Overlever SAS corona-krisen?

Det vil komme en dag - om ikke så lenge - hvor SAS igjen vil møte seg selv i døra som i 2012 hvis alt fortsetter som nå.

Leasing- og gjelds-kostnadene deres har økt. SAS har sagt opp 50% av de ansatte, men bare blitt kvitt 35% av lønnskostnadene da det er de best betalte som blir igjen. Sammen gjør dette at enhetskostnadene CASK har økt sammenliknet med før pandemien. Konkurrenten sin er redusert. Samtidig vil etter all sannsynlighet markedet for bedrifts-reiser reduseres kraftig (mer enn fritid).
Dette gjør at RASK i SAS vil synke dramatisk, mer enn konkurrentene. En dødelig kombinasjon...!

Hvilke muligheter har så SAS? Å bli ett lav-kostselskap tror jeg er veldig vanskelig. Man kan kanskje rendyrke bedriftsmarkedet
enda mer og ta de resterende bedriftskunder fra konkurrentene. Også vanskelig.

Iflg DN så plasserer nå SAS både nye fly og ansatte i datterselskaper utenfor morselskapet. Dette handler bl.a. om å spre risiko og antagelig å forberede seg på en ikke usannsynlig chapter 11. Det kan vare at SAS styret allerede bevisst styrer mot dette...
(DY hadde vel ikke eksistert i dag hadde strukturen deres vært som i SAS.)

Dette er det store bildet sett utenfra slik jeg ser det, men jeg skjønner at fra innsiden så kan det oppleves annerledes.
Jeg tror også det er en grense for hvor lenge den svenske og danske stat vil fortsette å putte penger i sluket. SAS må redde seg selv.

Den danske og svenske regering er langt mere villige til at bakke op om SAS end du tror. SAS har en enorm betydning for lufthavnene i Arlanda og Kastrup. dansk og svensk (og norsk) erhversliv er afhængige af et netværksselskab med gode forbindelser ud til hovedmarkederne.

Fagforeningerne i SAS bærer historisk set et kæmpe ansvar for at SAS er i en svag økonomisk position. Det ved både de danske og svenske regering. Der er fuld opbakning i ejerkredsen til de tiltag SAS ledelsen gør nu.
Hadde SAS forsvunnet i dag, hadde slacken blitt tatt opp av andre innen få dager. Jeg tror du overdriver deres betydning, kraftig. Forøvrig gjør ikke fagforeningene stort annet enn å trekke ned buksa og "bend over" mens SAIL raserer arbeidsplassene.

SAS har sagt opp 50% av de ansatte, men bare blitt kvitt 35% av lønnskostnadene da det er de best betalte som blir igjen.
Ja, logikken her burde vel vært at SAS burde tilbudt sluttpakker til de dyreste ansatte, for å beholde de billigste?
Iflg DN så plasserer nå SAS både nye fly og ansatte i datterselskaper utenfor morselskapet. Dette handler bl.a. om å spre risiko og antagelig å forberede seg på en ikke usannsynlig chapter 11.
Forsåvidt logisk. Men igjen, så kunne de kanskje reansatt de billigste ansatte til Midsize/SAIL- som de sparket fra core? Det ligger dessuten mye besparelser i å ha piloter som allerede kjenner norsk innenriks. Den interne kunnskapen kan spare mange diversions og problemer, som Stanislav&Marko ikke kjenner til.
(DY hadde vel ikke eksistert i dag hadde strukturen deres vært som i SAS.)
Har ikke DY gått vekk fra den splittede strukturen og konsentrert seg om lokale ansatte?
Jeg tror også det er en grense for hvor lenge den svenske og danske stat vil fortsette å putte penger i sluket. SAS må redde seg selv.
Det er jeg enig med deg i

Last edited:
Det vil aldri gå an å gjøre SAS til et lavkostselskap, så lenge konkurrentene har rundt tre admin-stillinger pr fly og SAS har 12. Et tall som vil vokse ytterligere med flere AOC og tilhørende administrasjon.

Ja, logikken her burde vel vært at SAS burde tilbudt sluttpakker til de dyreste ansatte, for å beholde de billigste?

Kanskje lurt på lang sikt, men ikke på kort sikt da man jo har et cash problem nå. Er vel noen fagforeninger som vil ha et ord eller to med i laget også..

Har ikke DY gått vekk fra den splittede strukturen og konsentrert seg om lokale ansatte?

Litt usikker på hva du konkret sikter til, men vil anta at de fortsatt har fly og ansatte i datterselskaper vekk fra morselskapet. Det var selskaps-strukturen som reddet dem under koronaen. De har vel fortsatt ansatte i Spania hvis jeg ikke husker feil.

Bak betalingsmur.....
Bare babbel fra 1990:

Arbeiderpartiets samferdselspolitiske talsperson Sverre Myrli åpner for å delta om det blir regjeringsskifte.
– Jeg synes den norske regjeringen har vært veldig passiv i en tid hvor både SAS og de svenske og danske eierne var veldig interesserte i å få med Norge på eiersiden i fjor, sier Myrli.

