Ryanair med nyheter fra København

Re: Ryanair med nyheter fra København

Ryanair søkte for første gang i historien om slots på OSL for S15, så det er nok mer enn "vurdert" ;)

Kan godt være. Slots må de imidlertid få for at det i det hele tatt skal være noe poeng i å forhandle betingelser.
Tiden får vise. Jeg har ikke noen formening i noen retning utover at de ofte kommer med "løse" utspill.
 
Re: Ryanair med nyheter fra København

Hvis de etter hvert skulle etablere seg på Gardermoen, hva da med Rygge og Torp? Tror neppe de vil benytte alle 3 flyplassene.

Blir spennende å se hvordan det vil gå på Kastrup. Vil de ansatte i Aviator bli glade for å beholde jobben sin tro?
 
Re: Ryanair med nyheter fra København

Vil de ansatte i Aviator bli glade for å beholde jobben sin tro?

På OSL er det virksomhetsoverdagelse, så ingen mister jobben. Håper det blir gjort på samme måte i CPH.
Jeg ville nok ikke valgt å bli igjen i Aviator for å handle et såpass lugubert selskap om en har valget og kan fortsette med Norwegian i Menzies.
 
Re: Ryanair med nyheter fra København

På OSL er det virksomhetsoverdagelse, så ingen mister jobben. Håper det blir gjort på samme måte i CPH.
Jeg ville nok ikke valgt å bli igjen i Aviator for å handle et såpass lugubert selskap om en har valget og kan fortsette med Norwegian i Menzies.

Litt off topic, men hvorfor er det virksomhetsoverdragelse når man mister kontrakt på levering av tjenester til et annet firma?
 
Re: Ryanair med nyheter fra København

Kan godt være. Slots må de imidlertid få for at det i det hele tatt skal være noe poeng i å forhandle betingelser.
Tiden får vise. Jeg har ikke noen formening i noen retning utover at de ofte kommer med "løse" utspill.

Dette medfører ikke riktighet. Søknad om slots et den siste delen av formalitetene rundt en oppstart og ikke motsatt. Dette er en av grunnene til at SLOT koordinator også deltar i prosessene rundt nye selskap før tidene blir formelt fremlagt i en søknad. Ryanair har også i forkant av søknaden på OSL forhandlet med OSL/Avinor.
 
Re: Ryanair med nyheter fra København

Ryanairs Milano/Bergamo flighter vil ikke et slikt grytidlig problem så lenge avgang fra CPH er kl. 11:05 og returen er 13:45. Dermed vil Ryanairs avganger bli omtrent midt på dagen, mens easyJet og SAS tar seg av morgen og kveldsavganger hvor easyJet har utgangspunkt på MXP mens selvsagt tar starten på CPH. Jeg vil si at hvis du skal til området rundt Gardasjøen er Bergamo en den beste flyplassen, mens Malpensa er bedre hvis du skal i retning Piemonte og Barolo. Ryanairs nye Business Plus kan man få for omtrent samme pris som laveste Go hos SAS, og da har man i tillegg til premium sete og 20 kg bagasje også fast track og muligheter for å endre billett uten noen tilllegg.

I 2014 var det i følge Trafikstyrelsen 392 402 passasjerer, og med Ryanairs inntreden blir det tilsvarende årlig 137 970 seter å fylle. I 2014 var kabinfaktoren CPH-MXP omtrent 80% og hvis U2 og SK fortsetter med sin kapasitet som i 2014 og ingen nye passasjerer kommer til vil kabinfaktoren ende på nedre del 60-tallet i %.

Naa la jeg liten eller ingen vekt paa forskjellene mellom flyplassene og benyttet det KOG kaller den Metroseksuelle IATA Koden MIL - da alle flyplassen rundt MIL har sine sterke sider (fra en som har tilbrakt mere tid i Gardasjoen enn FBU4EVER) og av alle mulig rare ting har floeyet El Al fra Bergamo.

