer bra (tipper jeg har ledig nabosete 90% av flightene med SAS)

Last edited:

Er du misfornøyd med SAS fordi du ikke fikk blokkert midtsete på en full flight?
Du kan jo alltids fly med konkurrenten eller ta toget :p

Hehe misfornøyd eller misfornøyd, så lenge det ikke er en offisiell perk så kan man ikke klage sånn egentlig. Er langt mer fornøyd med SAS enn konkurrenten på korte turer. Man rekker alltid en gratis kaffe eller te mens man flyr og de gidder faktisk å kjøre et servicekonsept på flighter under 1 time. Og når jeg ikke betaler for min billett og kan ellers velge så er det greit. ;)

Kunne vært interessant om de åpnet appen for å se hvor softblock ligger.
Dette ville gjort at EBG kunne velge hver sin side av en softblock og få "dobbel sjanse" på ledig midtsete om flyet ikke er fullt..

Dette ville gjort at EBG kunne velge hver sin side av en softblock og få "dobbel sjanse" på ledig midtsete om flyet ikke er fullt..
Enig. Alternativt gjort slik at seter med softblock også blir blokkert for EBG. Per dags dato gjelder ikke softblock for andre med gullkort.

Det kan du se i kvs.

Back