Åpner for direkte eierskap

Myrli mener den norske stat bør diskutere med Sverige og Danmark om et statlig eierskap kan være løsningen.
– Jeg synes absolutt at den norske staten skal undersøke om Norge bør ha sterkere engasjement i SAS. Om det er snakk om eierskap eller mer tilskudd, det er litt for tidlig å si nå. I utgangspunktet burde vi ha vært åpne for å diskutere med svenskene og danskene, da henvendelsen kom i fjor. Det viktigste er å ha et sterkt SAS, sier Myrli.
Han legger til:
– Det er veldig, veldig viktig at SAS klarer seg. De er det eneste nettverkselskapet vi har. Det er bra med andre aktører også, men hvis du ikke bare skal til Gardermoen, er det SAS som bringer deg fra distriktet og ut i hele verden.

Åpenbart en som har rutetabell i printet format fra 1999 og som ikke har oppdatert seg på 2021-situasjonen :rolleyes:

Det der er babbel jeg hadde forventet i kommentarfeltet til en nettavis, ikke fra noen med ansvar fra samferdsel i et stort politisk parti.... Hadde han snakket med mye av næringslivet på vestlandet f.eks. så ville de kunne nevnt noen andre aktører.

Eventuelt har han mye bonuspoeng hos SAS som han ikke får brukt på de rutene han vil :P

Last edited:
Kjempeide...! La oss bruke norske skattekroner for å kjøpe oss en minoritetspost i et SVENSK selskap. Deretter gir vi det statsstøtte i X år, mens vi SAMTIDIG lar det konkurrere ut noen av våre EGNE 4 NORSKE selskaper til de går konkurs. Fantastisk... ! La oss håpe at denne karen aldri blir aktuell som Samferdselsminister.

Godt valg idag alle...

Last edited:
La staten drive på med det staten er flink på, så kan andre ta seg av det å eie flyselskap. Staten har mye bedre ting å drive på med. Hva med å heller bruke de pengene på ett skikkelig løft for psykriatrien, inkludering, skolebygg, rassikring, etc...? Må være mye bedre for AS Norge å bruke penger på slikt!

Jeg faller liksom ikke helt for det argumentet med at la oss heller bruke penger på psykiatrien og rassikring fremfor å drive flyselskap altså.

Har ikke nødvendigvis tenkt så hardt igjennom hvorvidt Staten skal være deleier i flyselskap heller. Men igjennom oljefondet er vi jo deleiere i relativt mye rart, selv om det da ikke offisielt brukes politisk. Men det er jo fremdeles ganske mange føringer på investeringene og ikke utelukkende passivt eierskap heller.

Skal vi drive flyselskap for å bare ha noe å brenne penger i? Nei, så klart ikke.

Men jeg tror Norsk næringsliv, de som skaper skattepengene vi bruker på skolebygg og inkludering, har godt av å ha et "skikkelig flyselskap". Jeg mener ikke å fornærme noen her, for vi alle elsker Widerøe og Norwegian og Flyr. Men et selskap som har stell på partnere, connections, PLUS, lounge... etc. Jeg vet ikke om omsetningen i oljebransjen hadde gått ned om man ikke hadde PLUS på Oslo-Stavanger. Men det er ikke sikkert business generelt hadde økt hvis alle måtte sitte på Dash8 eller på 32B hos DY hvis man skulle til Norge heller.

Det var veldig på spissen og litt bullshit. Men jeg utelukker altså ikke at om jeg tenker på dette så vil det ikke nødvendigvis være negativt å ha Staten som en solid investor i et SAS. En investor som ønsket å bruke det til å tjene penger. Man investerer i dårlige tider og høster i gode.

Jeg tror jeg imidlertid kanskje det er en ganske stor hemsko for SAS med all statlig eierskap. Det er mye man ikke kan gjøre. Som f.eks å samle all long haul i CPH så man kunne fått et realistisk rutenett og blitt et mer relevant alternativ. Den type ting.

Heldigvis har jeg ikke tid til å egentlig tenke på dette. :)

Jeg er slett ikke uenig med Fnate, men tror dessverre at en statlig norsk investering i SAS ikke vil gavne noe som helst. Med mindre staten virkelig klinker til og kjøper seg flertall, setter krav og vilkår for virksomheten som vil fordre evig subsidiering i det eksisterende avregulerte markedet, og er villig til å betale det mens EU står og hyler, så kommer en statlig eierandel neppe til å forandre noe som helst i måten SAS drives på. Og som Wahoo og fluxie er inne på: Akkurat de kronene kan brukes bedre.

Personlig hadde jeg gladelig betalt opptil flere hundrelapper ekstra per tur for å få plass, komfort, service, gode ansettelsesvilkår for besetning og bakketjeneste og -ikke minst- et vettugt menneske på kundeservice som tar telefonen når man ringer og som fikser problemet så godt det lar seg gjøre der og da.

Men det er ikke mange nok som er villig til å legge de ekstra kronene på bordet og dermed må SAS ty til de samme tjuvtriksene som alle andre for å overleve.

Svaret på mye rundt dette ligger nok heller i strammere myndighetsreguleringer både fra EU og norske myndigheter, ikke i statlige (feil)investeringer.

