SAS med seteblokkering for EBG/EBD?

Re: SAS med seteblokkering for EBG?

Heisann!

Jeg har en del flights både innenriks, intra-europa og IC de neste ukene, og ser på oversiktskartene av seter at det på alle flights faktisk er midtseter blokkert..

Mulig jeg bare har flaks, men har sjekket en 10-11 forskjellige flights nå, og ser ut som om midtsete er blokkert i hvertfall på de først 8-9 radene.. (innenriks og Europa) i hvertfall etter 9 Juni.. (Men også neste uke innenriks..)

Eller har jeg i hvertfall flaks på noe, unntatt kjæligheten selvsagt.. :)

Kim

Den fungerer også på interkontinentale flyvninger (Economy og Economy Extra - ikke hatt anledning til å sjekke Business enda).

Fungerer også i business. Endte opp med å ha en 2-seter helt for meg selv i en tilnærmet full kabin hjem fra SFO for noen uker siden.

Fungerer også i business. Endte opp med å ha en 2-seter helt for meg selv i en tilnærmet full kabin hjem fra SFO for noen uker siden.
Det må vel heller være tilfeldig. Biz-setene er vel så romslige at blokkering ved siden av ikke skulle være nødvendig.

Det må vel heller være tilfeldig. Biz-setene er vel så romslige at blokkering ved siden av ikke skulle være nødvendig.
Seter er blokkert også i Business, i følge setekartet på Expertflyer, men om det skyldes EBG-status eller andre ting, kan jeg ikke vite når jeg ikke flyr selv.

At setet ved siden av var blokkert oppdaget jeg noen dager før avreise. Jeg observerte da at noen tilsynelatende hadde valgt nabosetet. På det tidspunktet var det mange "ledige" seter så jeg endret min reservasjon bare for å oppdage at blokkeringen fulgte med mitt nye sete.

Hvorvidet det virkelig er nødvendig å blokkere disse setene, er en annen sak, men personlig synes jeg det er deilig å ha en 2-seter helt alene og kunne bruke nabosetet som "avlastings-bord".

Når det gjelder min status, så har jeg vært EBG siden 1998 og stort sett rekvalifisert meg med god margin men aldri vært i nærheten av EBP.

Jeg ser at setet ved siden av mitt i biz fra SFO om litt over en uke er blokkert. Jeg kan velge det om jeg går inn på SAS sine sider. Blokkeringen fulgte meg rundt når jeg endret sete...

Har også fått en blokkering på flyvningen til EWR nå (economy, desverre...)

Blokkeringen er i alle klasser, men det er en "soft" blokkering som betyr at man i skranken kan ta det blokkerte setet om man ønsker det. Det skjer om det er passasjerer som ønsker et sete så langt fram som mulig. Det er ikke laget noen prosedyre på dette, og er derfor ikke kommunisert ut. SAS/SGH og Amadeus har nok utfordringer med å tilpasse systemet så det passer SAS og deres kundemønster. Systemet rangerer alle passasjerene ombord, og i teorien så er det den som kommer høyest som "mister" sitt blokkerte sete til sist, men andre behov kan også endre dette. Denne blokkeringen ligger også inne på selskaper som SGH handler som ikke har egen avtale med Amadeus, bl.a. LH fra Skandinavia. Andre selskaper har dette etter sin egen avtale.

Gjør systemet forsøk på soft-blokkering for EBS også (selv om disse selvsagt vil måtte "oppgis" raskere enn for høyere statuskunder) eller gjøres det kun forsøk på dette for EBG?

Ut fra setetkartet på expertflyer hadde jeg soft-blokkering på nabosetet i forkant av flighten, også mens jeg var EBS, men kabinen ble dessverre fyllt opp. Jeg synes dog at bare det at systemet forsøker å holde nabosetet så lenge som mulig er en meget god service.

Har de begynt med blokkering for flex/fullflex også? Ser på noen flighter jeg har i morgen, der er midtsetene blokkert for ca 95% av de som allerede har valgt sete. Siden det er EBG og flex som kan velge sete ved bestilling, tviler jeg på at flyet har så mange EBG og så få fullpris ombord.
Positivt i så fall, og noe jeg antar blir videreført til Plus.

Når flyet nærmer seg fullt, og man skal begynne å fylle opp nabosetene til EBG, går det da etter bookingklasse?

Edit: Ser at Superhai svarte på siste spørsmål i innlegg 67.

Last edited:

Har seteblokkering kommet tilbake? ser på expertflyer at mitt nabosete er blokkert!

Jeg ser at på SK4755 Osl-Fra kommende mandag er midtsetet ved siden av meg blokkert. Det følger etter meg om jeg bytter sete. Jeg er bare EBB, reiser på C med US poeng. Gjøres dette med alle i c kabinen?

Jeg reiste fra London på torsdag ettermiddag med SK810 (avg 17.30), og registrerte noe som virket merkelig når jeg skulle forsøke å endre sete (ved innsjekk på LHR ca 2 timer før avgang). Ingen av midtsetene fra omlag rad 20 og fremover viste ledig, og jeg tenkte at det ble helt fullt. Når boarding så var complete så viste det seg at omtrent alle de 20 første radene kun hadde 2 passasjerer på hver side av midtgangen og ledig midtsete (de 17 første radene var PLUS) - og dette er jo luksus. :) Dette kan vel neppe være tilfeldig, så spørsmålet er om dette er noe man gjør når flightene ikke er fulle? Kan dette være et resultat av soft blocking, eller er det lite sannsynlig at så mange reisende hadde EBG?

Jeg har en booking nå der jeg på begge utreiseflightene har et blokkert nabosete, som forfølger meg om jeg flytter meg rundt om i kabinen. Men ikke på noen av returflightene.

Er dette noe sas skrur av/på avhengig av bookingtall?

Min opplevelse er at "soft block" nå fungerer langt bedre etter utrullingen av "EuroBonus 2.0".

Har her tidligere gitt utrykk for misnøye om at midtsetet nesten aldri var ledig, men etter 1. april har jeg bestandig hatt ledig midtsete ved siden av meg, selv om jeg reiser i Go. Har til og med opplevd 6-7 fullsatte rader i Plus-klassen rett foran meg - og jeg satt fremdeles med ledig midtsete fremst i Go-klassen. :)

Jeg har en booking nå der jeg på begge utreiseflightene har et blokkert nabosete, som forfølger meg om jeg flytter meg rundt om i kabinen. Men ikke på noen av returflightene.

Er dette noe sas skrur av/på avhengig av bookingtall?

Vil det si at et sete som egentlig er opptatt blir frigjort når du flytter deg rundt? Hvordan ser dette ut - har du skjermbilde?

Vil det si at et sete som egentlig er opptatt blir frigjort når du flytter deg rundt? Hvordan ser dette ut - har du skjermbilde?

Korrekt. Får et opptatt nabosete som flytter seg rundt sammen med meg.

sas.no har dessverre gått over til å gi den altfor vanlige "Vi kan ikke endre din reise online akkurat nå. Prøv igjen senere." akkurat nå, men f.eks checkmytrip.com viser fortsatt de aktuelle nabosetene som opptatte.

Attachments

• seteblokk.png
    seteblokk.png
    5.5 KB · Views: 513
Last edited:

Kan også bekrefte softblok som førfølger meg i C nå i påsken om jeg flytter meg rundt. Dette opplever jeg fungerer godt på SAS nå.

Back