Sviktende salg - SAS IC kansellerer rundt 40 avganger i jan og feb

Hvor mange maskiner bør SAS IC ha for å kunne drive på en mer lønnsom måte? 20? 25? Og hvilke typer/flåtesammensetning bør det være?

Man kan jo sikkert drodle litt over destinasjoner som bør på kartet også, i tillegg til å øke på de eksisterende (selvfølgelig de lønnsomme). CPH-LAX, CPH-SFO, CPH-SVG-IAH ;), OSL-BKK, ARN-LAX, CPH-YYZ, OSL-MSP? Mye USA her, men skal man ta opp kampen med KLM/Air France, så må det vel satses.

Selv om jeg er ung, så husker jeg SAS som et ordentlig IC-selskap med ruter i alle retninger inkludert Sør-Amerika og Afrika, men man skal vel vokte seg for å bli for sentimental...:)
 
Hadde SAS satset skikkelige på IC med ypperlig service, mat og seter + ett større rutenett og bl.a som nevnt over til Sør-Amerika og Afrika
Da tror jeg SAS vært en skikkelige suksess, og ikke som idag at de henger etter på det meste.
 
MSP kan en i hvert fall glemme. Det er en Skyteam hub, så den faller ut. Da ligger nok DEN nærmere i så fall, men den er nok for tynn den også.
 
Hvor mange maskiner har SAS IC hatt på det meste? Mener at de hadde 14 767 på et tidspunkt.

Totalt har SAS IC hatt følgende fly (noen har også operert Europa-ruter samtidig som de har fløyet interkontinentalt):
- 1980-1984: 4 Airbus A300
- 1971-1986: 2 Boeing 747-100 og 7 Boeing 747-200
- 1989-2004: 2 Boeing 767-200 og 18 Boeing 767-300
 
Last edited:
Hvor mange maskiner har SAS IC hatt på det meste? Mener at de hadde 14 767 på et tidspunkt.

Totalt har SAS IC hatt følgende fly (noen har også operert Europa-ruter samtidig som de har fløyet interkontinentalt):
- 1980-1984: 4 Airbus A300
- 1971-1986: 2 Boeing 747-100 og 9 Boeing 747-200
- 1989-2004: 2 Boeing 767-200 og 31 Boeing 767-300

WOW, 33 767`er! Det vaar et karslig antall:exclaimation Men fløy dem alle "samtidig"?
 
WOW, 33 767`er! Det vaar et karslig antall:exclaimation Men fløy dem alle "samtidig"?

Beklager, jeg gjorde en feil. Tallet 33 representerer antallet registreringsnumre på 767 hos SAS, og ikke antallet individer. Det riktige tallet er 18, to 767-200 og 16 767-300.

767-300ER: SE-DKO, LN-RCH
levert 1989, omregistrert 1994, ut av flåten 2004

767-300ER: LN-RCB
levert 1989, ut av flåten 1991, tilbake 1993, ut av flåten 1994

767-300ER: OY-KDH
levert 1989, ut av flåten 1991, tilbake 1993, ut av flåten 2002

767-300ER: OY-KDI, SE-DOA, LN-RCG
levert 1989, omregistrert 1990 og 1992, ut av flåten 2003

767-300ER: OY-KDK, SE-DOB, LN-RCI
levert 1989, omregistrert 1990 og 1994, ut av flåten 2001

767-300ER: OY-KDL
levert 1990, ut av flåten 2005

767-300ER: SE-DKR, LN-RCE
levert 1990, omregistret 1990, ut av flåten 2003

767-300ER: LN-RCD
levert 1990, ut av flåten 2003

767-300ER: SE-DKS, OY-KDN
levert 1990, omregistrert 1990, ut av flåten 2003

767-300ER: SE-DKT, OY-KDO, LN-RCF
levert 1990, omregistrert 1990 og 2000, ut av flåten 2004

767-200ER: SE-DKP
levert 1990, ut av flåten 1993

767-200ER: LN-RCC
levert 1990, ut av flåten 1993

767-300ER: SE-DKU, LN-RCK
levert 1991, omregistrert 1994, ut av flåten 2004

767-300ER: OY-KDM
levert 1991, ut av flåten 2002

767-300ER: SE-DKX, LN-RCL
levert 1991, omregistrert 1994, ut av flåten 2003

767-300ER: SE-DOC, LN-RCM
levert 1992, omregistrert 1998, ut av flåten 2004

767-300ER: SE-DKZ
levert 1996 (brukt), ut av flåten 2000

767-300ER: SE-DKY
levert 1996 (brukt), ut av flåten 1997
 
Sjekket flypriser til NY i sommer. SAS ligger på rundt 7000 t/r. BA ligger f.eks på 4700. Valget er enkelt: BA. SAS har de siste årene blitt altfor dyre i forhold til hva de leverer!
 
Sjekket flypriser til NY i sommer. SAS ligger på rundt 7000 t/r. BA ligger f.eks på 4700. Valget er enkelt: BA. SAS har de siste årene blitt altfor dyre i forhold til hva de leverer!

