Overlever SAS corona-krisen?

Re: Coronavirus - konsekvenser for flytrafikken (kun direkte flyrelaterte poster!)

Da var kredittfasiliteten på 3 mrd fra svenske og danske myndigheter på plass. Uten at jeg helt ser hvordan mer gjeld skal få skikk på SAS økonomi

Vel...først skal det sikres bonus til ledelsen og så tenker jeg de tar det derfra. Er det ikke slik det alltid er i selskaper med stram økonomi? ;)
 
Last edited:
Førstkommende søndag har Norwegian 9 avganger fra både BGO, SVG og TRD mens SAS har 7. Fra BGO og TRD er det 2 avganger som flys av cityjet mens det er 3 fra BGO. En rask titt på hva som er igjen av billetter his norwegian viser at det ikke skal stå på etterspørselen. En kan derfor spørre om sas har gravd seg ned i et hull med å sparke såpass mange slik at de ikke klarer å tilby et godt nok tilbud. På sikt er ikke det et veldig bra tegn når vi vet at sas ikke er i nærheten av å kunne gjennomføre det programmet som ligger ute til salgs.
 
Førstkommende søndag har Norwegian 9 avganger fra både BGO, SVG og TRD mens SAS har 7. Fra BGO og TRD er det 2 avganger som flys av cityjet mens det er 3 fra BGO. En rask titt på hva som er igjen av billetter his norwegian viser at det ikke skal stå på etterspørselen. En kan derfor spørre om sas har gravd seg ned i et hull med å sparke såpass mange slik at de ikke klarer å tilby et godt nok tilbud. På sikt er ikke det et veldig bra tegn når vi vet at sas ikke er i nærheten av å kunne gjennomføre det programmet som ligger ute til salgs.

Nå øker antallet avganger på flere ruter (alle?) i Norge med SAS fra neste måned, så litt tidlig å svartmale ennå tror jeg. Se oversikten fra Fluxie i en annen tråd.
 
En kan derfor spørre om sas har gravd seg ned i et hull med å sparke såpass mange slik at de ikke klarer å tilby et godt nok tilbud.

Såvidt meg bekjent tar det ikke mer enn et par uker maks å få en sparket SAS 737-pilot tilbake i cockpit. Er vel to (isj) sim-pass for en utgått rating + en dag eller to linetraining. Hittil er vel ingen tilbakekalt. Mangler neppe på piloter dersom de hadde ønsket


Uansett:
https://investor.dn.no/#!/Oversikt/Direkte/91544
SAS opplyser at nå som etterspørselen etter både forretnings- og fritidsreiser øker, fortsetter selskapet å utvide antallet flyvninger. SAS kommer til å fly mer enn 160 direkteruter til 90 destinasjoner i høst.
Usikker på hva økningen innebærer?
 
Såvidt meg bekjent tar det ikke mer enn et par uker maks å få en sparket SAS 737-pilot tilbake i cockpit. Er vel to (isj) sim-pass for en utgått rating + en dag eller to linetraining. Hittil er vel ingen tilbakekalt. Mangler neppe på piloter dersom de hadde ønsket
Det ble vel tatt opp allerede i juli at SAS avlyste en haug med flygninger på kort varsel som følge av pilotmangel, og da var det vel en leder i pilotforbundet som sa at det var en hån mot de sparkede pilotene at de ikke ble tatt tilbake.

Sak:https://www.nrk.no/norge/sas-kansellerer-flyvninger-grunnet-pilotmangel-1.15575416

Spørs om det er billigere for SAS å kansellere enn å hente inn sparkede piloter.
 
Såvidt meg bekjent tar det ikke mer enn et par uker maks å få en sparket SAS 737-pilot tilbake i cockpit. Er vel to (isj) sim-pass for en utgått rating + en dag eller to linetraining. Hittil er vel ingen tilbakekalt. Mangler neppe på piloter dersom de hadde ønsket


Uansett:
https://investor.dn.no/#!/Oversikt/Direkte/91544

Usikker på hva økningen innebærer?

Litt mer her:

https://www.sasgroup.net/newsroom/press-releases/2021/sas-presenterer-hostens-trafikkprogram/

Selv om jeg fortsatt mener det er et betimelig spørsmål om de har nok crew per i dag?
 
Tar noen uker å få en 737-pilot tilbake i cockpit igjen. Skal de ha rating på 320 snakker vi måneder innen man kan fly passasjerer.

Flere og flere ruter gjenåpnes, men er det noe lurt å annonsere at man skal fly masse, og så kansellere halvparten når det nærmer seg? Er vel ikke sånn man skaper lojalitet blant kunder som endelig kan fly igjen?
 
Ser ut som SAS tar mesteparten av økningen på eget metall. Både WX, SL og EE øker totalt, men SK som operating carrier ligger inne med mesteparten av økningen fra august til september. Har de nok folk til dette?

