Poenget er vel at det finnes mer effektive metoder for staten dersom de er bekymret for trafikken i/til og fra Norge. Man må nødvendigvis ikke kjøpe ett helt flyselskap, man kan feks legge ut på anbud de strekningene som man ikke er fornøyd med tilbudet på. Det er nok både mer effektivt og en bedre bruk av skattepenger.
At politikerne/embetsverket skal drive som ruteutviklere for ett flyselskap trodde jeg hørte mer afrikanske og asiatiske land til....
Altså, om man først skulle tenke sosialisistisk angående fly kan man like gjerne ta det helt ut:
1. Finne en måte å unngå EUs reglement for fri konkurranse på (setter definitivt EØS i spill)
2. Bevisst legge opp et løp som presser prisene opp for å drive folk over på jernbanen.
3. Sette krav til flypark -- alle flyvninger med Statens Flyselskap med ATR-72 -- et mindre fly også slik at man begrenser adgang til seter.
4. Alle flyvninger via TRD. Dette er midt i landet så kan fungere som en spoke. Dette bidrar også til sysselsetting i distriktene.
5. Avgang hvert X minutt gjennom hele dagen slik at flyvningene er forutsigbare, frekvens varierer etter størrelse på rutene.
6. Besparingene fra å kun fly til en destinasjon brukes på å radikalt forbedre tilbud og frekvens (til TRD) på kortbanenettet.
7. Alle utlandsflyvninger fra TRD -- man oppmuntrer til bruk av bakkebaserte tjenester fra østlandsområdet siden dette er mer miljøvennlig.
8. Ingen tilgang til utenlandske aktører utenom hovedflyplassen
9. Ingen avganger samtidig med togavganger eller i peak-tid -- for å drive folk over på miljøvennlig transport selv når dette vil ta noe lengre tid
Om noen da finner dette problematisk rent kommersielt sett (si private selskaper) så er disses eiere da dypt upatriotiske og bør selge snarest til staten slik at man får grundig lokalt ankerfestet eierskap.