SK SAS forsinkelser/kansellerte IC avganger (oversikt/status)

SE-REH!?!
Men det er det nyeste A330 flyet som erstattet den gamle LAN A340 maskinen.
Er det noen som vet hvor store skader det ble på flyet?

Tekniske problemer skjer med alle fly, men mer og mer ofte på eldre/godt brukte fly.
 
Med god erfaring med splitternye 737-800’er er jeg ikke helt enig med deg her ...
Det er litt begge veier, etter min erfaring. Nye fly har ofte en del "rare" feil, ofte med rot i mindre uregelmessigheter fra produksjonen, mens eldre skuter ofte får "sykdommer" man i stor grad har sett før, og i økende antall med alder.

En tidligere kollega gjorde for noen år siden en undersøkelse på eget initiativ for å kartlegge dette. Og statistikken hans var krystallklar, differansen på snag-rate og mengden AOG var faktisk overraskende stor i favør av fly med lav flytid og alder. Og da snakker vi om fly med rundt ti år i den ene gruppen og opp til 1-2 års alder i den andre.
Men det er ikke dermed sagt at middelaldrende og eldre fly er farlige, for så lenge man har et system for å fange opp dette og det ikke blir overbelastet og blir tatt på alvor holder man seg greit innenfor sikkerhetsmessige grenser. Men antallet TD-delays øker nok...
 
Med god erfaring med splitternye 737-800’er er jeg ikke helt enig med deg her ...

Husker den tid SK fløy DC9 og hadde mekanikere på SVG. Da hadde de en eske med paracet med påskriften - brukes når xx-xxx er her, og kun da:colgate:
Var visstnok en spesiell evig snag maskin, husker ikke reg
 
Fugler kan treffe mange steder på flyet (ikke bare i motor) og forårsaker ofte skader. Uansett skade eller ikke medfører birdstrike ofte behov for ekstra inspeksjon på flyet før det kan settes tilbake i produksjon.

Espen
 
Vekslende kanselleringer de siste dagene nå etter SE-REH måtte settes på bakken og LN-RKG gikk til Malta på planlagt vedlikehold like før REH måtte vende hjem til CPH.

http://avherald.com/h?article=4ce98a99

Här verkar det snarare handla om personalbrist. Kanske sjukdom?
OY-KBA avgick som SK997 i fredags 1/11 - ankom PVG i går 2/11 - och stannade kvar där i 26 timmar och är nu på väg tillbaka till Europa.
Troligen med samma besättning som flög ut i fredags kväll.
 
Tekniske problemer skjer med alle fly, men mer og mer ofte på eldre/godt brukte fly.

I et splitter nytt fly med noen titalls kilometer med kabler og hundretusener av mikrodeler, er det flere barnesykdommer enn man aner. Et fly er teknisk sett på toppstand når det er et par år gammelt ;)
 
05/11. Snag på OYKBA. Har vissnok tryllet fram en annen maskin. Delay Sk935 1450. Satser på bedre lykke med ny maskin.
 
LN-RKF steppet inn for OY-KBA.



5667fb57453f1318b36f65366e50b69a.jpg
 
SK 945 fra Stockholm til Chicago, er kansellert i dag. Og returen SK 946 i morgen. Tekniske problemer?
 
Back
Top