Code:
                        Date  Sep 2021  Aug 2021   Diff    Percent Diff  
Origin Code  Op Airline Code  Flights   Flights   Flights    Flights     
    AES            SK              154        87       67         77.0%  
    AES            WX               78        55       23         41.8%  
    ALF            SK               48        47        1          2.1%  
    BDU            SK               70        63        7         11.1%  
    BGO            EE               26        15       11         73.3%  
    BGO            SK              644       335      309         92.2%  
    BGO            WX              176       197      -21        -10.7%  
    BOO            SK              343       256       87         34.0%  
    BOO            WX                2         2        0          0.0%  
    EVE            SK               80        79        1          1.3%  
    HAU            SK               98        65       33         50.8%  
    KKN            SK               47        42        5         11.9%  
    KRS            SK              126        71       55         77.5%  
    KSU            SK               79        49       30         61.2%  
    LKL            SK                8        10       -2        -20.0%  
    LYR            SK               26        27       -1         -3.7%  
    MOL            SK               67        44       23         52.3%  
    OSL            EE               38        39       -1         -2.6%  
    OSL            SK            2,981     1,960    1,021         52.1%  
    OSL            SL               89        14       75        535.7%  
    OSL            WX              119        63       56         88.9%  
    SVG            SK              506       259      247         95.4%  
    SVG            WX              247       212       35         16.5%  
    TOS            SK              348       259       89         34.4%  
    TRD            EE               30         2       28      1,400.0%  
    TRD            SK              578       337      241         71.5%  
    TRD            WX              173       165        8          4.8%  
                       TOTAL     7,181     4,754    2,427         51.1%

og totalen med Norge som Origin airport:


Code:
           Date  Sep 2021  Aug 2021   Diff    Percent Diff  
Op Airline Code  Flights   Flights   Flights    Flights     
      EE               94        56       38         67.9%  
      SK            6,203     3,990    2,213         55.5%  
      SL               89        14       75        535.7%  
      WX              795       694      101         14.6%  
          TOTAL     7,181     4,754    2,427         51.1%
 
Ser ut som SAS tar mesteparten av økningen på eget metall. Både WX, SL og EE øker totalt, men SK som operating carrier ligger inne med mesteparten av økningen fra august til september. Har de nok folk til dette?


Hvor kommer disse tallene fra?
 
Hvor kommer disse tallene fra?

Kommer fra ett analyseverktøy som er mye brukt innenfor bransjen.

Produksjonen skal også opp fra CPH og ARN

Code:
                        Date  Sep 2021  Aug 2021   Diff    Percent Diff  
Op Airline Code  Origin Code  Flights   Flights   Flights    Flights     
      EE             ARN           683       643       40          6.2%  
      EE             CPH           214       251      -37        -14.7%  
      SK             ARN         2,423     1,145    1,278        111.6%  
      SK             CPH         2,089     1,034    1,055        102.0%  
      SL             ARN            98        75       23         30.7%  
      SL             CPH           109       134      -25        -18.7%  
      WX             ARN                       1                         
      WX             CPH           772       655      117         17.9%  
                       TOTAL     6,388     3,938    2,450         62.2%
 
Last edited:
OSL SK 2,981 1,960 1,021 52.1%

Kan jeg tolke dette som at SAS øker flighter med 52.1% i eget metall i september kontra august?
 
Tar noen uker å få en 737-pilot tilbake i cockpit igjen. Skal de ha rating på 320 snakker vi måneder innen man kan fly passasjerer.

Ved gjenansettelse, må det ikke også gjennom hele papirmølla med politiattest til ID kost etc, og annet som fort tar tid?
 
Såvidt meg bekjent tar det ikke mer enn et par uker maks å få en sparket SAS 737-pilot tilbake i cockpit. Er vel to (isj) sim-pass for en utgått rating + en dag eller to linetraining. Hittil er vel ingen tilbakekalt. Mangler neppe på piloter dersom de hadde ønsket


Uansett:
https://investor.dn.no/#!/Oversikt/Direkte/91544

Usikker på hva økningen innebærer?

Jo. Akkurat dette er nok det mest tidkrevende, hvis folk skal tilbake på 737.


Er vel ikke nødvendigvis ubegrenset med simulatorkapasitet heller?
 
Er vel ikke nødvendigvis ubegrenset med simulatorkapasitet heller?

Er to stk 737-sim på OSL. Nå som Norwegian er i gang igjen er ikke den ene ledig hele tiden slik den var i fjor. Hundre mann (bare for å ta et rundt tall) som hver trenger 12 timer i sim blir 50 døgn i kontinuerlig drift, det..
 
Isåfall er det merkelig dersom ingen piloter i SAS har blitt reansatt enda......

Ja, det er ganske rart. Det er nå det som ligger inne, og som selges, så de bør vel ha en plan på hvem/hvordan denne økningen skal håndteres....Blir spennende å se. De skal jo doble egen produksjon ut fra CPH og ARN, så ett sted må de finne fly og personell.

Ser ut som størsteparten av økningen ut fra OSL ligger på 737-flåten, og da spesielt 700-maskiner.

Code:
                            Date  Sep 2021  Aug 2021   Diff    Percent Diff  
         Equipment Name           Flights   Flights   Flights    Flights     
           319 (A319)                   16         9        7         77.8%  
           320 (A320)                    7         1        6        600.0%  
         32N (A320neo)               1,127       835      292         35.0%  
         333 (A330-300)                  8                                   
         343 (A340-300)                  8                                   
         359 (A350-900)                  1         8       -7        -87.5%  
    738 (B737-800 Passenger)            24        48      -24        -50.0%  
    73G (B737-700 Passenger)           861        92      769        835.9%  
73H (B737-800 Winglets Pax/BBJ2)       368       345       23          6.7%  
73W (B737-700 Winglets Pax/BBJ1)       650       636       14          2.2%  
          AT7 (ATR-72)                  26         2       24      1,200.0%  
         CR9 (CRJ-900)                 131       100       31         31.0%  
                           TOTAL     3,227     2,076    1,151         55.4%
 
Last edited:
Back
Top