Men jeg tror ennaa at man skal vaere litt forsiktig med kun aa se paa Lokal Markedene CPH-MIL og MIL-CPH, trafikk moenstrene bestaar av mer enn lokalmarkedene
 
Re: Ryanair med nyheter fra København

Mitt inntrykk er at Ryanair er en betydelig sterkere merkevare i Italia enn våre hjemlige selskap. En betydelig andel av passasjerene på Ryanair mellom Norge og Bergamo er italienere.

Vi har lett for å tro at disse rutene kun er til for oss som skal til Italia. Og ser på våre reisevaner og preferanser. Kan godt være at det er enklere for Ryanair å ta italienere fra SAS og Norwegian enn det er å ta dansker fra SAS.
 
Re: Ryanair med nyheter fra København

Jeg tror alle er enige i at Ryanair sitt inntog i et allerede meget konkurranse utsatt marked fra CPH, vil påvirke prisene til de nevnte destinasjonene, uavhengig om det er til sekundære flyplasser.

Samtlige selskaper på CPH som betjener disse rutene vil merke det, slik som det vil skje og har skjedd på andre hovedflyplasser der Ryanair har gjort sin inntreden.

Da er spørsmålet hvilke selskap som er best rustet til denne krigen.
Vi vet dessverre at SAS har de høyeste kostnadene, dårligst økonomi og minst fleksibilitet til å flytte materiell ut av flyplassen.

Det å undervurdere Ryanair sin effekt på SAS, er den beste gaven nykommeren kan få!

Som nevnt er jeg ikke opptatt av hvilken flyplass FR opererer til men mere opptatt av sammensetningene av markedet - og selvom SAS har hoeyere kostnader, saa har SAS (og tildels DY) adgang til et langt stoerre marked enn lokal markedene CPH-MIL og MIL-CPH (og legg merke til at jeg anseer dette som 2 svaert forskjellige markeder).

Fortsetter vi med SAS og Milano (Den Metroseksuelle Koden MIL (Courtesy of LN-KOG:p)) saa bestaar SAS sitt Marked av disse forskjellige segmentene:

1. CPH-MIL solgt og starter i CPH baade envei og tur retur
2. MIL-CPH solgt og starter i MIL baade envei og tur retur

Baade 1 og 2 vil bli paavirket av FR's inntreden.

3. Annen by i Skandinavia / Norden - CPH-MIL solgt i Skandinavia / Norden OW or RT
4. CPH-MIL- annen by i Italia solgt i CPH OW / TR
5. Annen by i Skandinavia / Norden - CPH-MIL - Annen by i Italia solgt i Skandinavia / Norden OW / RT

3-5. Vil i bli paavirket langt mindre av FR's inntreden - selvom FR endrer til aa selge med Transfer har de liten Feed i Skandinavia / Norden.

6. MIL-CPH - Annen by i Skandinavia / Norden Solgt i Italia OW / RT
7. Annen by i Italia - MIL-CPH Solgt i Italia OW / FR
8. Annen by i Italia - MIL-CPH - Annen by i Skandinavia / Norden Solgt i Italia OW / RT

FR har rimelig god Feed i Italia - saa med en endring i regler kan FR ha en viss innvirkning i 7 og 8.

Naar man har sittet med Billettoppgjoer og Rute Analyser blir man fort klar over hvor overraskende liten andel 1 og 2 er for et nettverks selskap, det er en betdylig andel, men langt i fra saa stor som man skulle tro.

Som en digresjon - vaar siste tur til Milano var med SAS og vil havne som # 9 SEA-CPH-MXP-CPH-SEA (og fra en som ogsaa har Proratering bakgrunn vet jeg at vi betalte mindre for CPH-MXP-CPH delen paa vaar IKEA pris enn hva FR vil ta betalt :p )
 
Re: Ryanair med nyheter fra København

Dette medfører ikke riktighet. Søknad om slots et den siste delen av formalitetene rundt en oppstart og ikke motsatt. Dette er en av grunnene til at SLOT koordinator også deltar i prosessene rundt nye selskap før tidene blir formelt fremlagt i en søknad. Ryanair har også i forkant av søknaden på OSL forhandlet med OSL/Avinor.

Ok, så ved søknad og innvilgelse av slot så er de på et vis forpliktet til å starte opp?
 
