Ryanair med nyheter fra København

Re: Ryanair med nyheter fra København

Denne regelen var ihvertfall dekkende for de ansatte i Aviator OSL. De følger Norwegian videre til neste handlingselskap.

Håper lignende også vil skje på CPH og at de ansatte får følge Norwegian.

Usikker på det.

Selger en virksomhet en hel avdeling, vil vilkåret ofte være oppfylt (for eksempel om et flyselskap overdrar bakketjenestene).

Her selger de ikke, de bytter leverandør. Aviator vil fortsatt bestå som selskap, dog med mindre behov enn idag.

Det bringer forsåvidt et spørsmål tilbake i FR tråden og CPH,
om 3F oppfordrer sine medlemmer til blokade, kan ikke da arbeidsgiver si opp ev. ansatte på bakgrunn av jobbnekt.
 
Re: Ryanair med nyheter fra København

Selger en virksomhet en hel avdeling, vil vilkåret ofte være oppfylt (for eksempel om et flyselskap overdrar bakketjenestene).
Her selger de ikke, de bytter leverandør. Aviator vil fortsatt bestå som selskap, dog med mindre behov enn idag.

Det er saken «Ayse Süzen v Zehnacker Gebäudereinigung GmbH Krankenhausservice» som er grunnlaget:
http://curia.europa.eu/en/actu/communiques/cp97/cp9708en.htm

The aim of the Directive is to ensure continuity of employment relationships within an "economic entity", irrespective of any change of ownership and irrespective of the detailed arrangements for that change. The term "entity" thus refers to an organized grouping of persons and assets facilitating the exercise of an economic activity which pursues a specific objective. According to the Court, a transfer, within the meaning of the Directive, takes place if the economic entity maintains its identity. To determine whether the conditions for a "transfer of an entity" are met, the Court cited a number of factors which may be taken into account as individual aspects of the overall assessment required of the national court. It cited in particular the transfer of substantial tangible assets (such as buildings and movable property) or intangible assets, and the question whether or not the new employer has taken over a major part of the workforce in terms of numbers and skills.

I Norge er vel det klareste eksempelet anbudsrunder for kjøring av buss. Når et nytt selskap tar over et område, regnes det som virksomhetsoverdragelse. Saken på Bardufoss med ground handling er et annet eksempel.
 
Re: Ryanair med nyheter fra København

Flap15, du så ikke at jeg omtalte byene og ikke flyplassene. Flyplasskodene jeg skrev var de SK (omtalt som et annet selskap) og DY flyr til.

Det er ikke noen ren gjetting. Det finnes en del undersøkelser som ser på sosioøkonomiske grupper som viser en del interessante resultat. Nærmere omtale av dette får vente til helgen. Og Flap15, siden du var så sterkt uenig, hva bygger du denne uenigheten på - bare følelser?

Dette høres interessant ut! Publiser gjerne disse undersøkelsene så vi kan se. Uenig kan man jo få lov å være :)
 
Re: Ryanair med nyheter fra København

At Ryanair har søkt flere ganger fra CPH er jo kjent, men å påstå at det er notorisk kjent for å søke, for så å trekke tilbake, er helt feil og en påstand som helt korrekt viser at man ikke forstår hvordan dette fungerer. Utfordringen ligger i at Ryanair er kontroversielt og at deres søknader lekker ut til pressen, i motsetning til alle andre selskap som ligger på samme liste.

Om du stikker på den andre siden av Kastrup og opp i andre etasje og ber om tilgang på første utkast for S15, vil du se akkurat det samme med DY og SK hvor det alltid ligger en rekke nye avganger og ruter som aldri blir realisert.
Det er helt normalt og tilsvarende andre selskap, men gir ikke samme støy som Ryanair. Så ja, å komme trekkende med at dette er et Ryanair problem, viser mangel på innsikt om hvordan dette fungerer i praksis. Ryanair gjør ikke noe anderledes her enn andre selskap.

Få er vel kritiske til st EK søkte og trakk seg 3 ganger fra Kastrup før de lanserte.
Kan ikke se at de av den grunn tiltales på samme måte......

Ja jeg kunne også have nævnt EK som også er kendt for at søge uden nødvendigvis at benytte. Det var nu ikke for at hænge Ryanair ud(hvilket jeg ikke har nogen speciel grund til), men derimod for at pointere at det ikke nødvendigvis er korrekt hvad du påstod omkring slotsansøgninger....
 
