Nytt norsk flyselskap: «Flyr» (Erik G. Braathen)

Status
Not open for further replies.
Re: «Flyr» - Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

Blir ikke «nye» Norwegian ganske likt det Flyr planlegger å bli?
 
Re: «Flyr» - Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

Hvis DY klarer seg er det vel ikke usannsynlig at Flyr får det vesentlig vanskeligere å skaffe seg investorer.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Re: «Flyr» - Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

Noen som har søkt jobb hos Flyr? Vi er mange permitterte i reiselivet om dagen, jeg vurderer selv å søke, men er litt tilbakeholden, er jo redd det aldri tar av, bokstavelig talt.


Du har jo lite å tape på å søke nå, om du går inn i din nåværende jobb eller får en annen jobb kan du trekke søknaden hos Flyr. Krysser fingre for at det løser seg!


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Re: «Flyr» - Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

Blir ikke «nye» Norwegian ganske likt det Flyr planlegger å bli?

Tror ikke landet trenger nok en 737/A320-operatør ihvertfall. Da må de i tilfelle tilby noe genuint nytt.

WiZZ tar ultralavpris på de store byene
SAS har nettverket
DY har direkteruter fra mindre byer samt «norsk» Brand
WF har distriktsnettverket og tynne ruter

Hva er Flyrs nisje i dette markedet?

Lavpris virker å være litt for mye same-same — tror det må være noe genuint nytt de tilfører om de skal klare det.

Det er jo mulig. En del å gå på med service, integrasjon med tilbydere av andre tjenester (reise, opplevelse, kultur, sport), kommersielle ubrukte grep i Norge som digitale klippekort osv.

Bare spekulasjon selvfølgelig.

Ville selv støttet dem ganske hardt om de satset på ordentlig service på flyplasser og ombord, no-nonsense billetter uten gebyrer og et godt rutesamarbeide med f.eks. BA på utland — men det er vel bare å drømme.
 
Last edited:
Re: «Flyr» - Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

Skal man tro på hva som er fremkommet i diverse intervjuer, er det grunn til å forvente en enkelhet i brukeropplevelsen som kjøpere av flybiletter hittil har hatt til gode å oppleve. Vi kjenner vel alle uttrykket less is more.
 
Re: «Flyr» - Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

Skal man tro på hva som er fremkommet i diverse intervjuer, er det grunn til å forvente en enkelhet i brukeropplevelsen som kjøpere av flybiletter hittil har hatt til gode å oppleve. Vi kjenner vel alle uttrykket less is more.

Det er vel ikke helt det jeg har opplevd som et problem akkurat. De fleste flyselskaper er enkle nok. Har ikke store problemer med å bestille billett hos SAS for eksempel. Vet ikke helt hva som både hadde vært enklere og rammet mange
 
Re: «Flyr» - Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

Skal man tro på hva som er fremkommet i diverse intervjuer, er det grunn til å forvente en enkelhet i brukeropplevelsen som kjøpere av flybiletter hittil har hatt til gode å oppleve. Vi kjenner vel alle uttrykket less is more.


'Same shit, new wrapping', med andre ord ... ;)
 
Re: «Flyr» - Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

Da synes det klart at det blir 737, og de satser på billigsalg. Betalingsmur, så hvis noen kan supplere høydepunktene hadde det vært fint.

https://www.dn.no/luftfart/erik-bra...tydelig-lavere-gjeld-enn-norwegian/2-1-946276

Foto: DN
21c149f29bc5a5098e5b16a92bca8ace
 
«Flyr» - Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

Da synes det klart at det blir 737, og de satser på billigsalg. Betalingsmur, så hvis noen kan supplere høydepunktene hadde det vært fint.

https://www.dn.no/luftfart/erik-bra...tydelig-lavere-gjeld-enn-norwegian/2-1-946276

Foto: DN
21c149f29bc5a5098e5b16a92bca8ace


Oppstart med 5-8 737-800. 7 norske og 5 utenlandske byer med oppstart i Q2. Det snakkes om leasing til «halvpris» og lite gjeld. Planlegger hente inn 600 MNOK i første omgang. Dette er fase 1

Fase 2 snakkes det om inntil 20 fly, og fase 3 30 maskiner. Men det først om noen år
 
Last edited:
Re: «Flyr» - Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

Og ikke minst... De har lært seg å stille et like knepp mer uformelt antrukket til pressefotografering.
 
Re: «Flyr» - Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

Og vi får vel gi vår medforumist «livinspeed» 80-90% treffscore på bemalingen!:cool:
 
Re: «Flyr» - Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

Oppstart med 5-8 737-800. 7 norske og 5 utenlandske byer med oppstart i Q2.

Da er det bare å gjette hvilke destinasjoner dette blir. Jeg tipper

OSL-TRD
OSL-BGO
OSL-SVG
OSL-TOS
OSL-EVE
OSL-BOO
OSL-AES

OSL-London
OSL-ALC
OSL-LPA
OSL-ARN
OSL-CPH
 
Re: «Flyr» - Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

Da er det bare å gjette hvilke destinasjoner dette blir. Jeg tipper

OSL-TRD
OSL-BGO
OSL-SVG
OSL-TOS
OSL-EVE
OSL-BOO
OSL-AES

OSL-London
OSL-ALC
OSL-LPA
OSL-ARN
OSL-CPH

Ikke Malaga og Nice? ;)
 
Re: «Flyr» - Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

Bortsett fra mantraet om "enkelhet" sliter jeg med å se hva det er de skal tilby som er nytt. Ja, de stiller uten loddet av gjeld som DY fortsatt vil ha, men hvis de i praksis skal gjøre det samme, vil de i praksis konkurrere med DY og Wizz på pris. Det blir nok blodig. Noen som husker svensk innenriks, da både SAS, FlyMe, FlyNordic og Malmö kriget?

