Vel, som jeg har sagt tidligere noe som SAS ikke har noe som helst forstaaelse for: Deres lojalitetsprogram er ett meget viktig markedsredskap som stort sett er gratis for SAS. I tider der antall passasjerer er fallende og konkurrenten fortsetter aa vinne SAS kunder, er det viktig aa gjoere det man kan for aa holde paa kundene, billigst mulig. Man kan jo satse paa konvensjonell markedsfoering i aviser, TV, radio, web etc. og man kan gjoere sitt lojalitetsprogram attraktivt og bruke det til alt det er verdt for gratis markedsfoering.
Naar jeg sier gratis, kontrollerer SAS kapasiteten de gjoer tilgjengelig for sine medlemmer, slik at selv om balansene til folk blir hoeyere, vil man hele tiden ha kontroll paa uttaket. Siden pax betaler alle skatter og kostnader paa bonusbilletter, er det jo ingen problem aa gi setene vekk dersom flyene gaar halvfulle uansett..
I tillegg har man naa gjort det saa vanskelig aa faa status (som er en viktig faktor for aa skape lojalitet) at folk rett og slett sier: Arbeidsgiveren min er kostnadsbevisst, saa de booker meg stort sett paa de billigste billettene og da blir det saa vanskelig aa faa status at jeg driter i hvem jeg flyr med.
Naar man da paa toppen stort sett ikke differensierer produktene i forhold til konkurrenten, blir jo situasjonen enda verre.
En annen ting SAS boer ta med i beregningen er at US rykker inn i Skandinavia og at CO naa kommer med i Star. Det betyr at SAS fortsetter aa bli enda mindre til USA, man er allerede ikke stoerst til New York fra Skandinavia lengre, snart gaar det 5 daglige Star avganger og begge operatoerene gir 100% poeng i sine programmer. Og for de som ikke bryr seg om poeng, er jo SAS rett og slett ofte grisedyre og da velger mange andre alternativer, som BA og KLM.
Naar man da i tillegg gir 25% i W klasse som ofte er DRITdyrt, forsvinner grunnen til aa velge SAS totalt. Paa toppen av det hele, aner ikke menig mann hva bookingklasser er, tidligere nevnte jeg muttern som i gamledager reiste til Italia og sparte opp bonuspoeng til Italia med EB. Hun visste at hun fikk en gratis t/r billett etter X antall t/r. Da hun ringte og skulle booke en tur hun visste hun hadde nok poeng til fikk hun beskjed om at hun hadde kun 1/3 av poengene hun forventet paa kontoen og bonusturen kunne hun skyte en hvit pil etter. Bookingklasser aner hun ikke hva er og hun lurte da paa hvordan hun kunne faa like mange poeng som foer. Det kan vi ikke gjoere paa weben enda sa de for 4 aar siden, fortsatt kan man ikke det. Naa gjoer hun det til ett poeng aa fly DY fordi hun foeler seg lurt av SAS. Den litt mer avanserte brukeren klarer heller ikke aa finne ut hvilke bookingklasse man booker paa SAS sine websider. Man kunne lagt inn en funksjon paa sidene som f.eks. AC har der du kan velge bort om du ikke vil ha 100% poeng og spare penger, naa har man ikke ett valg en gang.
Saa da ender man opp med ett bonusprogram som normalt sett boer vaere gull verdt for ett flyselskap (se paa DL som drar inn 2 milliarder USD paa 3 aar fra Amex). Hos SAS satser man paa aa forvirre medlemmene, skremme de vekk og kun gi poeng til 1/15 av passasjerene som er ombord i ett SAS fly.
Skremmende at SAS og saerlig SAS international ikke ser nytten av EB, SAS International ser ofte mot LH, det gjoer de overhodet ikke i dette tilfellet, LH gir nemlig 50% kun paa kampanjebilletter, ikke akkurat super attraktivt, men dobbelt saa bra som 25%. I tillegg lar LH partnere gi 100% dersom de vil de, saa reiser man med LH og har kort hos AC, UA og US, faar man fortsatt 100% poeng. Det beholder kundene paa LH metall og skremmer dem ikke vekk, det er ett poeng SAS ikke har skjoent.
SAS International sitter paa sin hoeye hest og sier: "Vi selger 85% av setene uansett, saa vi driter i om det er mange kanselleringer, du faar ett daarligere serviceprodukt og om passasjerene er lojale via EB, vi trenger ikke EB"
Vel, det man "glemmer" i beregningen er at SAS har gitt vekk millioner av passasjerer til DL, US, CO, TG, SQ etc etc etc de siste 5 aarene og selv om oekonomien spiller inn i bildet naa, er bookingene faretruende lav i vaaren som kommer, sist maaned var load faktoren heftig ned. Og effekten sprer seg til andre deler av SAS
Som markedsoekonom vet jeg ikke om jeg skal le eller graate naar jeg ser hvordan SAS misbruker sitt viktigste markedsredskap Eurobonus