SAS med seteblokkering for EBG/EBD?

Re: SAS med seteblokkering for EBG?

Når du som EBG tar opp "din egen" seteplan, så vil ikke blokkeringen "din" komme fram. Du må inn som en annen passasjer for å se det.

På en "nøytral" seteplan så vil ikke blokkeringene komme fram - bare de "harde" blokkeringene som evt blir lagt inn. Expert-flyer vet jeg ikke hvor henter sine planer, men det kan se ut som de kommer som et reisebyrå ville sett de med tilgang til amadeus kanskje.

Fikk en inn på midtsetet idag. Flyet var riktignok helt fullt.

Var t/r Oslo i uka som gikk.
Valgte midtgangsete begge veier og da på rader hvor midtsetet foreløpig var ledig.
Jeg gikk inn noen timer før avgang for å se om midtsetet fortsatt var ledig. Det var det ikke på noen av veiene. Dessuten var flyene temmelig fulle.

På veien til Oslo fikk jeg en seterad for meg selv, og på returen var midtsetet ledig. Kanskje SAS ikke viser blokkeringen som blokkering men bare som opptatt sete?
Det kan selvfølgelig også ha vært no-show.
Synes bare det var gledelig selvfølgelig. Men hadde ikke forventet det.
Regner med at det var mange EBG's på flyet, og det var ikke så mange ledige seter på flyet heller, så alle fikk neppe ledig sete ved sin side.

BF:cool2

Ble jo litt læring også ut av dette! Var inne på ExpertFlyer, og setet ved siden av meg TRD-OSL er blokkert til uka, men ikke midtsetet OSL-ARN eller ARN-BRU (begge EE).
Hvis dette er noe SAS offisielt gjør, hvorfor ikke fortelle kundene det?

Det virker ikke som det er et helt stabilt/velfungerende enda, ettersom flere skriver at de har fått opptatt midtsete selv om det er en del ledig bakover. Det er sikkert ikke dumt av SAS å ikke offentliggjøre en fordel med en "stjerne" som sier "Subject to availability... og at datasystemene våre fungerer som de skal... noe de ikke alltid gjør...YMMV.".

Men nå kan det vel tenkes at der er flere EBG ombord, og der ikke er nok til at alle har 2 seter hver. Også skal jo blokkeringen også hensynta vektbalansering på flyet.

Ble jo litt læring også ut av dette! Var inne på ExpertFlyer, og setet ved siden av meg TRD-OSL er blokkert til uka, men ikke midtsetet OSL-ARN eller ARN-BRU (begge EE).

Det er ikke lett å se noen logikk i dette. Sjekket på KVS og ser at nabosetet er blokkert på to flighter onsdag neste uke, mens det ikke er det på returen senere på dagen. Den ene av flightene som det ikke er blokkert er jeg faktisk eneste passasjer som har valgt sete.

Forøvrig finner jeg ingen seteblokkering for sommerferiens flighter, men det er vel for langt frem i tid. Blir spennende å se når det nærmer seg.

Men nå kan det vel tenkes at der er flere EBG ombord, og der ikke er nok til at alle har 2 seter hver. Også skal jo blokkeringen også hensynta vektbalansering på flyet.

Hvis det er mye EBG så trenger man strengt tatt kun 1,5 sete pr passasjer i en 32X eller 737. ;)

På dagens fly undersøkte jeg igår om det hadde kommet noen ved siden av meg før jeg sjekket inn og det så det ut til at det hadde. Alle setene forran vingene var tatt, mens nesten alle bak vingene var ledige. Jeg skiftet fra 5A til 27A hvor det så ut som om det var god plass og sjekket inn.

Ved gaten spurte jeg om hvordan det fungerte med blokkering av midtsete og da sa det var veldig variabelt. Jeg sa det var merkelig hvordan alle setene forran i flyet var tatt, men de sa det kun var gjort for å balansere flyet. Jeg kunne gjerne få et sete forran med ledig midtsete om jeg ville. 5A kunne jeg ikke få, men 3A var ledig. Jeg tok 3A og så senere at hele rad 5 var tom. 20-30% belegg på flyet.

Last edited:

Jeg "lurte" meg til Seat-block i dag. Sjekket i går på expertflyer om det var noen blokkerte seter. 18D var opptatt, 18E blokkert, så da var det bare å velge 18F. Funket som smurt :D

Antar blokkeringen også gjelder/vektlegger full-fare bookingklasser og eventuelt tiers av corp-avtaler, og at kombinasjonen av disse avgjør hvilke pax som får setet ved siden av blokkert.

Åpenbar EBG-blokkering på fruen her for leden. Flyttet henne rundt på forskjellige seter på online check-in - blokkeringen fulgte etter som en lydig hund.

Flink bisk, SAS.

Hvordan kan man se at nabosetet er eller blir blokkert? Har enda ikke opplevd dette.

Hvordan kan man se at nabosetet er eller blir blokkert? Har enda ikke opplevd dette.
Jeg bruker expertflyer.com.

En 'X' på nabosetet = blokkering. Denne 'X'-en fulgte altså min frues online kabinbevegelser.

Åpenbar EBG-blokkering på fruen her for leden. Flyttet henne rundt på forskjellige seter på online check-in - blokkeringen fulgte etter som en lydig hund.

Flink bisk, SAS.

Jeg har endret en SAS-flight 3 ganger denne uka. Hver gang har jeg valgt F ved en tom treseter, og etterpå kommer det opp at EF er tatt. Så ja, dette virker :)
Bare å håpe på belegg under 90% fremover.

Last edited:

Jeg bruker expertflyer.com.

En 'X' på nabosetet = blokkering. Denne 'X'-en fulgte altså min frues online kabinbevegelser.
Takk, sjekket for et titalls bookinger og fant ingen med blokkering ved siden av meg, så heller ikke at andre hadde blokkering.

Er det kun spesielle strekninger man har dette på eller er det kun en bestemt periode før flighten man får det?

Takk, sjekket for et titalls bookinger og fant ingen med blokkering ved siden av meg, så heller ikke at andre hadde blokkering.

Er det kun spesielle strekninger man har dette på eller er det kun en bestemt periode før flighten man får det?

Blokkeringene dukker opp sånn 2-3 dager før flighten....

Min erfaring er at blokkeringen dukker opp i løpet av den siste uken før avreise. Nøyaktig hvor mange dager før har jeg ikke helt oversikt over, mulig at det varierer. Unntaket er, som Dag Viking påpeker, flyvninger som er helt eller tilnærmet fullbooket.

Den fungerer også på interkontinentale flyvninger (Economy og Economy Extra - ikke hatt anledning til å sjekke Business enda).

Er litt skeptisk til hvordan dette fungerer. Ender ofte opp med folk ved siden av meg i midtsete, selv om det finnes godt med ledige seter ombord. Og ja, jeg er EBG.

Synes vel i det store og hele at SAS ikke er spesiellt gode på dette med seteallokeringer. Ved flybytte, eller utvided bus/exo flex, hender det ikke skjelden at jeg ender på vindu sete, og i værste fall midtsete, selv om profilen min sier mittgang.

Synes vel SAS har en god del å hente her, så jeg håper det er slik som denne tråden kan tyde på, dvs kanskje en forbedring. Tomt sete ved siden av hadde vært en fin perk, da jeg ligger på 40 - 50 SAS flighter i året.

Back