SAS forsinkelser/kansellerte IC avganger (oversikt/status)

Den som var nedom OSL var vel den med avgang i går? Kaller man den dagens eller gårsdagens (jeg ble usikker)?

Tolket det sånn at Nona mente den med avgang LAX i dag (11/8)
 
Maskinen (LN-RKR) kom seg avgårde til New York som SK903 med et par timer forsinkelse...

Høres utansett veldig merkelig ut at de måtte bytte crew på OSL.
 
Går du ut på tid, går du ut på tid. Dette er temmelig sort-hvitt og de nok visste dette da de gikk fra LAX og planla deretter.
Det høres også rart ut... Flyet var "i luften" 1 time og 20 minutter forsinket fra LAX, det bør ikke være nok til at crew går ut på tid.
 
Hvis det er en Ferry Flight uden pax, så vil den have flynummeret sk9xxx. Sk96xx er betegnelse for ekstra flyvning

Kanskje det, men denne flyturen var uansett uten pax. Kun cockpit-mannskapet ble byttet for å ta flyet til ARN. Passasjerene ble ombooket til andre flighter.
 
Det høres også rart ut... Flyet var "i luften" 1 time og 20 minutter forsinket fra LAX, det bør ikke være nok til at crew går ut på tid.

Svaret er enkelt; Fly fra vestkysten i USA har tre piloter. Dersom èn pilot blir syk, kan de i beste fall med full fart nå OSL, men ikke ARN med en liten forsinkelse.
 
Går du ut på tid, går du ut på tid. Dette er temmelig sort-hvitt og de nok visste dette da de gikk fra LAX og planla deretter.

Med al mulig respekt for crew hours og hviletidsbestemmelser, så vil jeg
alligevel spørge, om man opererer med nogen som helst form
for margin i disse?

I det konkrete tilfælde kunne man ha fløjet hjem til ARN på 30 -35
minutter. Kunne piloterne & operations i så fald vurdere situationen og sige "OK, vi
tager lige det sidste stykke med og sparer udgiften til en diversion, tilkald af ny crew,
ombookning af passagerer o.s.v.".
Er det overhovedet tilladt i nogle situationer?
Eller holder man sig uden undtagelse til reglerne og lader stopuret tale,
også fordi der kan opstå uregelmæssigheder ved ankomst til destination airport??
 
Last edited:
Ganske sort/hvitt når det gjelder limits. Men med tre piloter, som det skulle vært, har man jo god margin. Så dette var jo en irregulær situasjon.
 
Med al mulig respekt for crew hours og hviletidsbestemmelser, så vil jeg
alligevel spørge, om man opererer med nogen som helst form
for margin i disse?

Ryker du et minutt ut over hviletiden, risikerer du som pilot sertifikatet ditt.

Flighter mellom Skandinavia og Las Palmas er som regel ganske tight planlagt med crew. Det planlegges faktisk ned til 25-30 minutter buffer på enkelte av de flightene, før man når det som kalles Commanders Discretion eller Unforseen Circumstances - og da kan kapteinen (ofte i samråd med resten av besetningen) velge å fortsette en time eller to til. Som regel er cockpit løsningsorienterte i slike tilfeller. Men jeg regner ikke med at dette var aktuelt eller lov å fly hele distansen LAX-ARN. Flight Time Limitations er veldig komplisert så snart du krysser tidssoner.

I motsetning til en LAX-flight, er det i høysesong ofte standbycrew ventende på Las Palmas, som kan steppe inn hvis et innkommende fly har enten teknisk, slot eller forsinket.
 
Svaret er enkelt; Fly fra vestkysten i USA har tre piloter. Dersom èn pilot blir syk, kan de i beste fall med full fart nå OSL, men ikke ARN med en liten forsinkelse.

I så fald er der vel også 3 piloter på flyvninger fra CPH til Fjernøsten vv,
hvor flyvetiden er 10- 11 timer ??
 
I så fald er der vel også 3 piloter på flyvninger fra CPH til Fjernøsten vv,
hvor flyvetiden er 10- 11 timer ??

Ja, der er 3 piloter. På flyvningen til østkysten er der kun 2 piloter. Jeg tror dog, at man har ekstra piloter med til at stå standby i EWR. Der er jo flere afgange om dagen til Skandinavien fra EWR og ORD.
 
Ja, der er 3 piloter. På flyvningen til østkysten er der kun 2 piloter. Jeg tror dog, at man har ekstra piloter med til at stå standby i EWR. Der er jo flere afgange om dagen til Skandinavien fra EWR og ORD.

Jeg tviler på at det er ekstra standbypiloter på EWR. Men det er nok enkelt å ombooke passasjerer fra en kansellert EWR-flight til de andre. Og har man tre piloter fra MIA, kan man i teorien fly en pilot passivt fra MIA til EWR, og fortsette fra EWR-OSL f.eks. og fly med kun to personer MIA-OSL. Men nå er jo MIA riktignok sesongrute.
 
SK943 CPH-ORD har snudd sør/vest for Egersund og returnerer til CPH. (Reg SE-REH). Satt tilfeldigvis og hørte på ATC. Årsak skal være birdstrike ved avgang fra Kastrup og at teknikerne ønsket å ha den tilbake til basen for sjekk.
 
Last edited:
SK943 CPH-ORD har snudd sør/vest for Egersund og returnerer til CPH. (Reg SE-REH). Satt tilfeldigvis og hørte på ATC. Årsak skal være birdstrike ved avgang fra Kastrup og at teknikerne ønsket å ha den tilbake til basen for sjekk.

Ble SK943 innstilt?
Hva skjedde med passasjerene. Kom de seg til USA?
 
Back
Top