Ny Ryanair-base: København

Re: Ryanair åpner på Kastrup (CPH)

Mulig, men tror mange EBS reiser litt i jobb, typisk en gang i mnd gir jo sølv men langt unna gull.

Mulig, men tror mange EBS reiser litt i jobb, typisk en gang i mnd gir jo sølv men langt unna gull.

De setter sikkert likevel pris på lounge i ferien :)

Nå sklir dette ut, men jeg tror SAS kunne tjent på å sette kravene litt opp og gi EBS tilgang til SAS Lounger, slik som Miles&More Frequent traveller. Men nå er jo SAS loungene tettpakket i rushen så vil nok ikke skje.

Er man EBS reiser man jo høyst sanssynlig mer eller mindre kun privat og da får man lounge i ferier. Tror mange setter pris på det.

Dersom det hadde stemt, skulle det være nesten utelukkende passasjerer med gullkort på de typiske forretningsavgangene på ukedagene. Det er det ikke.

Jeg har opp gjennom jobbet flere steder der de mange ansatte reiser en gang eller to i måneden. Når det da passer best med litt forskjellige selskaper, blir det ikke noe sølvkort, og langt fra noe gullkort. For min egen del, reiser jeg omtrent en gang i måneden i jobbsammenheng og en håndfull ganger privat.

Det er er ikke sikkert at dette er noen viktig kundegruppe for SAS, men det finnes nok en betydelig segment av forretningsreisende som ikke helt passer inn i det stereotype bildet av gullkunden. Her kan prispress fra en ny aggresiv aktør som Ryanair flytte en del kunder, og redusere inntekten på de som ikke bytter selskap.

Dere snakker om endringer hos Ryanair vekk fra LCC, men til hva? Vil vi se et Ryanair som ligner mye mer på Norwegian, som flyr til mer sentrale flyplasser, samt at de ikke er ute etter å flå kundene sine med helt latterlig høye gebyrer. Eller vil de ta steget helt opp til fullservice?

Dersom det hadde stemt, skulle det være nesten utelukkende passasjerer med gullkort på de typiske forretningsavgangene på ukedagene. Det er det ikke.

Det er vel ikke langt fra sannheten på enkelte morgen- og kveldsavganger?
Poenget mitt var uansett at jeg tror SAS gjør smart i å dele ut status til "alle", kanskje noen synes det er kult å ha sølvkort, og dermed velger SAS istedenfor FR eller DY.
Om EBS er privatreisende eller ikke er vel strengt tatt ikke relevant, tar det på min kappe :)

Det er nok riktig, ganske overbevist over at mange velger sas pga bonusen og du gjør jeg selv også om prisdifferansen ikke er for stor.

FR kommer uten tvil til å kapre pax fra SK. På den andre siden vil det fortsatt være pax som foretrekker SK (bl.a pga. EB/nettverk osv.).

Når et LCC slår seg ned, da øker antall passasjerer (historisk erfaring). I markedandel kan SK komme til å tape en del pax mellom f.eks København og London. Men det vil ikke si at SK-ruten til Londen ikke lenger er lønnsom. Kanskje med et mindre fly eller ved å redusere kostnadene og/eller øke inntektene.

Ja, jeg tror FR er en trussel for SK på CPH men jeg tror ikke at konsekvensene kommer til å bli dramatiske.

Når et LCC slår seg ned, da øker antall passasjerer (historisk erfaring). I markedandel kan SK komme til å tape en del pax mellom f.eks København og London. Men det vil ikke si at SK-ruten til Londen ikke lenger er lønnsom. Kanskje med et mindre fly eller ved å redusere kostnadene og/eller øke inntektene.

Utfordringen er at markedet fra CPH allerede er på steroider.
Dette bekreftes også av danske luftfartsmyndigheter.
Disse peker på at dagens konkurranse allerede er i sin ytterkant av hva de klarer å generere av ny trafikk. Det er dette som gjør at Ryanair i stor grad vil tygge seg inn i eksisterende trafikk, fremfor å skape ny trafikk ved sin etablering.

Disse peker på at dagens konkurranse allerede er i sin ytterkant av hva de klarer å generere av ny trafikk. Det er dette som gjør at Ryanair i stor grad vil tygge seg inn i eksisterende trafikk, fremfor å skape ny trafikk ved sin etablering.

