Re: Ryanair med nyheter fra København
Er der nogen, der har en oversigt over, hvordan det indtil videre er gået på de ruter, hvor Ryanair er startet? Hvem har reduceret/lukket/øget?
Der har været ændringer på Milano (Alitalia har lukket?) og utallige opjusteringer på London Luton, men hvad er ellers sket?
Ryanairs forsøg på København-"Stockholm" lukker ned 31. maj:
http://cphtraveller.dk/notitser/ryanair-dropper-ruten-mellem-kobenhavn-og-stockholm
Flere selskap har justert opp kapasiteten for å møte konkurransen med Ryanair.
Easyjet med ca +15% flere seter i vinter. Primært gjelder det London, Milano og Edinburgh. Easyjet holder seg unna Spaniaruter fra CPH. Den totale veksten i pax på de rutene Ryanair har gått inn på (ikke sekundær flyplass mot primær) ligger på ca +151.000pax. Uten å vite den markedsmessige fordeligen mellom Ryanair og Easyjet på rutene de begge har økt på, så vil jeg anta at ca 120.000-130.000pax i økning kan krediteres Ryanair. Det betyr jo uten tvil at Ryanait i tillegg spiser av eksisterende markedsandeler fra SAS, Easyjet, Norwegian, osv på de destinasjonene de har gått inn på.
Da er ikke effekten mot primærflyplasser lagt inn slik som for eksempel Ryanair på Bergamo sin effekt på SAS og Norwegian fra Malpensa.
En annen ting er jo i hvilken grad de ekstremt lave prisene stimulerer til ny trafikk, noe som nok er ganske betydelig for destinasjonene Ryanair har gått inn på. Jeg tror flere selskap kompenserer hardt med pris for å holde volumene oppe. Det bekreftes i rapporteringer og i det generelle prisbildet. Hvem gir seg først? Så lenge flere av rutene er inne i sin første del av oppstartstøtten som tross alt er de mest generøse, så tror jeg det må gå en sesong til før det eventuelt kommer andre større korrigeringer. Med lav oljepris har nok selskapne også større rom for å konkurrere enn bare for et par år siden.
Her er hva jeg fant fra Trafikstyrelsen
JAN2016 v/JAN2015
Malaga 27.000 pax 21.500pax (+5.500pax) Vueling, SAS, Norwegian og Ryanair
Madrid 23.000 pax 10.000pax (+13.000pax) Iberia, Norwegian og Ryanair. Ser ut til at Air Europa ikke gjør comeback på denne ruten fra sommerprogrammet.SAS la ned denne ruten i 2014 på grunn av konkurransen fra Norwegian og Iberia.
Alicante 14.000pax 8.500pax (+5.500pax) Vueling, SAS, Norwegian og Ryanair
Bergamo 14.500pax (14.000pax) Ryanair - Easyjet og SAS fra på Malpensa. Alitalia har lagt ned sine 6 ukentlige.
Bologna 6.500pax 2.100 pax (+4.400pax) Ryanair og SAS.
Budapest 13.900pax 3.600pax (+10.300pax) Ryanair, Norwegian. SAS la ned Budapest i 2015 da Ryanair kom inn. SAS opererte ruten med opp til 6 ukentlige.
Brussels Charleroi 14.000 pax (+14.000 pax) Ryanair- SAS og Brussels på BRU.
Bonn 8.300 pax Ryanair (+8.300pax) Ryanair
Dublin 12.700 pax 19.500pax (+6.800pax) Ryanair, Norwegian og SAS. Aer Lingus legger ned sin daglige nå om to uker.
Roma Ciampino 8.500pax (+8.500pax) Ryanair - Norwegian, SAS, Alitalia og Vueling fra Fiumicino. Her la Easyjet ned etter at Ryanair kom inn. Alitalia har redusert til 2-3 ukentlige i vinter. Går tilbake til 6 ukentlige i høysesongen. Vueling åpner til sommeren.
London Luton 53.800 8.000pax (+45.000pax) Ryanair og Easyjet. Begge har skrudd opp kapasitet.
Edinburgh 12.000pax 7.600pax (+4.400pax) Ryanair, Norwegian, Easyjet og SAS.
Kaunas 7.800pax (+7.800pax) Ryanair
Skavsta 6.500pax (+6.500pax) Ryanair
Teneriffe 7.300pax 4.400pax (+4.900pax) Ryanair og Norwegian