Re: Ryanair med nyheter fra København

Dette medfører ikke riktighet. Søknad om slots et den siste delen av formalitetene rundt en oppstart og ikke motsatt. Dette er en av grunnene til at SLOT koordinator også deltar i prosessene rundt nye selskap før tidene blir formelt fremlagt i en søknad. Ryanair har også i forkant av søknaden på OSL forhandlet med OSL/Avinor.

Lige præcis Ryanair er notorisk kendt for at søge slots på lufthavne de ikke opererer fra, også selvom de ved at de ikke skal bruge dem. Det er en del af deres game.
 
Re: Ryanair med nyheter fra København

Litt off topic, men hvorfor er det virksomhetsoverdragelse når man mister kontrakt på levering av tjenester til et annet firma?

Fordi reglene for virksomhetsoverdragelse dekker dette når "en etter antall og kvalifikasjoner betydelig del av arbeidsstyrken".

Det kan faktisk være enda mer indirekte, slik som tilfellet var med bakketjenestene på Bardufoss. Da var det Forsvaret som byttet flyleverandør, som igjen medførte bytte av handlingselskap. Der kom Høyesterett til at det var virksomhetsoverdragelse.
 
Re: Ryanair med nyheter fra København

Ok, så ved søknad og innvilgelse av slot så er de på et vis forpliktet til å starte opp?

Delvis ja. Om selskapet ikke benytter tildelt slots etter slots handback, blir de "straffet" ved neste søknad (uavhengig av flyplass).
Derfor respekterer stort sett alle disse reglene.
Tilsvarende også for selskap som selger billetter på tider de ikke er tildelt.

Jeg ser det påstås av andre at Ryanair er kjent for å søke mer enn de åpner.
Dette er en påstand som føyer seg inn i rekken av forhåndsdømmelse av selskapet og viser hvor lite innsikt noen har til disse prosessene. For det første så opererer Ryanair i svært begrenset grad fra flyplasser som er slots regulerte. Hele deres forretningsmodell er bygget på en virksomhet hvor de selv kan definere flytider. For det andre er de mest notoriske søkerene nettverksselskapene. Av den enkle grunn at de i all hovedsak bedriver all sin virksomhet innenfor slots regulerte trafikk områder hvor sammensetningen av flighter og slots er avgjørende for å få sydd sammen programmet.
 
Last edited:
Re: Ryanair med nyheter fra København

Fordi reglene for virksomhetsoverdragelse dekker dette når "en etter antall og kvalifikasjoner betydelig del av arbeidsstyrken".

Denne regelen var ihvertfall dekkende for de ansatte i Aviator OSL. De følger Norwegian videre til neste handlingselskap.

Håper lignende også vil skje på CPH og at de ansatte får følge Norwegian.
 
Re: Ryanair med nyheter fra København

Jeg ser det påstås av andre at Ryanair er kjent for å søke mer enn de åpner.
Dette er en påstand som føyer seg inn i rekken av forhåndsdømmelse av selskapet og viser hvor lite innsikt noen har til disse prosessene.
Afviser du at FR har søgt om slots i eksempelvis CPH i 2010, 2012, 2013, 2014?

Du kan jo tage et kig i denne tråd (2010): http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=66989
Eller denne (2012): http://www.airliners.net/aviation-forums/general_aviation/read.main/5533164/
Eller denne artikel (2012): http://blog.whichairline.com/2012/08/22/ryanair-to-abandon-copenhagen-plans/
Eller her (2013): http://www.check-in.dk/ryanair-laegger-igen-billet-ind-paa-cph-ruter#

Så når du næste gang nedladende eller arrogant hævder at andre ikke har indsigt i processer, eller er "forhåndsdømmende", så prøv lige at forholde dig bare en lille smule objektivt til sandheden. Men måske er det for meget forlangt.

/rant over
 
Re: Ryanair med nyheter fra København

Afviser du at FR har søgt om slots i eksempelvis CPH i 2010, 2012, 2013, 2014?

