SAS Julekalender 2008

Jeg gidder rett og slett ikke foelge med lengre.. Fra aa vaere en markedskampanje man alltid gledet seg til og brukte bra med penger paa, er denne unike markedstradisjonen ubrukelig med 25% poeng. Mine 3 intercont billetter i vaar kunne gaatt med SAS, istedetfor ble det 1XCO og 2XLH
 
Enig med deg Tommy, jeg har ikke brukt ei krone på SAS sin julekalender i år, i fjor på denne tiden satt jeg på 2stk retur billetter til to pers. Det er synd for SAS..
 
OSL-CDG fra 587 NOK pr vei.
OSL-CDG + 2 netter på hotell fra 2375 NOK p.p.
Reiseperiode 15. jan - 31. mar. 2009.

ARN-IAD fra 5475 SEK t/r.
CPH-IAD fra 5940 SEK t/r.

Reiseperiode 7. jan - 28. mar. 2009.

Blir ikke fristet egentlig... Hadde det vært OSL-CDG fra 587 NOK pr vei + 100% opptjening så hadde tilbudet med en gang vært mer interessant.
 
Dette er jo samme priser som i den latterlige vinterkampanjen for noen uker siden. Hadde det vært 100 prosent opptjening, så hadde det vært ok. Men det er altså under et år siden SAS kjørte et forykende nyttårssalg med 100 prosent bonusopptjening og meget gode priser...

Hva er poenget med en julekampanje som ikke på noen måte skiller seg fra ordinære priser - utover at man kun får en dag å bestemme seg på...?
 
Har ikke Paris vært før også? Jeg skjønner ikke hva SAS vil med denne kalenderen, den begynner å bli ganske meningsløs.
 
Nok et skuffende tilbud i dagens luke.

OSL-ARN fra 667 kr pr vei og opptjening av 150 EB-poeng pr vei...

sas.se har i alle fall et mer anstendig tilbud:

ARN-AMS fra 1200 SEK t/r + 2400 EB-poeng.
 
Ja ja... Snakket med en av mine kompiser i EB i gaar. Selv om Intercont har lavere enn normalt med bookinger paa vaarparten, vil de FORTSATT ikke vaere med paa aa gi doble poeng eller 100%.

I dag er det HEL som er flyplassen fra USA, naa har de forlenget kampanjeperioden saa du kan reise til midten av april.

Skal si at SAS har peiling paa hvor mye et bonusprogram er verdt... :rolleyes
 
Prøver Eurobonus seg på litt "hard-to-get"-taktikk for å virke litt mer attraktive?? Det fungerer dårlig på meg i alle fall... :rolleyes:
 
Hadde tatt seg ut hvis man i samme kalenderen kjørte ulike priser på de samme destinasjonene... Hadde vært prikken over i'en det..
 
Vel, som jeg har sagt tidligere noe som SAS ikke har noe som helst forstaaelse for: Deres lojalitetsprogram er ett meget viktig markedsredskap som stort sett er gratis for SAS. I tider der antall passasjerer er fallende og konkurrenten fortsetter aa vinne SAS kunder, er det viktig aa gjoere det man kan for aa holde paa kundene, billigst mulig. Man kan jo satse paa konvensjonell markedsfoering i aviser, TV, radio, web etc. og man kan gjoere sitt lojalitetsprogram attraktivt og bruke det til alt det er verdt for gratis markedsfoering.

Naar jeg sier gratis, kontrollerer SAS kapasiteten de gjoer tilgjengelig for sine medlemmer, slik at selv om balansene til folk blir hoeyere, vil man hele tiden ha kontroll paa uttaket. Siden pax betaler alle skatter og kostnader paa bonusbilletter, er det jo ingen problem aa gi setene vekk dersom flyene gaar halvfulle uansett..

I tillegg har man naa gjort det saa vanskelig aa faa status (som er en viktig faktor for aa skape lojalitet) at folk rett og slett sier: Arbeidsgiveren min er kostnadsbevisst, saa de booker meg stort sett paa de billigste billettene og da blir det saa vanskelig aa faa status at jeg driter i hvem jeg flyr med.

Naar man da paa toppen stort sett ikke differensierer produktene i forhold til konkurrenten, blir jo situasjonen enda verre.

En annen ting SAS boer ta med i beregningen er at US rykker inn i Skandinavia og at CO naa kommer med i Star. Det betyr at SAS fortsetter aa bli enda mindre til USA, man er allerede ikke stoerst til New York fra Skandinavia lengre, snart gaar det 5 daglige Star avganger og begge operatoerene gir 100% poeng i sine programmer. Og for de som ikke bryr seg om poeng, er jo SAS rett og slett ofte grisedyre og da velger mange andre alternativer, som BA og KLM.

