Norwegian: Vil droppe nye langruter fra OSL

jefi99, la du merke til at subsidie var i " " ? Det er ikke snakk om penger her, men kvaliteten på det markedsføringsarbeidet som utføres av flyplassene. Altså kvalitet til Arlanda og Kastrup er bra for å markedsføre nye flyruter, mens OSL nesten ikke løfter en finger for å hjelpe til. Da vet jeg ikke helt om du fortsatt klassifiserer dette som en "komiske Ali"-uttalelse.

Hvis du insisterer på et svar, så vil stadig hælde til "Komiske Ali"...

Hvis du insisterer på et svar, så vil stadig hælde til "Komiske Ali"...

Synes det er mest komisk at du fremholder dine personkarakteristikker, fremfor å diskutere en sak der jeg synes LN-KGL treffer blink.

Det virker som om CPH er mye bedre til å markedsføre seg selv, pleie nye og kommende flyselskaper, og tilrettelegge for disse. Så vet jeg ikke om jeg skal le eller grine til at OSL og Avinor sitter og folder hender, mens DU etablerer IC fra " konkurrentene" ARN og CPH.

Jeg vet ikke om jeg skal le eller gråte.

For det første - her har man jo flere faktorer. Det ene er støtteordningene og -systemet, hvor OSL uten tvil opptrer som de reneste amatører. Men er dette kritisk for DY? Neppe. Move on.

For det andre - de har passasjerer fra OSL. Det er ingen som starter en rute til Fort Lauderdale uten å samarbeide med cruiseselskaper og/eller turoperatører. Disse sitter trolig klare og bare venter på å kunne utnytte disse flightene. Er de fornøyde med å sende paxen via ARN eller CPH? Neppe - da bruker de like gjerne andre selskaper. Regn med at de puster Kjos nedover nakken nå.

For det tredje - det norske lovverket. Damn. What a partypooper......

Nei, det er spennende dager ...

Det er nesten alltid noen andre sin skyld når DY ikke starter nye ruter eller når de må legge ned ruter. På den måten klarer DY å skape oppfattelser blant publikum om at det alltid er noen som motarbeider dem, dermed får de sympati, og det er helt sikkert med på å åpne noen dører også. Det er taktikk og business. Ikke noe mer.

Det er nesten alltid noen andre sin skyld når DY ikke starter nye ruter eller når de må legge ned ruter. På den måten klarer DY å skape oppfattelser blant publikum om at det alltid er noen som motarbeider dem, dermed får de sympati, og det er helt sikkert med på å åpne noen dører også. Det er taktikk og business. Ikke noe mer.

Ja, dette er ikke uvanlig - hverken for DY eller andre herværende flyselskaper.;)

En meget tynn artikkel, spør du meg. Og åpenbart skrevet av en person som vinkler saken. Jeg reagerer spesielt på to ting. Uttalelsen om at "for Norwegian er ruten til Florida en potensiell gullfugl fra OSL" direkte lattervekkende. Ingen skal fortelle meg at Norwegian unnlater å starte opp en slik rute på grunn av småkrangling med myndighetene, dersom de hadde ansett dette som en "gullfugl".:D

Det kan virke som man bruker dette i et spill Norwegian også. Etter min mening er det ganske naturlig, og kanskje meget planlagt, at en Florida-rute starter i CPH og ARN. Sverige er dobbelt så stort land som Norge, CPH er en mye større flyplass med mange flere utenlands-passasjerer.

Om Sverige er dobbelt så stort land som Norge og Kastrup er en mye større flypass så har ikke det noe med om de har flere passasjerer. Vis vi tenker på antall flyplasser vi har i Norge forhold til F.eks København og Stockholm. Om vi hadde hatt like få flyplasser som København så ville vi også hatt flere flyplasser i Norge som slår de danske. Om vi KUN hadde Gardermoen på Østlandet så ville faktisk Gardermoen vært størst i Norden. Slå sammen antall Torp, Rygge og Gardermoen passasjerer. Nordmenn reiser mest. Dansker og svensker reiser mindre pga økonomien. I Norge har vi det fantastisk bra. Vi reiser mye og har bedre økonomi.

Jeg tror at om Norwegian startet opp Florida rute fra Osl så ville den gått bedre enn fra Kastrup og Arlanda. Men noe vi ikke vet, men noe jeg tror. Som sagt nordmenn reiser utrolig mye. Ingen andre land i Norden reiser så mye

Det har ingen ting med hvilken regjering vi har. Norwegian sa til regjeringen at det hastet og når de haster så veldig så får de også en haste sak. Det betyr ingen forandring i loven. Men regjeringen har sagt de skal jobbe videre med det.

Norwegian har fått flere fordeler i Norge som f.eks bonusforbud innenriks. Ingen andre land har det. Uten norske stat så tror ikke jeg at Norwegian ville klart å bli så store som de idag er.
Problemet til Bjørn Kjos er at han alltid skal ha mere. Han skal aldri gi. Kun ta. Bjørn Kjos må være villig til å samarbeide mere og kanskje se muligheter. Kanskje han også tar feil i noe han gjør :-)

Norrmän reser garanterat mest inrikes utan tvekan.