Den soleklare spörsmalet er jo om CPH kan stötte 3 LCC med baser. Mitt svar er nei, fordi vi sa det tidligere at aktör #3 forsvant snart (HV). Na kommer FR inn - som har den desidert laveste kostnads-struktur. Jeg anta de kommer for a bli. Men om easyJet vil holde fast til alle sine CPH ruter det kan man ha tvil om.

Dersom vi legger FR sine slot requests fra Wi12/13 til grunn til hva vil komme som fremtidlig ekspansjon, sa vil merke ogsa DY det voldsomt at FR rykker inn. Fra mitt syn er det bare en spörsmal nar de annonserer MAD og BCN fra CPH, ikke om...

Jeg forstår poenget men er ikke overbevist om at det stemmer. Og dersom markedet er mettet, hvorfor ikke la markedet (passasjerene) selv bestemme hvem de ønsker å fly med? Markedet er godt i stand å regulere seg selv.

Jeg går ut ifra prognosene til Boeing/Airbus/IATA som fortsatt peker i retningen på vekst (også i Europa). Etterspørsel etter (internasjonale) flyreiser har som viktigste påvirker: Økonomisk utvikling. Dersom BNP øker, øker etterspørselen etter flyreiser. Samme gjelder globalisering: (innvandring, VFR-traffic: Visiting Friends and Family, utenlandske studenter, oppkjøp av multinasjonale bedrifter osv.).

Eneste konkrete begrensning som jeg ser i de kommende årene er infrastrukturen (airport/airspace-congestions). På det området er det, i Europa, særlig London og andre britiske byer som bør bli kreative for ikke å la veksten flate ut.

Jeg forstår poenget men er ikke overbevist om at det stemmer. Og dersom markedet er mettet, hvorfor ikke la markedet (passasjerene) selv bestemme hvem de ønsker å fly med? Markedet er godt i stand å regulere seg selv.

Helt rett, men det er helt på det rene at veien dit er gjennom pris.

Husk at de andre selskapene opererer med en kost som er betydelig lavere enn SAS. De har også en organisering som gjør at de enkelt kan flytte basefly til andre hubs. Det kan ikke SAS. De er fast ved Kastrup og må inn i kampen på pris. En kamp de fremfor noen desverre er dømt til å tape.

Det er nok helt utenkelig at SAS skal slutte å fly mellom København og London, eller redusere kapasitet på Heathrow og miste dyrebare slots der.

Jeg vil anta at CPH-LHR er noe av det mer lønnsomme SAS driver med. Det er riktignok en mer eller mindre ukvalifisert gjetning, basert på at det er ei rute mellom to huber som også har et betalingsvillig O/D-marked, men la oss anta at det stemmer. I så fall tjener SAS gode penger her, som brukes til å betjene felleskostnader, gamle pensjonsforpliktelser og markedsføring av SAS i UK. Samt en masse andre ting. Går lønnsomheta ned på slike nøkkelruter, blir det mindre penger inn til SAS, selv om ruta i seg selv er lønnsom.

En slik reduksjon av lønnsomhet på nøkkelruter, kombinert med en priskrig på andre markeder, kan SAS være spesielt utsatt for. SAS er også, delvis, i en situasjon der de er avhengig av å være størst på viktige markeder. Skulle SAS bli nødt til å redusere så mye på CPH-LHR at en annen aktør (BA, for eksempel) får flest avganger på den ruta, vil nok en del godt betalende passasjerer flytte bonuskortet sitt.

Ja, jeg tror FR er en trussel for SK på CPH men jeg tror ikke at konsekvensene kommer til å bli dramatiske.

Nei, det tror egentlig ikke jeg heller. SAS er i en sårbar økonomisk situasjon, men jeg tror nok de litt mer robuste enn som så.

Helt rett, men det er helt på det rene at veien dit er gjennom pris.

Husk at de andre selskapene opererer med en kost som er betydelig lavere enn SAS. De har også en organisering som gjør at de enkelt kan flytte basefly til andre hubs. Det kan ikke SAS. De er fast ved Kastrup og må inn i kampen på pris. En kamp de fremfor noen desverre er dømt til å tape.

Ja, jeg er enig i at SAS må ned på kostnadssiden. Men jeg tror ikke at SAS kommer til å tape kampen. Kanskje en del av passasjerene men vi må være klar over at SAS også har en annen kundegruppe enn FR. F.eks. pax som bytter fly på LHR for andre STAR-medlemmer. Og for point to point mellom CPH-London er det opptil SAS å være så pass innovativ/kreativ at de opprettholder lønnsomheten i ruten.

Det er nok helt utenkelig at SAS skal slutte å fly mellom København og London, eller redusere kapasitet på Heathrow og miste dyrebare slots der.