Det kan hende Wizz blir første offer her, om de fortsetter å slite med dårlig regularitet og til slutt blir furtne på norske arbeidslivsregler og stikker, som Ryanair gjorde. Kanskje Flyr håper at de skal holde ut til gjelda senker også "nye Norwegian". Men ellers...hva skulle være grunnen til at Flyr klarer seg?
 
Re: «Flyr» - Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

Synes de heller burde satse på full-service. Deilige måltider og drikke inkludert i prisen.

Dette er samme som "alle" andre.
 
Re: «Flyr» - Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

Synes de heller burde satse på full-service. Deilige måltider og drikke inkludert i prisen.

Dette er samme som "alle" andre.

OSL-TFS og OSL-NCE med 1 rad business class og lie flat seter vil jeg ha. Det hadde vært annerledes det. Og sjokoladefontene i midtgangen på rad 1 der.

Neida, jeg skjønner hva du mener og kan ikke skjønne hvordan de skal få til dette.
 
Re: «Flyr» - Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

Da er det bare å gjette hvilke destinasjoner dette blir. Jeg tipper

OSL-TRD
OSL-BGO
OSL-SVG
OSL-TOS
OSL-EVE
OSL-BOO
OSL-AES

OSL-London
OSL-ALC
OSL-LPA
OSL-ARN
OSL-CPH

LPA er nok heller en vinterdestinasjon. Da får man fylt opp kapasiteten i lavsesongen også. Gitt Korona og at ting tar tid så når de snakker om Q2, så blir det heller trolig nærmere sommerferien enn påskeferien, da er ikke London en veldig bra destinasjon. OSL-ARN er en vanskelig rute med mye forretningstrafikk og konkurranse fra bil og tog. Det er mange som har brent seg der

Det lukter CPH, PMI, NCE, AGP og ALC hvis de skal fly 5 "bankers" destinasjonen i sommer. Gitt man faktisk kan reise dit

Synes de heller burde satse på full-service. Deilige måltider og drikke inkludert i prisen.

Dette er samme som "alle" andre.

Det har med all tydeligvis visst seg at dette er ikke etterspurt i markedet, og det derfor er ingen som lenger tilbyr dette. Det er enten buy on board eller noe smaksløst snack som serveres, og da er det like greit skaffe inntekter her

Bortsett fra mantraet om "enkelhet" sliter jeg med å se hva det er de skal tilby som er nytt. Ja, de stiller uten loddet av gjeld som DY fortsatt vil ha, men hvis de i praksis skal gjøre det samme, vil de i praksis konkurrere med DY og Wizz på pris. Det blir nok blodig. Noen som husker svensk innenriks, da både SAS, FlyMe, FlyNordic og Malmö kriget?

Det kan hende Wizz blir første offer her, om de fortsetter å slite med dårlig regularitet og til slutt blir furtne på norske arbeidslivsregler og stikker, som Ryanair gjorde. Kanskje Flyr håper at de skal holde ut til gjelda senker også "nye Norwegian". Men ellers...hva skulle være grunnen til at Flyr klarer seg?

Spørsmålet ditt er høyst relevant og spot on, men samtidig: hvor mye nytt kan man tilby når man skal frakte 180-189 mennesker i akkurat det samme metallrøret som konkurentene, og kundene er opptatt av pris, tid og tilgjengelighet?

Men som du sier, gjelden er tilsynelatende lav, og det også kapitalkostnadene. Men skal heller ikke se bort i fra at lønnskostnadene også er det. Husk at SAS og Norwegian nå bare sitter igjen men seniorer plassert i øvre del av lønnskalaen. Flyr kan nå rekruttere "billig og ungt" og ha en vesentlig lavere gjennomsnittlig lønnskostnad. Bakketjenester er jo samme pris som alle andre. Så kommer jo spørsmålet om stordriftsfordeler og hvilke oppstartskostnader som tynger dem i starten. Ikke mulig de som nystartet også kan nyte godt av godt motivert crew med dugnadsånd, som gjør det til en positiv opplevelse å fly med dem. Det skal jo ikke så mye til å skape et bedre arbeidsmiljø enn minst enn av konkurrentene

Statistisk sett har de jo selvsagt oddsen mot seg og nystartede flyselskap har jo ofte et kort liv
 
Re: «Flyr» - Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

Det som er spennende er om de klarer å jage bort WiZZ. Da sitter de muligens igjen med den «billigste» driften og to konkurrenter som i utgangspunktet ikke kan åpne en langvarig priskrig. Noe som gir en mulighet, men trangt skal det bli. Og vi vet jo ikke hva WF kan finne på. De har vel noen fly som kunne tatt litt tynne ruter.
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top