Om Norrmänn reser mest utomlands i absoluta tal är mer tveksamt.
Är det verkligen fler norrmänn än svenskar som reser till Norwegians interkontentala destinationer USA och Thailand per år?

Jag vet inte hur många svenskar som reser till USA.
Däremot vet jag att ungefär 400 000 svenskar reser till Thailand per år.

Hur många norrmän ungefär brukar resa till USA respektive Thailand per år?

Vil DU/DY kunne fly med Europeisk registrerte fly med kun kabinansatte fra land utenfor EU/EØS ? Er det noen andre land som tillater dette ?

Norrmän reser garanterat mest inrikes utan tvekan.

Är det verkligen fler norrmänn än svenskar som reser till Norwegians interkontentala destinationer USA och Thailand per år?

Jag vet inte hur många svenskar som reser till USA.
Däremot vet jag att ungefär 400 000 svenskar reser till Thailand per år.

Hur många norrmän ungefär brukar resa till USA respektive Thailand per år?

Kjenner ikke direkte statistikken - men kjenner denne godt ;):

"Svenskarna reser inte till någonting, dom reser från någonting." - Sällskapsresan - 1980

De vurderer hvilket land de skal registrere flyene i.
Ryktene sier Irland, Luxemburg eller Sverige.
Det er de totale kostnadene ved registrering som avgjør.
Når det er gjort, så kan asiatiske cabincrew fly på Norge.

Her er tallene for 2010 Thailand:
S: 355.000
N: 132.000
DK: 152.000
http://forum.flyprat.no/showpost.php?p=626083&postcount=34

For USA er 2011-tallene:
S: 439.000
N: 249.000
DK: 274.000
http://tinet.ita.doc.gov/view/f-2000-99-001/forecast/Forecast-COUNTRIES.pdf

Med 9,54 mio. svenskere, 5,60 mio danskere og 5,05 mio nordmænd (http://en.wikipedia.org/wiki/Nordic_countries) giver det følgende tal (statistisk procentdel af befolkningen, der har rejst til respektive lande):

Thailand:
S: 3,72%
DK: 2,72%
N: 2,61%

USA:
S: 4,60%
DK: 4,89%
N: 4,93%

Konklusionen er, at svenskerne rejser væsentligt mere til Thailand end danskere og nordmænd, mens det er ret ligeligt fordelt hvad angår USA.

Vill spekulasjon fra Hangar ......... Det er selvfølgelig mulig dette har rot i virkeligheten, men ....

Dette har absolut ingen rot i virkeligheten, men er en usmakelig sammensausing av hummer og kanari. Litt analyse av matrialet og kritisk journalistikk hadde ikke skadet om Hangar.no hadde bedrevet. Men til det trenges kunnskap. Mat bör som kjent tygges för den svelges.

Kjenner ikke direkte statistikken - men kjenner denne godt ;):

"Svenskarna reser inte till någonting, dom reser från någonting." - Sällskapsresan - 1980

Ah, best ever!

"Vi skulle vilja åka på bröllopsresa till Kanarieöarna. Vad kostar det?"
"Det beror på var ni bor."
"Vi bor i Mjölby."

AOC må selvfølgelig også flyttes. Man kan i en overgangsperiode få 6 måneders tillatelse til og operere utenlandsk registrert fly på norsk AOC, noen ganger med ytterligere 6 måneders forlengelse, altså 12 måneder maksimalt.

Det er imidlertid slik at en dispens utover 6 måneder må være spiselig politisk i LT og det er det slett ikke sikkert det er når agendaen er og flytte flyselskapet ut av Norge.

Hvorvidt svenske og andre europeiske myndigheter vil tillate Norwegian og benytte asiatisk personell på ruter inn i Europa gjenstår og se. Norwegian hevder at de har gehør for dette.

Det som er helt sikkert er at hvis Norwegian får godkjent dette, vil det føre til et politisk jordskjelv av dimensjoner i EU - EØS området. Har Norwegian fått lov må også andre operatører få samme mulighet og da er det ikke vanskelig og se at titusenvis av ansatte i europeisk luftfart vil bli erstattet av asiater til en femtedel av dagens lønnsnivå.

Tror vi at europeiske arbeidstagerorganisasjoner og politiske myndigheter vil la det skje? Neppe. Det vil være politisk masseselvmord.

Derfor er dette svært spennende og en brannfakkel som blir interessant og følge fremover.

ETF er en betydelig aktør i denne sammenheng mens LO lignende forbund over hele Europa er enda større.

Fant denne relativt ferske linken selv om den ikke er direkte relevant for saken:

http://www.itfglobal.org/news-online/index.cfm/newsdetail/8661

Last edited:
Nordmenn bryr seg mer om billige flybilletter enn sosial dumping. Det er en gåte for meg. Men om det hadde skjedd dem selv, så tenker jeg pipa hadde fått en annen låt. Som NorwayDY sa, Kjos skal ha og ha, men ikke gi. Han minner meg om rederne, som helst skal ha betalt for å ha folk i arbeid. Sytepave.

...Det er imidlertid slik at en dispens utover 6 måneder må være spiselig politisk i LT og det er det slett ikke sikkert det er når agendaen er og flytte flyselskapet ut av Norge.

LT er en tilsynsmyndighet. Dersom de begynner å blande politikk inn i sitt virke går de langt ut over sitt mandat.

Back