Re: Ryanair med nyheter fra København

Ja jeg kunne også have nævnt EK som også er kendt for at søge uden nødvendigvis at benytte. Det var nu ikke for at hænge Ryanair ud(hvilket jeg ikke har nogen speciel grund til), men derimod for at pointere at det ikke nødvendigvis er korrekt hvad du påstod omkring slotsansøgninger....

Du kan ikke dømme selskapene basert på lokal slots historikk ved CPH.
Slots styres av jurister med helt klare regler som alle selskap må forholde seg til. Både EK og FR er kjent som særdeles ryddige innenfor slots prosesser.
Jeg regner også med at du kjenner til at tildelingen skjer igjennom IATA sentralt i et glibalt system. Det betyr at selskaper som ikke forholder seg til de regler som blir satt, sanksjoneres av IATA globalt og ikke lokalt.
Å legge dine påstander om EK til grunn har ingen forankring i virkeligheten og er noe de selv ville sett på som svært alvorlig om de ble oppfattet slik.
Dette er globale aktører som er svært opptatt av diskresjon og formaliteter i forbindelse med oppstart.
 
Re: Ryanair med nyheter fra København

Hvad har ændret sig?

29. oktober 2014:

4 based aircraft
3 new routes to London, Milan & Warsaw (with 10 more to be announced in the New Year)
28 weekly flights (increasing to more than 100)
Over 1m customers p.a.
1,000* “on site” jobs p.a.

29. januar 2015:

4 baserede fly
7 ruter: Bruxelles, London, Madrid, Milano, Rom, Stockholm og Warszawa, og flere er på vej
Ekstra afgange (fra september): London (2 til 3 x dagligt), Milano (1 til 2 x dagligt),
1,7 mio. kunder i alt
1.700* job i lufthavnen og region om året


Samme antal fly, men væsentligt flere passagerer (og "ryanair-arbejdspladser").
 
Re: Ryanair med nyheter fra København

Som nevnt er jeg ikke opptatt av hvilken flyplass FR opererer til men mere opptatt av sammensetningene av markedet - og selvom SAS har hoeyere kostnader, saa har SAS (og tildels DY) adgang til et langt stoerre marked enn lokal markedene CPH-MIL og MIL-CPH (og legg merke til at jeg anseer dette som 2 svaert forskjellige markeder).

Fortsetter vi med SAS og Milano (Den Metroseksuelle Koden MIL (Courtesy of LN-KOG:p)) saa bestaar SAS sitt Marked av disse forskjellige segmentene:

1. CPH-MIL solgt og starter i CPH baade envei og tur retur
2. MIL-CPH solgt og starter i MIL baade envei og tur retur

Baade 1 og 2 vil bli paavirket av FR's inntreden.

3. Annen by i Skandinavia / Norden - CPH-MIL solgt i Skandinavia / Norden OW or RT
4. CPH-MIL- annen by i Italia solgt i CPH OW / TR
5. Annen by i Skandinavia / Norden - CPH-MIL - Annen by i Italia solgt i Skandinavia / Norden OW / RT

3-5. Vil i bli paavirket langt mindre av FR's inntreden - selvom FR endrer til aa selge med Transfer har de liten Feed i Skandinavia / Norden.

6. MIL-CPH - Annen by i Skandinavia / Norden Solgt i Italia OW / RT
7. Annen by i Italia - MIL-CPH Solgt i Italia OW / FR
8. Annen by i Italia - MIL-CPH - Annen by i Skandinavia / Norden Solgt i Italia OW / RT

FR har rimelig god Feed i Italia - saa med en endring i regler kan FR ha en viss innvirkning i 7 og 8.

Naar man har sittet med Billettoppgjoer og Rute Analyser blir man fort klar over hvor overraskende liten andel 1 og 2 er for et nettverks selskap, det er en betdylig andel, men langt i fra saa stor som man skulle tro.

