Overlever SAS corona-krisen?

Vil vel tro at noen av de oppsagte også kanskje har en oppsigelsestid å forholde seg til også? Er vel gjerne på 3mnd. Da er vi fort oppe i 4-5mnd avhengig om det er nytt typekurs (A320) eller 737.
 
Vil vel tro at noen av de oppsagte også kanskje har en oppsigelsestid å forholde seg til også? Er vel gjerne på 3mnd. Da er vi fort oppe i 4-5mnd avhengig om det er nytt typekurs (A320) eller 737.


Mange av de oppsagte er på NAV. Så oppsigelsestid er neppe det største problemet her

Og er man i ny jobb og i «prøvetiden» er oppsigelsestiden typisk 2 uker
 
SAS har så langt denne uken innstilt en rundtur OSL-BGO-OSL om ettermiddagen. I dag ble også en rundtur midt på dagen innstilt. Om dette skyldes mannskapsmangel eller få reisende, er ikke godt å si.

Uansett sier kanskje antall direkteavganger fra BGO til OSL i dag sitt:
DY 10
SK 6
FS 3
 
I denne uken har jeg 2 ganger fått schedule change fra SAS på under ett døgns varsel, den ene kl 20 for en flight dagen etter.
 
Variasjoner på flytidene på OSL-ALF-OSL. Forrige fredag gikk SK4546 fra OSL kl 1200. I dag gikk den kl 0900. Det har også vært andre tidsmessige variasjoner på denne ruten den siste tiden. Skjønner ikke helt hvorfor. OSL-KKN-OSL har ikke hatt tilsvarende variasjoner.

Espen
 
'Faste' rutetider er ikke lenger så viktig ettersom stort sett alt bookes via online tilgjengelighet. Dermed kan man strømlinjeforme slingene og bedre utnyttelsen.

Covid har gjort langsiktig planlegging bortimot umulig, og booker man tidlig må man bare være forberedt på at endringer vil skje. Og skjer det, gjør grunnarbeidet selv og finn alternativet du ønsker. Sannsynligvis vil agenten gi deg det uten diskusjon.
 
Problemet til SAS er jo ikke at rutetidene er variable, men at de konstant endres da de har bommet ganske så kraftig på det meste som heter planlegging. Og de i dag derfor er kronisk upålitelig

Det er rett og slett noen i ledelsen som ikke har gjort en god nok jobb
 
Variasjoner på flytidene på OSL-ALF-OSL. Forrige fredag gikk SK4546 fra OSL kl 1200. I dag gikk den kl 0900. Det har også vært andre tidsmessige variasjoner på denne ruten den siste tiden. Skjønner ikke helt hvorfor. OSL-KKN-OSL har ikke hatt tilsvarende variasjoner.

Espen

ALF er kanskje ikke så avhengig av fred som KKN er? Når WF-flyene kommer inn på formiddagen til KKN og folk skal videre med SK og DY 11:30 og 12:00 så blir det jo fort mer krøll hvis man gjør endringer her. Blir jo samme for folk som skal opp til KKN og videre og...

Personlig har jeg et inntrykk at folk i øst-Finnmark heller flyr til TOS og videre derfra.
 
OSL-KKN-OSL har ikke hatt tilsvarende variasjoner.

Espen

'Faste' rutetider er ikke lenger så viktig ettersom stort sett alt bookes via online tilgjengelighet. Dermed kan man strømlinjeforme slingene og bedre utnyttelsen.

Det er ikke rart i det hele tatt, og i tilfellet KKN-OSL er faste rutetider viktig. De er nemlig knyttet direkte til når Hurtigruta snur.
 
Helt enig i det og klar over det med KKN. Det er variasjonen på ALF-ruten jeg syntes var overraskende.

Espen
 
Nei, det er vel den kombinasjonen - ikke noe eksternt som tvinger frem tider, og lite feed.

Normalt har KKN også mange russiske passasjerer, da er også åpningstidene på grensa et element.
 
Fått ny avgang 1. oktober på en booking med SAS kl 1400 som er flyttet til 1040. Skaper litt krøll med en halv dag ekstra fri, men er likevel mest overrasket at SAS ikke lengre gir penger igjen for bookinger som flyttes mer enn 2 timer. Nå er det kun voucher om man ikke kan reise. Med noen andre svært dårlige erfaringer med SAS bookinger i sommer, så kjenner jeg at jeg begynner å bli mettet som kunde. Håpløst å endre og avbestille EB billetter er det også blitt.
 
Samme her, fritidsreise er flyttet fire ganger nå. Noen timer hit og dit. Ikke verdens undergang, men hadde jeg hatt et møte jeg måtte være i hadde jeg vært pissed.

Sent fra min SM-F926B via Tapatalk
 
DN har klippet fra en dansk artikkel hvor det kommenteres at SAS har litt å ta tak i og at fremtidig vekst vil være i datterselskapene:

Aksjeanalysesjef Jacob Pedersen spår en dyster fremtid for SAS etter et dypdykk i tallene. Flyselskapet har tapt cirka 12 milliarder svenske kroner under pandemien, noe som gjør det vanskelig å gjenopprette en fornuftig inntjening.

– Det ser elendig ut for SAS når man ser på de økonomiske konsekvensene. 16 års inntjening er foreløpig forduftet. Selskapet må bruke ufattelig mange år med normal inntjening for å innhente det som er forsvunnet på bare seks kvartaler, sier han til Finans.dk.