Naar man da i tillegg gir 25% i W klasse som ofte er DRITdyrt, forsvinner grunnen til aa velge SAS totalt. Paa toppen av det hele, aner ikke menig mann hva bookingklasser er, tidligere nevnte jeg muttern som i gamledager reiste til Italia og sparte opp bonuspoeng til Italia med EB. Hun visste at hun fikk en gratis t/r billett etter X antall t/r. Da hun ringte og skulle booke en tur hun visste hun hadde nok poeng til fikk hun beskjed om at hun hadde kun 1/3 av poengene hun forventet paa kontoen og bonusturen kunne hun skyte en hvit pil etter. Bookingklasser aner hun ikke hva er og hun lurte da paa hvordan hun kunne faa like mange poeng som foer. Det kan vi ikke gjoere paa weben enda sa de for 4 aar siden, fortsatt kan man ikke det. Naa gjoer hun det til ett poeng aa fly DY fordi hun foeler seg lurt av SAS. Den litt mer avanserte brukeren klarer heller ikke aa finne ut hvilke bookingklasse man booker paa SAS sine websider. Man kunne lagt inn en funksjon paa sidene som f.eks. AC har der du kan velge bort om du ikke vil ha 100% poeng og spare penger, naa har man ikke ett valg en gang.

Saa da ender man opp med ett bonusprogram som normalt sett boer vaere gull verdt for ett flyselskap (se paa DL som drar inn 2 milliarder USD paa 3 aar fra Amex). Hos SAS satser man paa aa forvirre medlemmene, skremme de vekk og kun gi poeng til 1/15 av passasjerene som er ombord i ett SAS fly.

Skremmende at SAS og saerlig SAS international ikke ser nytten av EB, SAS International ser ofte mot LH, det gjoer de overhodet ikke i dette tilfellet, LH gir nemlig 50% kun paa kampanjebilletter, ikke akkurat super attraktivt, men dobbelt saa bra som 25%. I tillegg lar LH partnere gi 100% dersom de vil de, saa reiser man med LH og har kort hos AC, UA og US, faar man fortsatt 100% poeng. Det beholder kundene paa LH metall og skremmer dem ikke vekk, det er ett poeng SAS ikke har skjoent.

SAS International sitter paa sin hoeye hest og sier: "Vi selger 85% av setene uansett, saa vi driter i om det er mange kanselleringer, du faar ett daarligere serviceprodukt og om passasjerene er lojale via EB, vi trenger ikke EB"

Vel, det man "glemmer" i beregningen er at SAS har gitt vekk millioner av passasjerer til DL, US, CO, TG, SQ etc etc etc de siste 5 aarene og selv om oekonomien spiller inn i bildet naa, er bookingene faretruende lav i vaaren som kommer, sist maaned var load faktoren heftig ned. Og effekten sprer seg til andre deler av SAS

Som markedsoekonom vet jeg ikke om jeg skal le eller graate naar jeg ser hvordan SAS misbruker sitt viktigste markedsredskap Eurobonus
 
Last edited:
En finfin analyse/betrakning av situasjonen, Tommy! Skulle bare ønske at noen i SAS tok tak i dette...

Kan det tenkes at det fra høyere hold i SAS er gitt signaler om at Eurobonus ikke skal prioriteres? De kan jo ikke ha lagt altfor mye i disse kalendertilbudene.

Jeg synes det er synd at man ikke forvalter dette lojalitetsprogrammet bedre.
 
Last edited:
Og for de av dere som fortsatt følger med på kalenderen så er det følgende å finne bak luke nr 11:

Oslo-Alicante fra 657 kr én vei (450 poeng)
Reiseperiode: 14. apr - 14. juni 2009

Hos sas.se har man følgende snacks:

Stockholm-Milano fra 1200 SEK t/r (3600 poeng)
Reiseperiode: 1 jan - 31 mar 2009

København-Kiev/Buchuresti fra 1830 SEK t/r (600 poeng)
Reiseperiode: 12 jan - 29 mar 2009
 
Som markedsoekonom vet jeg ikke om jeg skal le eller graate naar jeg ser hvordan SAS misbruker sitt viktigste markedsredskap Eurobonus

Jeg er helt enig i dine vurderinger, Tommy. Det kan virke som om de har glemt hva hensikten med programmet er - nemlig å skape lojalitet hos kundene. og som du skriver, så er jo kostnaden ved programmet (i form av uttak av reiser) helt og holdent i SAS sin egen kontroll og må være en mye rimeligere måte å konkurrere på enn å redusere prisene på billettene - en reduksjon som ses direkte på bunnlinjen.
 
Jeg ser at SAS igjen kjører Amsterdam i julekalenderen (Paris har vel også vært to ganger), men SAS har vel så fulle fly at det ikke er behov for å gjøre forsøk på å selge mer.... SAS har vel litt flere destinasjoner som man kunne lagt ut, og det har vel ikke vært en eneste interkontinental destinasjon på tilbud. Er det slik at SAS NO i hovedsak vil kjøre frem sine egne direktedestinasjoner?
 
Selv om vi bare er litt over halvveis i årets julekalender så kan vi vel allerede nå kåre årets versjon til tidenes dårligste fra SAS? Foreløpig ingen IC-destinasjoner og "gjenbruk" av gamle luker er vel ikke akkurat et tegn på en kvalitetskalender...
 
Enig, årets kalender er desidert lavmål. SAS burde få masse klagemail fra oss, men jeg er ikke sikker på om jeg gidder bruke noe energi på det.
 
Back
Top