Som en digresjon - vaar siste tur til Milano var med SAS og vil havne som # 9 SEA-CPH-MXP-CPH-SEA (og fra en som ogsaa har Proratering bakgrunn vet jeg at vi betalte mindre for CPH-MXP-CPH delen paa vaar IKEA pris enn hva FR vil ta betalt :p )

Ser at det hevdes på A.net at da SAS kjørte i gang januarsalget fra CPH, så var LHR den aller billigste destinasjonen fra CPH. Det blir hevdet billigere enn Aalborg. Om det er korrekt, så burde mye av svarene allerede gi seg selv.

Noen som vet om dette stemmer?
 
Re: Ryanair med nyheter fra København

Ryanair har som kjent bestilt 179x 737-800 og 200x 737MAX.
Regner med at mange av disse skal erstatte de eldste modellene til FR, men noen som vet ca. hvor stor flåte de har planer om å ha de neste årene?
 
Re: Ryanair med nyheter fra København

Ryanair har som kjent bestilt 179x 737-800 og 200x 737MAX.
Regner med at mange av disse skal erstatte de eldste modellene til FR, men noen som vet ca. hvor stor flåte de har planer om å ha de neste årene?

Det har vel litt å gjøre med hvor lett det er å kvitte seg med de gamle.
Noe sier meg at dette blir mer vanskelig enn hva Ryanair har kalkulert.
Selskap som Orenair har jo snart hele flåten parkert på VNO.
Russere som før var raskt ute med å sikre brukte FR maskiner, vil neppe klore på døra de neste årene.

Jeg tror personlig at Ryanair vil innse at det å kvitte seg med gamle maskiner blir dyrere enn å holde de i egen trafikk.

Just my bet....
 
Re: Ryanair med nyheter fra København

Ryanair's eldste fly i trafikk er fra 2002, og det er nok adskillig eldre enn de så for seg da de bombastisk kom med sin kjempeordre etter 9/11. Da snakket de om å kvitte seg med kjerrene så fort de kom til C-sjekk for å spare vedlikeholdskostnader.

Dette klarte de ikke, men forhåpendtligvis har de et litt mer edruelig forhold til flåteplanleggingen nå ..
 
Re: Ryanair med nyheter fra København

Flåteplanlegging kan være så foskjellig.
Slutfasiten følger som oftest markedet.

Ikke allle har vel glemt ymse MD80 lagret hist o pist .
 
Re: Ryanair med nyheter fra København

Ny rute til Dublin med opstart allerede d. 18. marts.

http://www.avisen.dk/ryanair-overrasker-vil-flyver-fra-koebenhavn-18-mar_308271.aspx

Fra artiklen:

"Der er en idé her i København om, at dette er verdens centrum. Men vi er et internationalt flyselskab."

"Ja, nogle lønninger i København bliver højere end andre steder."

" Den gode nyhed for fagbevægelsen er, at alle dem, der håndterer bagage og brændstof, er medlemmer af fagforeninger. Men vi indgår ingen overenskomster med Serviceforbundet (som FPU, der organiserer mange stewardesser og piloter, er en del af, red.). Vi har i forvejen 'kollektive' aftaler med vores medarbejderforeninger.
- Vi har tilbudt at mødes med fagbevægelsen. Det vil vi gerne, siger David O'Brien"
 
Last edited:
Re: Ryanair med nyheter fra København

Og crewbasen på CPH ble det vel heller ingenting av. Lurer på hvorfor?

Fra PPRuNe:

On a press conference today (12 FEB 2015) Edward Wilson, Director of Personnel and In-flight, announced that Ryanair will drop the CPH base but nevertheless open 8 routes to CPH beginning March 18, a week earlier than initially announced.

Also today Danish newspaper AVISEN.DK wrote that Ryanair surprisingly had accepted a meeting with the union, FPU, though not to negotiate an agreement.
 
Re: Ryanair med nyheter fra København

For de som evt mener at Ryanair ikke i veldig stor grad konkurrerer med nettverksselskapene så har det anerkjente og Pulitzer-neddryssede nettstedet Check In har en artikkel om AMS sin holdning til selskapet:

"På kort sigt er vækst fra lavprisselskaberne attraktivt. Men på lang sigt kan det være ret skadeligt, da det kan kannibalisere netværket. Og et stærkt netværk er vigtigere for os end trafikvækst"

http://www.check-in.dk/ryanair-entre-er-ikke-et-maal-for-amsterdam#.VV7MfU-eDRY
 
Back
Top