Nytt norsk flyselskap: «Flyr» (Erik G. Braathen)

Status
Not open for further replies.
Re: «Flyr» - Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

Synes de heller burde satse på full-service. Deilige måltider og drikke inkludert i prisen.

Det var vel akkurat det Hennig Olsen`s flyselskap FlyNonStop prøvde seg med.
Det ble ingen suksess som vi vet.

Det var vel akkurat det Hennig Olsen`s flyselskap FlyNonStop prøvde seg med.
Det ble ingen suksess som vi vet.

Fra KRS. Til diverse utlandsdestinasjoner. Med ett fly.
Synes ikke det sier så mye som kan anvendes generelt.

Det handler også litt om hvordan man selger det. Man kan selge det på å unne seg litt ekstra eller på at de har folk klare i hver havn til å ta seg av folk — sånne ting betyr noe. De fleste har vel opplevd å få dårlig service av spesielt DY på bakke, og SAS kopierer... Kan de kombinere det med ok pris så kan det bli populært.

Men egentlig enig når det gjelder full servering, ihvertfall på kortere flyvninger — likevel kan man jo gjøre en mellomting mellom femstjerners og Norwegian med ingen servering på de fleste innenriksflyvninger.

Personlighet, varme og omtanke for passasjerer behøver ikke bety Michelin-kokker, bare det lille ekstra som gjør at folk føler seg tatt godt vare på. Og gjør man det rett er jeg overbevist om at det kan slå an.

Polarruller. Alle mulige typer. Selg flightene som Polarrull Express.

Hva kan gå galt?

Jeg tror nok dessverre at servering på korte flighter innenlands ikke er det som skal til for å trekke til seg de fleste passasjerer. Ei heller polarruller. :) Vi har alltid likt å fly SAS Plus innenlands og betale litt mer for litt ekstra. Etter hva jeg har forstått på de fleste jeg har pratet med, ikke slike som liker fly spesielt som her inne, er det nok pris og direkte flighter som teller.

Før pandemien fikk jeg inntrykk av at nordmenn på ferietur likte å unne seg mye. Fine hoteller og god status. Ikke noe galt i det men som jeg alltid har sagt, hvorfor unnet de fleste seg ikke litt mer i lufta? Har hørt stort sett hvor fint det var på destinasjonen men satt på spissen, klaging på en trang flytur på billigste klasse, som er selvvalgt. Den sliter jeg med å skjønne... Er det så ille med fly kan de ta buss eller tog da til syden. Eller begynne og avslutte ferien med en god start i business class. Ta flyturen som en del av feriekosen rett og slett. :)

Tilbake til Flyr. Hva skal til? Helt klart at mye dreier seg om pris og direkte flighter på gunstige tider. Grei booking prosess og en slags forståelse av at dette er et norsk flyselskap hjelper sikkert litt også. Men der ligger jo Norwegian allerede... Nå kan jo folk velge Wizzair også så dette blir tøft.
Spennende å se hvordan det ser ut om et år.

Last edited:

« – Vi trenger ikke å jage mest mulig utnyttelse av flyene i luften, slik andre gjør det. En mest mulig effektiv bruk av crewet er viktigere.»

Er dette virkelig det mest kostnadsbesparende tiltaket? Crew utgjør en veldig liten del av totalregnestykket, ser man på årsregnskapene

......Før pandemien fikk jeg inntrykk av at nordmenn på ferietur likte å unne seg mye. Fine hoteller og god status. Ikke noe galt i det men som jeg alltid har sagt, hvorfor unnet de fleste seg ikke litt mer i lufta? Har hørt stort sett hvor fint det var på destinasjonen men satt på spissen, klaging på en trang flytur på billigste klasse, som er selvvalgt. Den sliter jeg med å skjønne...

Jeg har ofte tenkt det samme selv. Folk skryter uhemmet av hvor mye det flotte hotellet på destinasjonen kostet pr natt, men klager på trange flyseter. Når jeg nevner muligheten for å oppgradere seg til plus eller business blir det avvist med at det er "for dyrt".

