Fortsatt morsomt å lese en utflyttet nordmann i Chicago gråte over reduksjonen fra SEA og EWR...det bekymrer nok SAS mye. Ellers kan man vel gjøre som i Europa - går det ikke et SAS fly hjem den dagen man har planlagt så tar man kanskje Lufthansa hjem - samarbeid og codeshare har vi da hatt i mange år... I have a life...
Genialt.. Surt oppstoet istedetfor konstruktivt svar

.
CO flyr 7 dager i uka til OSL paa vinteren, 6 dager i uka til ARN paa vinteren og 5/6 dager i uka til CPH paa vinteren. Det er konkurransebildet/realitetene SAS har aa forholde seg til. De svarer med 6 ukentlige fra CPH og 5 ukentlige fra ARN.
Du kan jo gjette hvor de som betaler mest for billettene havner. Ett normalt bilde for de som reiser paa betalt business paa intercont er at man reiser fra OSL til NYC ene dagen, jobber litt ettermiddagen og etter aa ha jobbet hele paafoelgende dagen i NYC, evt en dag til, har man retur sent paa kvelden til Skandinavia igjen.
Hva var alternativene? Ut med Sk907, ankomst tidlig ettermiddag NYC, retur med 902 via CPH en eller to dager senere for aa faa en eller to fullstendige arbeidsdager i NYC. DET var et bra produkt, det.
Hva er realiteten naa: Ut via ARN paa morran til en passe bra ankomsttid i NYC (dessverre kun 5 ukentlige) eller CPH som ankommer saa sent at hele dagen er bortkastet og at man havner midt i rushtrafikken inn til Manhattan.
Returen gaar begge i 17-18 tiden til CPH og ARN fra EWR slik at man rett etter lunsj maa begynne aa tenke paa hjemveien.
CO alternativet er aa fly ut kl 1100ish og lande 1345ish i EWR. Klokka 1445 gaar helikopteret fra pad'n ankomst midtown 10 minutter senere. Helikopter transfer er inkludert naar du reiser i CO Business First.
Og paa returen gaar helikopteret kl 1800, etter at SAS har forlatt aastedet, ankomst 1810 til EWR slik at man har god tid til lounging frem til avgang kl 2000.
Samme bildet ser man til CPH og ARN.
Og igjen, du kan jo gjette hvem de som betaler mest for billettene velger..
Mitt poeng (som jeg haaper du forstaar) er at det er meget trist aa se hva SAS Intercont har blitt til: Ett charterselskap med 3-6 ukentlige avganger der det mest kostbare crew (med bransjens hoyeste ansenitet) ligger i dagesvis paa stort sett samtlige destinasjoner istedetfor aa vaere i produksjon/ hjemme.
Og det er jo synd at man er saapass arrogant at man har tapt kampen om USA's stoerste by til et amerikansk flyselskap.
At det bekymrer SAS saerlig hva hverken du eller jeg skriver paa forumet, vet vi jo svaret paa. Fakta og utviklingen til USA de siste aarene taler for seg selv. Men det er jo kjekt at de fortsatt har kunder som deg som synes det er greit aa bli booket om ett par dager senere og miste ett par arbeidsdager grunnet en kansellering.