Nytt norsk flyselskap: «Flyr» (Erik G. Braathen)

Status
Not open for further replies.
Re: «Flyr» - Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

Hvordan skal man uttale dette på engelsk?
Jag som icke-norsk ser inte något större problem med uttalet på utländska marknader.
På engelska blir det väl fly-are? Eller missar jag något uppenbart?
 
Re: «Flyr» - Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

På engelska blir det väl fly-are? Eller missar jag något uppenbart?

Vet ikke, kanksje det, men synes ikke se/høres ser rett ut. Flere som har noe forslag?

Jeg tenkte forsåvidt det samme da NSB ble Vy. Skal det uttales "vai" eller "vee" eller noe sånt?

Men et flyselskap er jo mye mer internasjonalt og avhengig av det engelske språk.

Flyr; "flai-r"? "flør"?
 
Last edited:
Re: «Flyr» - Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

Merkenavn kan gjerne vare rare osv når de er nye. Men driver selkapet bra, så blir det fint det også.
 
Re: «Flyr» - Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

Jag som icke-norsk ser inte något större problem med uttalet på utländska marknader.
På engelska blir det väl fly-are? Eller missar jag något uppenbart?

Det var jo en trend blant tech-selskaper for noen år siden der man droppet siste vokalen i firmanavnet (Tumblr, Flickr, Grindr, etc.). Tror ikke "Flyr" skal være så vanskelig å promotere - selv om det bare er 2006.
 
Re: «Flyr» - Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

Kan nesten forveksles med FLIR, som står for Forward Looking Infrared Camera.

Kanskje FLYR står for noe også: Fly Lowcost, Your Risk..
Andre forslag for FLYR?
 
Re: «Flyr» - Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

Navnet ser jeg ingen utfordringer med, hverken på norsk eller utenlandsk. Det er i tiden, navnemessig.

Det jeg derimot ikke har sett noen omtale, er hva som ligger bak utformingen av F'en?
 
Re: «Flyr» - Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

Navnet er i alle fall mindre intetsigende enn det som virker å være standarden for tida.
 
Re: «Flyr» - Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

Navnet er i alle fall mindre intetsigende enn det som virker å være standarden for tida.

Faktisk enig i det. Pop, Wizz, Hop!, buzz osv så forteller Flyr noe om hvilken bransje de er i
 
Re: «Flyr» - Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

Tja. To wizz across to somewhere, to pop by a place, til og med å hoppe over til Paris — dette er jo begreper som er i vanlig bruk.

Flyr er sikkert all right det. Folk i UK er ihvertfall vant til Skyr så det går nok. Og det kan tilmed være en fordel siden alt som høres scandiwegian ut her borte lett får noen bonuspoeng.

Legg til at de fleste nok bruker søkemotorer for å finne flyvninger og jeg tror dette går greit.

Det viktigste er produktet. Der er den største muligheten til å skyte seg selv i foten.
 
Re: «Flyr» - Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

Wizz brukes jo også om å pisse, så man bør passe på litt .. ;)


Sent from my iPad using Tapatalk Pro
 
Re: «Flyr» - Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

Flyr har sendt ut assessmentinvitasjon til piloter med 737-typerating. Det er kanskje et hint om flytype?
 
Re: «Flyr» - Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

Flyr har sendt ut assessmentinvitasjon til piloter med 737-typerating. Det er kanskje et hint om flytype?

Hmm, Jeg har vel en slik type rating i lomma, men for gammel til å begynne på nytt nå, for 10. gang.
Det var gøy å farte og fly i 37 år, men har mistet gnisten.

Sikkert ikke overraskelse at det er 737 på tapetet, er mange slike tilgjengelig etter at Norwegian krympet og mange flygere på bakken i Norge som har erfaring og 737 rating.
 