En av grunnene kan være at det er gått sport i å finne billige flybilletter, viktig for mange å overgå naboer / kolleger der.

Jeg har ofte tenkt det samme selv. Folk skryter uhemmet av hvor mye det flotte hotellet på destinasjonen kostet pr natt, men klager på trange flyseter. Når jeg nevner muligheten for å oppgradere seg til plus eller business blir det avvist med at det er "for dyrt".

En av grunnene kan være at det er gått sport i å finne billige flybilletter, viktig for mange å overgå naboer / kolleger der.

Men samtidig fremstår følgende hypotese ganske klart for meg: Man får betydelig mer service for 1000 kr brukt på bakken enn i lufta.

En annen ting er at de færreste er som oss her på forumet - vi som ser på flyreisen som en del av ferien. Jeg trenger (dessverre) ikke å gå lenger enn til min egen kone som synes det er uaktuelt med ekstra service på reisen til syden hvis det innebærer et ekstra stopp i Frankfurt. Ferien hennes begynner først på hotellet, flyreisen er kun et nødvendig onde.

Flyr kan nå rekruttere "billig og ungt" og ha en vesentlig lavere gjennomsnittlig lønnskostnad. Bakketjenester er jo samme pris som alle andre. Så kommer jo spørsmålet om stordriftsfordeler og hvilke oppstartskostnader som tynger dem i starten. Ikke mulig de som nystartet også kan nyte godt av godt motivert crew med dugnadsånd, som gjør det til en positiv opplevelse å fly med dem. Det skal jo ikke så mye til å skape et bedre arbeidsmiljø enn minst enn av konkurrentene

Altså et "New Norwegian anno 2002" :colgate:

« – Vi trenger ikke å jage mest mulig utnyttelse av flyene i luften, slik andre gjør det. En mest mulig effektiv bruk av crewet er viktigere.»

Er dette virkelig det mest kostnadsbesparende tiltaket? Crew utgjør en veldig liten del av totalregnestykket, ser man på årsregnskapene
Siden det nå er mulig å leie 737-800 for en billig penge, så endrer det seg litt. Da kan man ha mere å tjene på crew-utnytelse. Også tror jeg ikke de vil slutte å jakte flytimer, men kanskje de vil være litt mer selektive i hvor/når de flyr, og prøver i større grad å la mannskapet starte/slutte arbeidsdagen på hjemmebasen.

Altså et "New Norwegian anno 2002" :colgate:

Da mangler de bare en Kjos-lookalike som står og breker at "alle har råd å fly i dag" :colgate: Men seriøst: Konseptet blir vel veldig likt?

Er Flyr en lavprisselskap?

Forskjellen mellom lavpris og fullpris blir vel mer og mer visket ut, bare se på SAS vs DY de siste årene.

De betaler åpenbart leie per flytime. Noe som er vanskelig å få til i ‘gode’ tider, men enklere når forholdene er som de er nå ...
Dermed kan de fritt melke markedet på de tidene det lønner seg å fly.

De betaler åpenbart leie per flytime. Noe som er vanskelig å få til i ‘gode’ tider, men enklere når forholdene er som de er nå ...

Betyr det i teorien at andre kan leie de samme flyene når de ikke er i bruk hos Flyr? Teoretisk sett altså?

Espen

Betyr det i teorien at andre kan leie de samme flyene når de ikke er i bruk hos Flyr? Teoretisk sett altså?

Espen

De kan wetlease dem ut, men flyet kan kun være på ett AOC.
Dog neppe spesielt relevant i dagens marked.

Konkrete fly-individer burde vel være allokert nå som planene er såpass konkrete?

Og NAS har jo sagt at de flyene de eventuelt skal ha over de første 50 vil de ha på «power by the hour».

Sent from my iPhone using Tapatalk

Status
Not open for further replies.
Back