Jeg tror vel den viktige diskusjonen her er hvorvidt man i Norge er slik posisjonert at man evner å legge forholdene til rette for nye ruter av denne typen. Det er liten tvil om at CPH spesielt og også ARN om jeg har forstått det rett, er betydelig mer på høgget hva angår støtteordninger for nye ruter.
Jeg ser at det stadig vises til at også Avinor har støtteordninger for nye ruter, noe som er korrekt, men omfanget på støtten og kvaliteten og kapasiteten i støtteapparatet er nokså vesentlig forskjellig. Vi kan jo starte med selve satsene, som er betydelig mer generøse på f.eks. CPH kontra OSL/Avinor. Det andre er lengden på støtten - CPH opererer med inntil 5 år (OSL med 3 år). Når vi er i tredje år av en ny rute så stiller OSL med inntil 50% i redusert startavgift. CPH har mellom 60 og 80% reduksjon (og CPH fortsetter med mellom 20 og 40% reduksjon i år 4, og mellom 10 og 20% i år 5). For passasjeravgiftene er det tilsvarende forskjeller (i år 3 gir OSL rabatt på inntil 25% for IC-ruter; CPH gir mellom 40 og 50% - og gir mellom hhv 20 og 30% i år 4 og mellom 10 og 20% i år 5).
Ikke uvesentlige forskjeller, som nok kan resultere i betydelige forskjeller i rene penger. Med marginal lønnsomhet så kan det helt klart være dette som er "være eller ikke være", og selv om noen synes å mene at det er klart at DY kommer til å satse fra OSL for sin IC-satsning, kanskje fordi de er et norsk selskap, så tror jeg dette er å undervurdere betydningen av slike ordninger.
Så er det selvsagt videre et spørsmål om hvor mange av disse nye rutene man tiltrekker seg som er lønnsomme også etter støtteperioden utløper.
Videre så er det en forskjell iallefall i ordlyd som kan være av betydning. OSL/Avinor snakker om nye destinasjoner, mens CPH snakker om nye lufthavner. Slik jeg har forstått dette så betyr det at JFK ikke er nytt for OSL, fordi destinasjonen ikke er flyplassen men stedet, mens det vil kunne være det fra CPH (selv om EWR betjenes fra CPH). Dette som et eksempel.
For de som vil lese mer:
http://www.osl.no/osl/naringslivogeiendom/_flyselskap/40_Incentivordninger
http://www.cph.dk/NR/rdonlyres/CA13...07A13F/0/Retningslinierforruterabat_Nov12.pdf