SAS med seteblokkering for EBG/EBD?

Re: SAS med seteblokkering for EBG?

Altéa vet ikke forskjell på disse foreløpig. Fram til systemet er klar til det, så vil EBMS (Eurobonus Databasen) svare at alle er EBG.

Takk for info.
Da har man altså innført et nytt nivå innen Eurobonus, som ikke har andre reelle fordeler i forhold til EBG enn at man kan gi bort et gullkort, ikke utløp på bonuspoeng og litt mer rabatt når man bestiller ordinære billetter for poeng.
-Ikke høyere prioritet på venteliste
-Ikke større sjanse for blokkert nabosete
-Nivået ligger ikke inne på bestillinger
-Partnere vet heller ikke forskjell på nivåene
-Flyvertinner får ikke beskjed om hvem som er hva, EBD går som EBG.

Incentivene har i bunn og grunn ikke økt fra tidligere med tanke på å fortsette å fly SAS etter EBG er oppnådd.
Synd, det kunne vært gjort bedre med små grep.

Last edited:

Siste post tiltredes. Og kan ikke skjønne hvorfor SAS innførte Diamond før de faktisk hadde ting på stell...

Synd, det kunne vært gjort bedre med små grep.

Alternativet hadde vært å utsette lanseringen, og jeg er rimelig sikker på at det ville vært samme misnøyen om man gjorde det. Nå får ihvertfall de som setter pris på de fordelene man får den muligheten.

Jeg har vært EBG siden februar, og kan ikke huske å ha hatt noen ved siden av meg siden jeg fikk statusen. Bortsett fra i dag på et stappfullt morgenfly OSL-TRD da jeg satte meg på 12F istedenfor 11F og hun som egentlig skulle sittet på 12F tok min plass - inkludert ledig midtsete. :headbang

Priority på bagasje, boarding og blokkert sete her jeg sitter på 11F med god benplass! SAS har virkelig tatt noen steg i riktig retning innenriks (og utenriks) for den del!

Ja, jeg liker det!!! :-)

Fløy BGO-OSL-MAN på søndag og MAN-OSL-HAU igår og fikk blokkert nabosete på alle fire flyvningene tiltross for relativt fulle fly. Strålende!

Er ikke bare EBG SAS tar vare på, blokkerer også for andre *G. Det er veldig fjongt, fungerte knallbra på mine forrige turer innenriks, nødutgang og ledig midtsete. Klager ikke på slikt. Siste flygningen min med SAS var helt stappfull, der var det absolutt ingen ledige seter, men suksessraten min på flyvninger med ledige seter har vært helt topp!

Da satt det i såfall minst to EBG på hver rad (12 plus rader) på vei til CPH i går :)

Da satt det i såfall minst to EBG på hver rad (12 plus rader) på vei til CPH i går :)

Nå er det vel "ingen" som velger å sette seg ved siden av noen hvis de ikke må. Er det god plass blir det mye ledige midtseter.

Dette er en EuroBonus-perk for gull og høyere. I Plus/Business er ingen seter blokkerte.

Joda, midtsetene i Plus er blokkerte så langt det lar seg gjøre.

Eksempel:
OSL-BGO om 4 dager

Code:
     A   B   C   |   D   E   F    
 1   +   +           -   +   -    
 2   -   +   -       -   +   -    
 3   -   +   -       -   +   -    
 4   -   +   -       -   +   -    
 5   -   +   -       -   +   +    
 6   +   +   -       -   +   +    

[+] Available     [P] Preferred   [G] Galley
[-] Unavailable   [X] Blocked     [|] Aisle

OSL-BGO om 3 dager

Code:
     A   B   C   |   D   E   F    
 1   -   X   +       -   X   -    
 2   -   X   -       -   X   -    
 3   -   X   -       -   X   -    
 4   -   X   -       -   X   -    
 5   -   X   -       -   X   -    

[+] Available     [P] Preferred   [G] Galley
[-] Unavailable   [X] Blocked     [|] Aisle

Sjekker man litt rundt 3 dager før avreise vil det være X i alle midtseter i Plus hvis vindu eller midtgang er tatt, med mindre flyet er omtrent fullt. Og ikke alle i Plus er EBG. Så tipper jeg at X-er forsvinner fra non-EBG når det er behov, og deretter alle.
Selvsagt kun i Europa nabosetet er blokkert i Plus.

