SAS/NAS hvor mange måneder før konkurs..eller ?

Kleppan

ScanFlyer Blue
SAS/NAS hvor mange måneder før konkurs..eller ?

Overraskende mange nordmenn jeg har snakket med siden mars 2020, sier at dette her går over og snart er alt normalt igjen..Jeg har nok vært den negative blant disse og sagt at ok første 4-6 måneder fungerer til dels en del ting, både opp- og nedturer. Merker nå at de etterhvert innser at" den nye normalen" blir lengre og verre. Flymarkedet fikk alle bein slått unna seg, men er det i det hele realistisk å tror at om 4 mnd eller 4 år er vi tilbake til det "normale"? Som mange ønsker og tror...Jeg tror dette vil ta mange år før man ser et tilbud som vi hadde i 2019..Og gjerne overbevis meg om noe annet, ville jeg bli glad. Og som punktum ville være veldig leit uten "norsk carrier" om det er SAS/NAS...Spiller ingen rolle for meg, bare det går an å fly. Så overlever de?
 
Re: SAS/NAS hvor mange måneder før konkurs..eller ?

Overraskende mange nordmenn jeg har snakket med siden mars 2020, sier at dette her går over og snart er alt normalt igjen..Jeg har nok vært den negative blant disse og sagt at ok første 4-6 måneder fungerer til dels en del ting, både opp- og nedturer. Merker nå at de etterhvert innser at" den nye normalen" blir lengre og verre. Flymarkedet fikk alle bein slått unna seg, men er det i det hele realistisk å tror at om 4 mnd eller 4 år er vi tilbake til det "normale"? Som mange ønsker og tror...Jeg tror dette vil ta mange år før man ser et tilbud som vi hadde i 2019..Og gjerne overbevis meg om noe annet, ville jeg bli glad. Og som punktum ville være veldig leit uten "norsk carrier" om det er SAS/NAS...Spiller ingen rolle for meg, bare det går an å fly. Så overlever de?


Jeg er redd vi ser 2 til 3 år før ting er noenlunde normalt igjen, slik ting er idag, og ut fra prognosene. Jeg frykter vel at inntil det så vil vi se slik det var for tja, 25-30 år siden :( ruter til de største byene i Europa, og til de få heteste feriedestinasjonene rundt om. Men, jeg HÅPER inderlig jeg tar feil.
 
Re: SAS/NAS hvor mange måneder før konkurs..eller ?

I praksis har begge selskapene allerede gått konkurs, som svært mange andre selskaper, da kassa er tom og egenkapitalen tapt eller i minus. Og derfor de enten har eller er i en prosess med refinansiering, samtidig som det kuttes hardt. Også er det alltid er spørsmål om det er nok. Ellers viser jo gjerne spådommer seg å være kronisk upålitelige, enten de er for positive eller for negative :p
 
Re: SAS/NAS hvor mange måneder før konkurs..eller ?

I.flg. IATA så var median gjenværende cash for 40 store selskaper etter Q2 ca 6 mnd forbruk.
Så det begynner nok å bli ganske slunkent i kassa rundt omkring...
Myndighetene i de respektive land må altså hoste opp mere cash før vinteren starter hvis ikke ryker
halvparten av selskapene..
 
Re: SAS/NAS hvor mange måneder før konkurs..eller ?

Men er det virkelig bærekraftig å redde alle selskapen ? Alle taper store penger i dagens market og eg ser ikke for meg at det blir mange selskap med overskudd neste år heller. Ser man i Norge\norden så må staten(e) ut med mye penger for at sas og Norwegian skal overleve vinteren, så kan man håpe at inntjeningen neste sommer blir vesentlig høyere en i år, men blir det nok til å overleve neste vinter ? Sånn som eg ser det, så er det ikke plass til så mange flyselskaper som vi har no på mange år, så noen må gå under for at andre skal overleve. Norwegian og sas taper vel opp mot 1 milliard til sammen hver mnd, hvor lenge kan man si at dette bare er midlertidig. Hopper man over på balløya så går BA 20 mill pund i underskudd hver dag, ikke småpenger vil eg si. Så er spm hva som skjer neste sommer, er såpass mange vaksinert slik at man kan reise fritt og uten fare for å få nye smittebølger. Vil folk ut å reise igjen allerede neste år ? Hvordan er den personlige økonomien til folk, blir reise en del av prioriteringen ? Eg ser dessverre veldig mørkt på de neste årene til reiselivsbransjen, men håper virkelig eg tar feil.
 
Re: SAS/NAS hvor mange måneder før konkurs..eller ?

Men er det virkelig bærekraftig å redde alle selskapen ? Alle taper store penger i dagens market og eg ser ikke for meg at det blir mange selskap med overskudd neste år heller. Ser man i Norge\norden så må staten(e) ut med mye penger for at sas og Norwegian skal overleve vinteren, så kan man håpe at inntjeningen neste sommer blir vesentlig høyere en i år, men blir det nok til å overleve neste vinter ? Sånn som eg ser det, så er det ikke plass til så mange flyselskaper som vi har no på mange år, så noen må gå under for at andre skal overleve. Norwegian og sas taper vel opp mot 1 milliard til sammen hver mnd, hvor lenge kan man si at dette bare er midlertidig. Hopper man over på balløya så går BA 20 mill pund i underskudd hver dag, ikke småpenger vil eg si. Så er spm hva som skjer neste sommer, er såpass mange vaksinert slik at man kan reise fritt og uten fare for å få nye smittebølger. Vil folk ut å reise igjen allerede neste år ? Hvordan er den personlige økonomien til folk, blir reise en del av prioriteringen ? Eg ser dessverre veldig mørkt på de neste årene til reiselivsbransjen, men håper virkelig eg tar feil.

Man må være ærlig fra en visst punktum.

Da Corona krisen begynnte trodde mange at det kommer en snarlig rebound i traffik. Med de låne-garantier og stats-subsiderte ruter i Norge kunne man holde selskapene finansielt i lufta i 2020, kanskje vel inn i 2021.

Nå - 6 måneder senere - viser seg en helt annen bilde.
Rebound i traffik volum er meget fragil og det vil trekke seg i mange år i fremtida. Noen sier 2024, andre ser helt til 2028. Sånnheten er: Ingen vet.

Dermed er det soleklart at man kan ikke holde selskapne i livet med dagens instrumenter. Det vil komme konkurser, det vil komme carve-out*s av levedyktige deler av egentlig konkurse selskaper og ja, det vil komme massevis av oppsigelser i flybransjen. Dette vil ha ringvirkninger på flyplasser, flyprodusenter, tourist-næringen etc. pp.

Kanskje en carve-out DY MarkII er levedyktige, kanskje en carve-out SAS Norge er levedyktige. Kanskje det kommer en new-comer inn i marked med mindre fly som er bedre tilpassed den lave etterspørelse vi ser nå.

Ballen ligger nå hos EU. Mestenparten av reglverk for statshjelp gjøres i BRU. Det er forbannelse og velsignelse. På den ene hand er det positiv dersom det kommer et ny regelverk som gjelder alle i Europa. På den annen side bør vi huske at man rekker de fleste viktige hovedsteder fra BRU uten fly og Madame Verstager er kjent for sin personlig posisjon i henhold til flybransjen...
 
Re: SAS/NAS hvor mange måneder før konkurs..eller ?

Noen usikkerhetsfaktorer er jo hvor mye kapasitet som forsvinner fra det europeiske flymarkedet gjennom konkurser og hvor mye som forsvinner ved at selskapene selv kutter kraftig, men uten at nye aktører kommer på banen.
 
Back
Top