Det virker nesten som at SAS IC har sagt opp alle som driver med revenue management. SAS kunne sikkert holde høyere priser enn konkurrentene om de likevel fyllte flyene, men når de sliter med å få høy nok kabinfaktor så bør de vel seriøst vurdere å redusere prisene sine noe....:rolleyes:
 
Hvor mange maskiner har SAS IC hatt på det meste? Mener at de hadde 14 767 på et tidspunkt.

Totalt har SAS IC hatt følgende fly (noen har også operert Europa-ruter samtidig som de har fløyet interkontinentalt):
- 1980-1984: 4 Airbus A300
- 1971-1986: 2 Boeing 747-100 og 7 Boeing 747-200
- 1989-2004: 2 Boeing 767-200 og 18 Boeing 767-300

SAS hadde vel også 12 DC-10 maskiner, men jeg er ikke sikker på når disse ble faset ut eller om de gikk samtidig som noen av maskinene som nevnes ovenfor.
 
SAS sine A300 var vel ikke en del av intercontinentalflåten!?
De fløy vel mest på hovedstadstriangelet og intraeuropeisk.
Arrester meg gjerne dersom jeg husker feil!

:) VC-10
 
SAS sine A300 var vel ikke en del av intercontinentalflåten!?
De fløy vel mest på hovedstadstriangelet og intraeuropeisk.
Arrester meg gjerne dersom jeg husker feil!

:) VC-10

Stemmer det VC-10. A300 ble også brukt til destinasjoner som Paris og LHR. :)
 
Fortsatt morsomt å lese en utflyttet nordmann i Chicago gråte over reduksjonen fra SEA og EWR...det bekymrer nok SAS mye. Ellers kan man vel gjøre som i Europa - går det ikke et SAS fly hjem den dagen man har planlagt så tar man kanskje Lufthansa hjem - samarbeid og codeshare har vi da hatt i mange år... I have a life...
 
Ellers kan man vel gjøre som i Europa - går det ikke et SAS fly hjem den dagen man har planlagt så tar man kanskje Lufthansa hjem - samarbeid og codeshare har vi da hatt i mange år... I have a life...

Ja, og det er jo en strategi som SAS vil leve lenge på.....:o

Poenget her, EB, er kanskje at det er noen som er bekymret for SAS sin fremtid gjennom de disposisjoner de gjør i dag/har gjort tidligere. Jeg er også bekymret og en smule irritert på SAS for de strategiske valg de gjør, og jeg betviler sterkt at SAS bekymrer seg nevneverdig for at akkurat jeg er kritisk da jeg flyr fint lite interkontinentalt. Det ser i det hele tatt ut til at SAS ikke bekymrer seg så mye om hva kundene mener, og mens det foregår så mister de stadig flere passasjerer til konkurrentene. At ikke alle ser så rosenrødt på situasjonen som deg er ikke helt uvanlig, for det er langt mellom de som alltid ser det positive i ting (på godt og vondt...).
 
Tja - om jeg ser positivt på kutt er jeg ikke helt sikker på. Hverdagen min er nok på mange måter vel så mye rammet av kutt og nedjusteringer - kanskje mer enn din?

Men når man her på forumet leser at Cathay (og sikkert mange andre selskaper)har en redusksjon på 25% salget av sine dyrere billetter blir det ikke den helt store "skandalen" at SAS kutter noen avganger i januar og februar samtidig som de åpner noen sesongruter i samme periode.
 
Alle kutter en del denne vinteren, eks. har BA også kuttet hardt på SEA. Forskjellen er at BA har kuttet fra to til en avgang på de fleste dagene, med andre ord har de fremdeles et godt tilbud til folk som vil reise. Hadde jeg booket SAS til en destinasjon ihht. rutetabell, og nå fått beskjed om at jeg var ombooket til en avgang to(!) dager før eller etter så hadde jeg gjort to ting (gitt at jeg ikke hadde refunderbar billett).

1) Gitt dem klar beskjed om å ordne seter hos noen andre ifht. MINE reiseplaner.
2) Styrt klar av dem neste gang, for det blir for usikkert å operere på den måten.

SAS har også for lenge siden annonsert kutt på SEA m.fl. destinasjoner i vinter (de har vel et fly på teknisk tror jeg), men så kutter de ekstraordinært i tillegg til dette, og de kuttene rammer også nye destinasjoner som Dubai og New Dehli. På Dehli-avgangen tilbyr de i utgangspunktet ikke ombooking til andre avganger.

Jeg synes det er positivt at folk kritiserer SAS for det de gjør nå, det viser engasjement og at folk bryr seg om hva de driver med. Om all kritikk er rettferdig er en annen sak. Alternativet er at folk sier "bra de kutter på den måten, så går det enda raskere med avviklingen" eller bare gitt blanke og ignorert hele greia.

:nor:DEN:SWE
 
Back
Top