(...)

DN har fått tilgang på en epost fra SAS’ konserndirektør Simon Pauck Hansen sendt 1. september til de ansatte og med beskrivelse av en ny operativ modell. Der kommer det frem at SAS i 2022 bare vil vokse i nye datterselskaper – SAS Midsize og SAS Ireland.

https://www.dn.no/luftfart/sas/luft...steres-hvis-sas-skal-ha-en-sjanse/2-1-1065359
 
SAIL er ledelsen/ ex- ledelsen hjertebarn. Fagforeningsknusing, og har ingenting med skandinaviske modeller og gjøre. Norwegian har prøvd denne modellen men flagget etterhvert hjem. Det manes til dugnader blandt de ansatte men det det egentlig koker ned til er om Anko, nye sjefen, er villig til å velge mellom de ansatte eller pauch- hansen før det er for sent. Hvis det ikke allerede er for sent. Det antydes at SAS trenger mer kapital av eierne Ila året, men sånn de nå posisjonerer seg med outsourcing, oppsplitting og krig mot de ansatte er det vel få som tror noen myndigheter vil åpne pengesekken. Det vil bli for politisk betent og SAS vil bli overlatt til seg selv eller wallenberg, hvis Jacob fremdeles synes det er mer «moderne avtaler» og gevinster av kompiskjøp fra andre luftfartsrelaterte selskaper han eier og hente. Ansattlønningene er ikke hvor fremtiden avgjøres.. 4 aoc’er for å drifte et selskap som før krevde 1 aoc derimot..?
 
SAIL er ledelsen/ ex- ledelsen hjertebarn. Fagforeningsknusing, og har ingenting med skandinaviske modeller og gjøre. Norwegian har prøvd denne modellen men flagget etterhvert hjem. Det manes til dugnader blandt de ansatte men det det egentlig koker ned til er om Anko, nye sjefen, er villig til å velge mellom de ansatte eller pauch- hansen før det er for sent. Hvis det ikke allerede er for sent. Det antydes at SAS trenger mer kapital av eierne Ila året, men sånn de nå posisjonerer seg med outsourcing, oppsplitting og krig mot de ansatte er det vel få som tror noen myndigheter vil åpne pengesekken. Det vil bli for politisk betent og SAS vil bli overlatt til seg selv eller wallenberg, hvis Jacob fremdeles synes det er mer «moderne avtaler» og gevinster av kompiskjøp fra andre luftfartsrelaterte selskaper han eier og hente. Ansattlønningene er ikke hvor fremtiden avgjøres.. 4 aoc’er for å drifte et selskap som før krevde 1 aoc derimot..?

Den danske og svenske regering er langt mere villige til at bakke op om SAS end du tror. SAS har en enorm betydning for lufthavnene i Arlanda og Kastrup. dansk og svensk (og norsk) erhversliv er afhængige af et netværksselskab med gode forbindelser ud til hovedmarkederne.

Fagforeningerne i SAS bærer historisk set et kæmpe ansvar for at SAS er i en svag økonomisk position. Det ved både de danske og svenske regering. Der er fuld opbakning i ejerkredsen til de tiltag SAS ledelsen gør nu.
 
Det antydes at SAS trenger mer kapital av eierne Ila året, men sånn de nå posisjonerer seg med outsourcing, oppsplitting og krig mot de ansatte er det vel få som tror noen myndigheter vil åpne pengesekken. Det vil bli for politisk betent....

Den svenske og danske staten har i praksis hatt kontrol med SAS de siste par årene, uten at de har brydd seg om det tidligere. Så virker ikke som det spiller noen rolle


Jeg er helt enig med deg sånn ellers, men tror bare ikke man skal satse på at myndighetene i Sverige og Danmark skal redde arbeidsmiljøet. De har hittils ikke løftet en finger


Dog som passasjer så kunne jo et punkt være at de starter å fly det programmet de selger, og ikke pøse på med endringer etter man har bestilt en billett
 
Hvor går grensen for ulovlig EU-støtte da?


EU kommisionen har for tiden en ordning hvor staterne kan støtte flyselskaber stort set uden grænser pga effekten af Corona virus på lufttartsindustrien.

i en mere normal verden uden Corona effekt kan statslige ejere deltage problemfrit i aktieemmisioner på markedsvilkår hvor også private investorer deltager. Der kan ligeledes ydes statsgarantier for kreditfaciliteter så længe provisionen for garantien er på markedsvilkår.
 
Last edited:
Fagforeningerne i SAS bærer historisk set et kæmpe ansvar for at SAS er i en svag økonomisk position. Det ved både de danske og svenske regering. Der er fuld opbakning i ejerkredsen til de tiltag SAS ledelsen gør nu.

Er det foreningene som har sørget for 30 mrd i gjeld nå? Eller som historisk har delt opp selskapet i nasjonale AOC for at de skal konkurrere mot hverandre i effektivitet, for så å slå alt sammen igjen når det feilet? Eller er det foreningene som tapte overslagsmessig 10 mrd på Spanair? Foreningene som opprettet Snowflake? Kjøpte Blue1? British Midland? Bare for å nevne noen få pengeslukende prosjekter.

Kjøper ikke den der, gitt.
 
Back
Top