SAS med seteblokkering for EBG/EBD?

Re: SAS med seteblokkering for EBG?

Det er isåfall en fin funksjon, som de vel har hintet om på mysasidea, men som vi tidligere har fått høre at IT systemene ikke takler.

Funksjonen er mer enn seteblokkering for EBG. Det er en 'jeg-vet-best-hvilket-sete-som-er-det-beste-for-deg-ikke-du'-funksjon. :D Det er en rekke parametere som bestemmer hvilke seter som blokkeres, og seteplanen ("blokkerte" seter) vil se annerledes ettersom hva slags passasjer det er, om de er flere, status etc. og når flere sjekker inn og bookingtall endres. Jeg antar at også balanse også er en parameter. Til tider kan det se ut som nesten hele flyet er blokkert. Det er med andre ord en ganske dynamisk sak, og jeg har ikke oversikt over alle parameterene som ligger til grunn (og har ikke tenkt å engasjere meg akkurat nå som jeg har ferie ;) ) men det virker som det er en del bugs i denne for den gjør en del merkelige ting iblant.

SAS IT lanserer kunstig intelligens? Ai ai, det kan da bare gå bra. :colgate:

Jeg har lagt inn ganske mange bestllinger hos SAS den siste uka, og det blir ikke blokkert noe sete ved siden av det jeg velger i alle fall.

Husker at Spanair klarte å gjennomføre slike seteblokkeringer for gullmedlemmer for 7-8 siden, men de er kanskje litt kjappere der nede ved Middelhavet.

Jeg skulle ønske SAS klarte å innføre dette, av alle luksuser man kan få på sine turer i Europa så er ledig nabosete den største, for meg.

Kan se ut som setene ikke blokkeres før 2-3 dager før avreise. For på expertflyer sine setekart så er det blokkerte seter på fredagens og lørdagens flighter mellom OSL og LHR. Men ikke på søndagens og mandagen flighter.(Tilgjengeligheten på de flightene jeg sjekket var nogenlunde lik).
Bare for å bekrefte min egen påstand. Det har nå dukket opp seteblokkering på OSL-LHR til søndag.

Bare for å bekrefte min egen påstand. Det har nå dukket opp seteblokkering på OSL-LHR til søndag.

Bransjestandard er vel at passasjerlister pleier å bli overført til innsjekksystemene 48 timer før avgang. Før dette er det jo ASR i GDS som gjelder, for SAS sin del har det ikke kommet noen signaler som tyder på blokkeringer før flightene har gått over til innsjekksystemet. Blokkeringene virker som et sammensurium og ikke bare myntet på EBG ref. Superhai sine innlegg.

Kan ikke skjønne annet enn at behovet for mer eller mindre automatisk seteblokkering basert på ulike parametre ble en nødvendighet med overgangen til "go" og "plus" billetter. For betalingslysten er neppe den samme om man gang på gang blir stuet sammen foran i flyet, mens man ser ledige seterader lenger bak.

Booket en billett i dag i J, for avreise i morgen. Sete 8F ble valgt, med ledig midtsete.
Nå i kveld gikk jeg inn igjen for å sjekke setekartet. Alle seter til rad 18 var tatt, også "mitt" frie midtsete. Byttet derfor fra 8F til 28A. Hva får egentlig folk til å velge et midtsete på rad 8 i stedet for et midtgang/vindusete på rad 25? Heller 4 minutter senere ut fra flyet enn en time i et trangt midtsete.
Seteblokkering? Virker dårlig for en EBG på J-billett i alle fall.

Eller er det helt omvendt? At midtsetene som var tilgjengelig rad 1-18 nå er blokkerte, slik at passasjerene nettopp skal få blokkert midtsete?

Attachments

• Untitled.jpg
    Untitled.jpg
    38.9 KB · Views: 619
Last edited:

Eller er det helt omvendt? At midtsetene som var tilgjengelig rad 1-18 nå er blokkerte, slik at passasjerene nettopp skal få blokkert midtsete?

Har opplevd mange ganger etter overgangen til Altea DCS at store deler av flyet blir blokkert og det dermed er færre seter å velge blant. Dette har jeg opplevd både ved fullbookede og halvfulle avganger.

Kan bekrefte ledig/blokkert midtsete ved nødutgang på en intra-EU-flyvning med ca. 50-60% load tidligere denne uken. Kanskje det ligger noe i dette?

Noe har hvertfall skjedd. Damen og jeg reiser til SVG i morgen, pga hun reiser på ungdomsbillett så har vi 2 seperate bookinger. Jeg som EBG kan velge f.eks 19ABC, jeg velger C, Da kan damen som er EBB kun velge 19A, ser ut til at det mao er blokkert på 19B, siden jeg sitter på 19C.

Thomas

Ser på seteplan for morgensdagens LPA flight. Jeg har to seter på rad 15, og det tredje er nå blokkert. Jeg i midtgang med EBG, og min fru som EBB sitter i midtsete.

Hvis den blokken overlever checkin så må jeg revurdere om jeg skal la være å fornye gullkortet :)

Ser på seteplan for morgensdagens LPA flight. Jeg har to seter på rad 15, og det tredje er nå blokkert. Jeg i midtgang med EBG, og min fru som EBB sitter i midtsete.

Hvis den blokken overlever checkin så må jeg revurdere om jeg skal la være å fornye gullkortet :)

Er dere ikke på samme booking? Hvilket sete skulle de ha blokket?

Jeg kunne ikke se at det ble noen seter blokkert da jeg vare ute og fløy i forrige uke. Men et (dumt?) spørsmål; hvordan ser dere evt. at setet er blokkert og ikke valgt av en annen passasjer?

Hanswest: Jeg kunne se at det var blokkert for min sambo som er EBB, men jeg som EBG kunne velge setet.

Thomas

Kanskje der problemet ligger, blokkeringen er bare for EBG og ikke EBP... :spin

Er dere ikke på samme booking? Hvilket sete skulle de ha blokket?

Vindussete

Mitt sete - Fruen sete - Vindu sete blokkert

Når jeg sjekket tidligere i dag var vindusete blokkert.

Vi er på samme PNR.

Jeg kunne ikke se at det ble noen seter blokkert da jeg vare ute og fløy i forrige uke. Men et (dumt?) spørsmål; hvordan ser dere evt. at setet er blokkert og ikke valgt av en annen passasjer?

I Expert Flyer er det markert med en "X" i tillegg til farge.

På SAS setevalg tror jeg ikke man kan se det.

Back