Det vil komme en dag - om ikke så lenge - hvor SAS igjen vil møte seg selv i døra som i 2012 hvis alt fortsetter som nå.
Leasing- og gjelds-kostnadene deres har økt. SAS har sagt opp 50% av de ansatte, men bare blitt kvitt 35% av lønnskostnadene da det er de best betalte som blir igjen. Sammen gjør dette at enhetskostnadene CASK har økt sammenliknet med før pandemien. Konkurrenten sin er redusert. Samtidig vil etter all sannsynlighet markedet for bedrifts-reiser reduseres kraftig (mer enn fritid).
Dette gjør at RASK i SAS vil synke dramatisk, mer enn konkurrentene. En dødelig kombinasjon...!
Hvilke muligheter har så SAS? Å bli ett lav-kostselskap tror jeg er veldig vanskelig. Man kan kanskje rendyrke bedriftsmarkedet
enda mer og ta de resterende bedriftskunder fra konkurrentene. Også vanskelig.
Iflg DN så plasserer nå SAS både nye fly og ansatte i datterselskaper utenfor morselskapet. Dette handler bl.a. om å spre risiko og antagelig å forberede seg på en ikke usannsynlig chapter 11. Det kan vare at SAS styret allerede bevisst styrer mot dette...
(DY hadde vel ikke eksistert i dag hadde strukturen deres vært som i SAS.)
Dette er det store bildet sett utenfra slik jeg ser det, men jeg skjønner at fra innsiden så kan det oppleves annerledes.
Jeg tror også det er en grense for hvor lenge den svenske og danske stat vil fortsette å putte penger i sluket. SAS må redde seg selv.
Leasing- og gjelds-kostnadene deres har økt. SAS har sagt opp 50% av de ansatte, men bare blitt kvitt 35% av lønnskostnadene da det er de best betalte som blir igjen. Sammen gjør dette at enhetskostnadene CASK har økt sammenliknet med før pandemien. Konkurrenten sin er redusert. Samtidig vil etter all sannsynlighet markedet for bedrifts-reiser reduseres kraftig (mer enn fritid).
Dette gjør at RASK i SAS vil synke dramatisk, mer enn konkurrentene. En dødelig kombinasjon...!
Hvilke muligheter har så SAS? Å bli ett lav-kostselskap tror jeg er veldig vanskelig. Man kan kanskje rendyrke bedriftsmarkedet
enda mer og ta de resterende bedriftskunder fra konkurrentene. Også vanskelig.
Iflg DN så plasserer nå SAS både nye fly og ansatte i datterselskaper utenfor morselskapet. Dette handler bl.a. om å spre risiko og antagelig å forberede seg på en ikke usannsynlig chapter 11. Det kan vare at SAS styret allerede bevisst styrer mot dette...
(DY hadde vel ikke eksistert i dag hadde strukturen deres vært som i SAS.)
Dette er det store bildet sett utenfra slik jeg ser det, men jeg skjønner at fra innsiden så kan det oppleves annerledes.
Jeg tror også det er en grense for hvor lenge den svenske og danske stat vil fortsette å putte penger i sluket. SAS må redde seg selv.