Joda - SAS skal ha for at de "prøver", i alle fall. Selv har jeg et noe ambivalent forhold til ordningen. Du betaler ekstra for en Plus-billett, men risikerer likevel å bli sittende med en "boler" i midtsetet slikt at du blir klemt inn mot flyskroget, eller bikker halvveis ut i midtgangen.

At SAS flytter gardinenen bakover for å gi Plus-passasjerene ledig midtsete skjer ofte (hele tiden?). Dette har støtt og stadig gått utover meg på jobbreiser, da jeg må velge Go-billetter. Min plass på 7C blir plutselig 23B, når gardinene flyttes bakover og jeg blir med i dragsuget av Go-passasjerer som blir tildelt nytt sete.

Samtidig skal det sies at så langt har kjæresten og jeg 100% hit rate på ledig midtsete i Plus-reisene våre, noe som strengt tatt egentlig bare skulle mangle da hun er diamant og jeg EBP. :) Det kommer sikkert likevel en dag der flyet er overbooket, og en passasjer blir plassert mellom oss...

At SAS flytter gardinenen bakover for å gi Plus-passasjerene ledig midtsete skjer ofte (hele tiden?). Dette har støtt og stadig gått utover meg på jobbreiser, da jeg må velge Go-billetter. Min plass på 7C blir plutselig 23B, når gardinene flyttes bakover og jeg blir med i dragsuget av Go-passasjerer som blir tildelt nytt sete.

Hvis du støtt og stadig blir omplassert så kanskje du bør lære av det og velge et sete lenger fra gardinen? Har aldri blitt omplassert som følge av dette ;)

Hadde faktisk booket flighten du er på i dag, men avbestilte i går kveld. Da var den nesten utsolgt, og lite blokkering i Plus.
I går hadde jeg to flighter, en i Go på nødutgang, en i Plus. Begge med ledig midtsete, selv om flyene var nesten fulle. Alt i alt synes jeg det fungerer bra, kun de gangene det har vært over 95% belegg har jeg mistet det ledige nabosetet. Det får man heller tåle.

Last edited:

Hvis du støtt og stadig blir omplassert så kanskje du bør lære av det og velge et sete lenger fra gardinen? Har aldri blitt omplassert som følge av dette ;)

Hadde faktisk booket flighten du er på i dag, men avbestilte i går kveld. Da var den nesten utsolgt, og lite blokkering i Plus.
I går hadde jeg to flighter, en i Go på nødutgang, en i Plus. Begge med ledig midtsete, selv om flyene var nesten fulle. Alt i alt synes jeg det fungerer bra, kun de gangene det har vært over 95% belegg har jeg mistet det ledige nabosetet. Det får man heller tåle.

Joda - jeg velger ikke nødvendigvis første tilgjengelige rad i Go-klassen, men tar i alle fall C-setet på andre eller tredje rad. Dette var/er jo en kalkulert risiko jeg tok/tar, og som regel ordner det seg (noenlunde) enten ved innsjekk på nett / mobil, eller at de i gaten hjelper meg med et sete lenger fram.

Det har jo en iboende verdi å komme seg raskt ut av flyet, og formodentlig unngå taxi-kø, eksempelvis på SVG. :)

Reiste ned fra EVE i går kveld og registererte ingen som satt i B/E på de ca 10 rader som var Plus. Go var mer eller mindre fullt belagt.

Er Sølv medlem, og har en booking i Pluss t/r berlin. Flere ledige seter i pluss, men vi to som reiser virker å være en "()/¤"¤ magnet for at andre folk skal sitte på setet ved siden av men det er ledig fram og bak.

Hvorfor er det slik, eller er det blokkert? Eller er det noe slik auto_greier_kjempe_lurt fra SAS?

Er Sølv medlem, og har en booking i Pluss t/r berlin. Flere ledige seter i pluss, men vi to som reiser virker å være en "()/¤"¤ magnet for at andre folk skal sitte på setet ved siden av men det er ledig fram og bak.

Hvorfor er det slik, eller er det blokkert? Eller er det noe slik auto_greier_kjempe_lurt fra SAS?

Det er nok en softblock, har opplevd det samme tidligere med reiser i Plus for resten av familien som er EBS.

Har du dato og flightnr så kan jeg alltids prøve å se om det et softblock som er lagt inn?

2014-07-07 SK2305
2014-07-07 SK4724
2014-07-04 SK4723
2014-07-04 SK2302

Back