Re: «Flyr» - Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

Som pilot blir spørsmålet hvem en har mest tro på. Er en Norwegian pilot som «hopper» til Flyr velkommen tilbake til Norwegian om Flyr ikke greier seg? Hva om Flyr greier seg og Norwegian går dukken, og da prøver å hoppe. Med ansiennitet som er hellig i Norge kan det plutselig en del kapteiner som blir styrmenn i nytt selskap om en er sent ute med å søke. Kanskje blir noen av styrmennen i Norwegian kapteiner i Flyr. Kan bli noe nye roller i tiden fremover. Det bare sier en ting jeg alltid har sagt: ALWAYS BE NICE TO YOUR CO-PILOT, ONE DAY HE/SHE CAN BE YOUR CHIEF PILOT.
 
Re: «Flyr» - Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

Som pilot blir spørsmålet hvem en har mest tro på. Er en Norwegian pilot som «hopper» til Flyr velkommen tilbake til Norwegian om Flyr ikke greier seg? Hva om Flyr greier seg og Norwegian går dukken, og da prøver å hoppe.

Tar ikke Norwegian uansett tilbake piloter basert på ansenitet, når/hvis de begynner hente tilbake piloter, de først X-antall årene? På samme måte som hos SAS

Jeg antar at endel av planen til Flyr er å hente 737 piloter fra NAV som nå nylig har blitt oppsagt hos SAS og Norwegian, og som uansett står langt bak i deres respektive tilbakekallingskøer. Da sparer de penger på trening og trenger neppe makse ut lønnsbudsjettet i oppstartsfasen
 
Re: «Flyr» - Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

Tar ikke Norwegian uansett tilbake piloter basert på ansenitet, når/hvis de begynner hente tilbake piloter, de først X-antall årene? På samme måte som hos SAS

Jeg antar at endel av planen til Flyr er å hente 737 piloter fra NAV som nå nylig har blitt oppsagt hos SAS og Norwegian, og som uansett står langt bak i deres respektive tilbakekallingskøer. Da sparer de penger på trening og trenger neppe makse ut lønnsbudsjettet i oppstartsfasen

Det gjør de nok, men det er jo en god del yngre piloter uten alt for mye erfaring blant de som er oppsagt. De trenger vel en del med erfaring også til å fylle venstresetene pluss instruktører o.l.
 
Re: «Flyr» - Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

Husk også de norske piloter som har misted jobben utenlands og vil gjerne dra hjemme etter de fikk "oppleve" de sosiale sikrings-systemer i Emiratene eller i Kina ;)
 
Re: «Flyr» - Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

CNN har en relativt positiv artikkel om Flyr .. Imidlertid ser det ikke ut som at de har fått med seg at Wizz har begynt å fly innenriks ..

https://edition.cnn.com/travel/article/flyr-new-norwegian-airline/index.html

And over in Norway, even as the previous decade's low-cost success story Norwegian Air is facing serious financial troubles, a new airline, built from scratch, is about to take off.
Norwegian aviation veteran Erik G. Braathen unveiled Flyr in October 2020, a carrier created to serve the popular domestic market in Norway, alongside select other destinations in Europe.
The airline has yet to complete any flights -- Braathen is busy debating which planes to lease in time for launch in spring/summer 2021 -- but there are already 30 employees on the books.
And while the short-term outlook for airlines might currently be bleak, Flyr's team believe they'll be poised to capitalize on a gap in the market as the roll out of vaccines begins to reopen the world.
 
Re: «Flyr» - Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

Noen som har søkt jobb hos Flyr? Vi er mange permitterte i reiselivet om dagen, jeg vurderer selv å søke, men er litt tilbakeholden, er jo redd det aldri tar av, bokstavelig talt.
 
Re: «Flyr» - Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

Noen som har søkt jobb hos Flyr? Vi er mange permitterte i reiselivet om dagen, jeg vurderer selv å søke, men er litt tilbakeholden, er jo redd det aldri tar av, bokstavelig talt.

Hva taper du ved å søke? Da viser du jo også NAV at du er på aktiv jobbjakt ;)
 
Re: «Flyr» - Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

Det går en teller på Barmanns profil på LinkedIn .. Kommer muligens nyheter den 25 ...
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top