Last edited:
Jeg er slett ikke uenig med Fnate, men tror dessverre at en statlig norsk investering i SAS ikke vil gavne noe som helst. Med mindre staten virkelig klinker til og kjøper seg flertall, setter krav og vilkår for virksomheten som vil fordre evig subsidiering i det eksisterende avregulerte markedet, og er villig til å betale det mens EU står og hyler, så kommer en statlig eierandel neppe til å forandre noe som helst i måten SAS drives på. Og som Wahoo og fluxie er inne på: Akkurat de kronene kan brukes bedre.

Personlig hadde jeg gladelig betalt opptil flere hundrelapper ekstra per tur for å få plass, komfort, service, gode ansettelsesvilkår for besetning og bakketjeneste og -ikke minst- et vettugt menneske på kundeservice som tar telefonen når man ringer og som fikser problemet så godt det lar seg gjøre der og da.

Men det er ikke mange nok som er villig til å legge de ekstra kronene på bordet og dermed må SAS ty til de samme tjuvtriksene som alle andre for å overleve.

Svaret på mye rundt dette ligger nok heller i strammere myndighetsreguleringer både fra EU og norske myndigheter, ikke i statlige (feil)investeringer.

Jeg er heller ikke uenig med deg eller senor Fnat - men jeg som bor i det store landet - utlandet ! Ser endel endringer - foerst og framst den omvendte arbeids loesheten - det er stor (meget stor!!) mangel paa arbeidskratft - “You can take this job and showe it” (Ezra Klein PodCast New York Times) de Wahoomene oenskefr skal jobbe med minsteloenn - har forlatt bygningen!

Vi her paa vestkysten ser daglig effekten av Whahoom Loennspolitikken, I Dag ligger det 12 Container Baater som venter paa aa bli losset, fordi man ikke har betalt en Loenn folk kan leve av - saa Containere sitter fast paa jernbane vognene fordi ingen vil kjoere trailer.

Resultatet - tomme hyller - Fred Meyer en del av Kroger imperiet klarer ikke engang aa ha vann i hyllene.

I denne situasjonen lar SAS sine lojale ansatte paa baaten - og fortsetter med lavloenns ansatte - en ledelse jeg tviler paa at at noen av de tre landene vil satse en krone paa aa redde, foerst maa denne ledelsen finne et fly som kan ta dem fra 2011 til 2021 hvor verden befinner seg. Sail er totalt 2011 og selv om jeg som senor Fnat er oensker «det lille ekstra» og er villig til aa betale 5x for KnausenClass - saa er er det dessverre ikke SAS Leverandoer i 2021

Helt enig med KnutW her. Hadde gjerne betalt litt ekstra for ansattes vilkår og bedre service. Det og ta telefonen å yte litt ekstra hadde gjort mye.

Dette er bare gammeldags oppgulp. Om SAS skulle gå under vil en ny aktør komme inn med lounges, nettverk etc. mest sannsynlig gjennom å kjøpe opp restene av SAS.

SAS er også en helkommersiell aktør. FOT-ruter betales av staten, har ikke blitt drevet av en statlig ubderskuddsforetak. Og sånn bør det også være.

Man kan kanskje tenke at å lette litt på det kommersielle trykket på et selskap vil gi bedre situasjon for de ansatte, men det man ender opp med er et selskap uten reell motivasjon for reform som så sekker håpløst akterut og ikke må lytte til markedet. Verre, en markedsaktør som ikke hører på markedet og saboterer det slik at konkurrentene går under og dermed kveler innovasjon til fordel for et sovjet-era byråkratisk selskap.

Heldigvis er det skarpe regler til offentlig eierskap o EU som begrenser sterkt hva statene kan gjøre —- og det gjør det enda mer håpløst å gå inn i SAS nå. I stedet for å hjelpe selskapet vil man da sette massevis av begrensninger og krav på hvorledes de flyr og gjør business som holder dem tilbake ifht konkurrentene.

Hva har egentlig blitt verre fordi staten solgte seg ut av SAS?

De svenske og danske statene har jo i dag praksis kontroll, uten at det bedret de ansattes vilkår det døyt

De svenske og danske statene har jo i dag praksis kontroll, uten at det bedret de ansattes vilkår det døyt

Prosentmessig har de i teorien det, ja. Problemet til SAS, og de skryter sågar av det selv, er at styret er satt sammen av folk som ikke har «skin in the game,» og ikke bryr seg nevneverdig. Den svenske statens representanter selv ble tidligere i år konfrontert med hvorfor de lar selskapet med den ene hånden skyve folk ut i arbeidsløshet mens de med den andre lar utlendinger fra CityJet og Xfly fly store deler av den svenske innenriksproduksjonen. Svaret var at de ikke driver aktivt eierskap. Så den holdningen forklarer nok en del av både det som skjer og ikke skjer med SAS nå..

Da kan man jo spørre seg om vitsen med å kjøpe seg en eierandel i et selskap, og deretter ikke bry seg med hvordan det styres og hvordan det går.....

Espen

Back