Jeg tror heller ikke at SAS kommer til å slutte mellom CHP og LHR pga FR. Slots på LHR blir gull vært pga at London ikke har mer kapasitet (infrastruktur som begrensning for vekst).

Men jeg tror nok SAS kan redusere kapasitet ved å bruke mindre fly (Canadair med 60% C-class pax er mere lønnsomt enn B738 med 80% belegg med pax som kun er ute etter billigst mulig billett). Kanskje SAS til og med kan tjene mere penger ved å satse mer offensivt på C-class og la FR Easyjet og DY ta pax som ønsker seg en London-tur til en 100-lap eller 2.

KLM brukte F50 (og nå F70) på LHR akkurat for å beholde verdifulle slots og samtidig ha C-class pax mellom AMS og LHR mens Easyjet tok av seg den store "folkemengden" mellom AMS of London.

Men jeg tror nok SAS kan redusere kapasitet ved å bruke mindre fly (Canadair med 60% C-class pax er mere lønnsomt enn B738 med 80% belegg med pax som kun er ute etter billigst mulig billett). Kanskje SAS til og med kan tjene mere penger ved å satse mer offensivt på C-class og la FR Easyjet og DY ta pax som ønsker seg en London-tur til en 100-lap eller 2.

Hvilke ruter skal SAS da ta CRJ fra og hvor skal da 737/A32X maskinene som byttes ut benyttes;)

Hvilke ruter skal SAS da ta CRJ fra og hvor skal da 737/A32X maskinene som byttes ut benyttes;)

Det er nok revenue-manager i SAS som har best oversikt over. Flåten bør bli brukt slik at selskapet får maksimale inntekter mot lavest mulige utgifter.

Man må eventuelt vurdere mindre justeringer i flåten, kanskje wetlease konstruksjon osv. osv.. Det er opptil ledelsens kreativitet å finne de mest lønnsomme løsningene.;)

Det er nok revenue-manager i SAS som har best oversikt over. Flåten bør bli brukt slik at selskapet får maksimale inntekter mot lavest mulige utgifter.

Man må eventuelt vurdere mindre justeringer i flåten, kanskje wetlease konstruksjon osv. osv.. Det er opptil ledelsens kreativitet å finne de mest lønnsomme løsningene.;)

Problemet er bare at det tar tid og har store kostnader. Tid og penger SAS ikke har når ekspress toget kjører neste høst. For konkurrentene kan det teoretisk gjøres over en natt.

Det er mange som later til å ha glemt hva som skjedde med SAS for 2 år siden og det faktum at selskapet overhode ikke har kapital til å ta den kampen som nå vil utspille seg på Kastrup.

Problemet er bare at det tar tid og har store kostnader. Tid og penger SAS ikke har når ekspress toget kjører neste høst. For konkurrentene kan det teoretisk gjøres over en natt.

Det er mange som later til å ha glemt hva som skjedde med SAS for 2 år siden og det faktum at selskapet overhode ikke har kapital til å ta den kampen som nå vil utspille seg på Kastrup.

For en stor del enig. Men: Dersom situasjonen i SAS er så pass alvorlig at de ikke er i stand til å ta opp kampen med FR i CPH da må de se på andre muligheter eller rett og slett krympe.

FR er kun i stand å frakte pax på ruter hvor de er lønnsom med point to point med B738 med 180+ seter. Det har de gjort kjempebra men det totale markedet er større. Og det er der SAS må vise sin merverdi. Dersom SAS ikke er i stand til å gjøre det, ja da har SAS kanskje ikke noe mer i bransjen å gjøre og må de nøye seg med flotte kapitler om selskapet i historiebøker.

I FD (nederlandsk økonomisk avis) sies det at FR er interessert i å bli feeder for KL på AMS. I den sammenheng nevnes det at det kan bli aktuelt for AF/KLM å selge Transavia (HV) til FR. Enten i sin helhet eller delvis. AF/KLM har en negativ egen formue på €250 millioner og en gjeld på €5 milliarder. For kommende år ventes det tap igjen slik at AF/KLM til og med kan bli tvunget til å selge HV (videre nedgang i egen formue og gjeldsøkning) .

Dersom det stemmer, da må vi se på morgendagens FR som et selskap med en annen strategi enn i dag. Det kan forklare hvorfor FR også satser på storflyplassene i årene fremover. Nedleggelse av Sturup til fordel for CPH er da en logisk konsekvens av den endringen.

Back