Ny Ryanair-base: København

Re: Ryanair åpner på Kastrup (CPH)

Senser jeg et Ryanair hat her?

Har selv ca 30 turer med Ryanair til og fra Rygge i fjor og forventer ca der samme i år;)

Mest som et resultat av manglende gode alternativer, men i forhold til regularitet så leverer de alltid. Har aldri opplevd den minste forsinkelse. Alltid hyggelig crew. Som oftest også norsk eller svensk besetning i snuta.
Pluss også for effektive flyplasser om man lærer seg FR systemet å kjenne.

Personlig driter jeg i om jeg må sitte litt trangt i 80 minutter. Heller det enn å bruke en hel dag via andre flyplasser.

Aviator er desperat etter ny kunde, midt i blinken for FR som kan utnytte dette til det fulle!

Finnes det noen sannsynlighet for at Ryanair nå etablerer seg på Gardermoen i og med at det er en ledig handling agent her?

Finnes det noen sannsynlighet for at Ryanair nå etablerer seg på Gardermoen i og med at det er en ledig handling agent her?

Nei. Det er ikke mangel på handlingagenter som gjør at de ikke har etablert seg på Gardermoen allerede. Men klart, de hadde hatt gode muligheter til å få en god avtale med Aviator nå skulle jeg tro.

Kan droppe en bombe med at Ryanair planla en rute fra OSL fra 31MAR15, men at de trakk sin søknad om slots i høst.

Dette er første gang de har slkt og gir nok en indikasjon på at de ikke heller er langt unna en etablering på OSL. Da tror jeg med en meget forsiktig oppstart uten base.

Et allerede presset SAS er ikke fornøyd med CPH sitt agressive arbeide med å tiltrekke nye konkurrenter. De er spesielt missfornøyd med avgiftssystemet som de mener favoriserer FR:

SAS er suverænt største kunde i Københavns Lufthavn, men i SAS føler man ikke, at lufthavnen overhovedet tager hensyn til det. Tværtimod er oplevelsen i SAS, at lufthavnsledelsen går meget langt for at tiltrække nye og stærke konkurrenter, som øger presset på i forvejen hårdt pressede SAS. Det erfarer Berlingske fra kilder internt i SAS.

http://www.business.dk/transport/koebenhavns-lufthavn-paa-kollisionskurs-med-sas

Det er natulig nok en fin balansegang mellom å ha tøff konkurranse og et godt rutetilbud for de reisende samtidig som en skal ivare ta interessene til sin største, viktigste og mest sentrale kunde.

Det er vel liten tvil om at SAS blir presset av FR (ref tilbud de har på CPH-DUB til 199,-). Og verre kommer det nok til å bli er jeg redd for.

Back