Du kan jo tage et kig i denne tråd (2010): http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=66989
Eller denne (2012): http://www.airliners.net/aviation-forums/general_aviation/read.main/5533164/
Eller denne artikel (2012): http://blog.whichairline.com/2012/08/22/ryanair-to-abandon-copenhagen-plans/
Eller her (2013): http://www.check-in.dk/ryanair-laegger-igen-billet-ind-paa-cph-ruter#

Så når du næste gang nedladende eller arrogant hævder at andre ikke har indsigt i processer, eller er "forhåndsdømmende", så prøv lige at forholde dig bare en lille smule objektivt til sandheden. Men måske er det for meget forlangt.

At Ryanair har søkt flere ganger fra CPH er jo kjent, men å påstå at det er notorisk kjent for å søke, for så å trekke tilbake, er helt feil og en påstand som helt korrekt viser at man ikke forstår hvordan dette fungerer. Utfordringen ligger i at Ryanair er kontroversielt og at deres søknader lekker ut til pressen, i motsetning til alle andre selskap som ligger på samme liste.

Om du stikker på den andre siden av Kastrup og opp i andre etasje og ber om tilgang på første utkast for S15, vil du se akkurat det samme med DY og SK hvor det alltid ligger en rekke nye avganger og ruter som aldri blir realisert.
Det er helt normalt og tilsvarende andre selskap, men gir ikke samme støy som Ryanair. Så ja, å komme trekkende med at dette er et Ryanair problem, viser mangel på innsikt om hvordan dette fungerer i praksis. Ryanair gjør ikke noe anderledes her enn andre selskap.

Få er vel kritiske til st EK søkte og trakk seg 3 ganger fra Kastrup før de lanserte.
Kan ikke se at de av den grunn tiltales på samme måte......
 
Re: Ryanair med nyheter fra København

Bakgrunnen for min post var at tråden gikk langt i å konkludere at FR starter opp fordi de har søkt slottider. Ut fra de siste poster, dine inkludert, så er det ikke nødvendigvis sammenheng mellom slotsøknad og faktisk gjennomførelse. Som du sier, både FR og andre søker uten å realisere.
Jeg synes ikke det var noe stort innslag av fordommer mot FR, kun påpeking av det ovennevnte. Ettersom akkurat denne tråden omhandler dem så er det vel naturlig at det er de, og ikke eksempelvis EK, som er i fokus.

Som tidligere nevnt: tiden får vise om de kommer igang. Slotsøknader tillegger jeg ikke mye vekt, inntil videre.
 
Re: Ryanair med nyheter fra København

Bakgrunnen for min post var at tråden gikk langt i å konkludere at FR starter opp fordi de har søkt slottider. Ut fra de siste poster, dine inkludert, så er det ikke nødvendigvis sammenheng mellom slotsøknad og faktisk gjennomførelse. Som du sier, både FR og andre søker uten å realisere.
Jeg synes ikke det var noe stort innslag av fordommer mot FR, kun påpeking av det ovennevnte. Ettersom akkurat denne tråden omhandler dem så er det vel naturlig at det er de, og ikke eksempelvis EK, som er i fokus.

Som tidligere nevnt: tiden får vise om de kommer igang. Slotsøknader tillegger jeg ikke mye vekt, inntil videre.

Nå var nok ikke mitt innlegg ment som kritikk mot deg, så beklager om det ble oppfattet slik.

Poenget et at selskapene forhandler med flyplassene før de søker om slots.
Når det blir kjent at selskaper har søkt, så er dette like mye et bevis på at de har hatt kontakt med flyplassen. Dette kan nok betraktes som salgs prosesser hvor det knapt finnes bedre leads enn at samtaler blir fulgt opp av konkrete slots forespørsler.

Det er viktig å huske at om et selskap skal søke om slots de selv ikke allerede besitter, så må de før de søker få indikasjoner på hvilke tider som er ledige og de forutsetningene som er satt. Gjør de ikke dette blir de etter et definert mønster, tildelt andre tider. Dette har liten hennsikt for selskapene.
 
Re: Ryanair med nyheter fra København

Nå var nok ikke mitt innlegg ment som kritikk mot deg, så beklager om det ble oppfattet slik.

Alt i orden, jeg tok det ikke som noe kritikk, kun saksopplysning.

Tror bare vi snakket litt forbi hverandre i starten, litt pga min manglende presisjon mtp saksgangen.
 
Back
Top