Nytt norsk flyselskap: «Flyr» (Erik G. Braathen)

Status
Not open for further replies.
Re: Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

De nettsidene er i alle fall tilpassa WF!
 
Re: Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

Tja, hvordan tenker en politiker?

Hva er mest fristende, gi finansiell støtte til et synkeferdig DY med gjeld oppover ørene og eiere som kinesere og utenlandske leasingselskaper, eller et norsk selskap med ansatte som bor i Norge, og med norske tariffavtaler?
Mange sier det er feil tidspunkt å starte opp et nytt selskap, men kanskje er det motsatt? Hvis DY uansett går dukken kan det kanskje være lurt å ha et alternativ tilgjengelig før vi blir invadert av all mulige utenlandske aktører.

:fly

Å starte opp et nytt flyselskap basert på statlig støtte henger jo ikke på greip.
De har jo ikke en gang opplevd koronakrisen og ber om støtte..!?
 
Re: Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

Jeg hørte selskapet presentere seg på Dagsnytt 18 i dag, og jeg ble nesten sjokkert over hvor dårlig de klarer å forklare hvordan de skal bli et levedyktig selskap. Det var et eller annet med at lave kostnader for fly gjør at de ikke trenger å ha så høy utnyttelsesgrad og et eller annet om at Staten burde bidra med finansiering. Håper det er noe mer konkret i det vi ikke får høre.

Et nytt Gothia Airlines? Time Will show...
 
Re: Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

Tror de har en veldig lang vei å gå før dette evt. blir en realitet - spesielt på det finansielle- og konkurranse-siden.
Hvis ikke DY går under gir jeg dem små sjanser.

Å starte opp et nytt flyselskap basert på statlig støtte henger jo ikke på greip.
De har jo ikke en gang opplevd koronakrisen og ber om støtte..!?

Jeg spurte om hvordan en politiker tenker.

Hva henger da mest på greip?
Bruke skattepenger på et flyselskap med for det meste utenlandske eiere og neddynket av gjeld som etter alle solemerker vil gå dukken uansett.
Eller gi litt backing til et nystartet norsk selskap som vil dekke behovet og sørge for konkurranse når etterspørselen blir større.
Samtidig som det vil skatte til Norge 100 %.

Jeg tror Innovasjon Norge ville ha sansen for det.;)

:fly
 
Re: Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

De kunne jo også tatt inspirasjon fra AirLEAP og kallet seg AirSNAP (Small Norwegian Aviation Project) ;)
 
Re: Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

Jeg spurte om hvordan en politiker tenker.

Politikere tenker minst like forskjellig som partiprogrammene de er valgt inn på. Ingen er vel overrasket om en politiker fra Rødt og en fra Høyre vil ha forskjellig syn på offentlig støtte til næringslivet eller om en politiker fra Senterpartiet og en fra Miljøpartiet vil ha forskjellig syn på flytrafikkens rolle.

Helt uavhengig av hva politikerne ønsker, så legger EØS-reglene klare rammer for hva som er tillatt av statsstøtte.

Ser du på hva som finnes av støtteordninger for oppstart av bedrifter, så er det mest støtte til små oppstartselskaper. Innovasjon Norge har, for eksempel, ordninger som er begrenset opp til noen få millioner og er begrenset på måter som gjør at det ikke er spesielt aktuelt for transportsektoren. Det finnes også noen smalere støtteordninger, rettet mot næringer som turisme, landbruk og kultur.

Du finner, selvfølgelig, også eksempler på at statsstøtte har vært viktig i oppstart av større enkeltbedrifter, men det er egentlig ikke veldig vanlig. Et eksempel kan være satsinga på CO2-fangst.

Jeg tror det vil sitte veldig langt inne for norske politikere å finansiere oppstarten av et selskap som skal inn og konkurrere mot SAS, Norwegian og delvis Widerøe.
 
Re: Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

Jeg har forstått at de ber om 1,5mrd fra staten. Vet ikke på hvilken planet disse folkene lever.

Ingen skattepenger i dette eventyrprosjektet, spør du meg.....
 
Re: Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

Tviler på at Team Dressmann noen gang kommer opp i luften om de har basert finansieringen mest på statlige penger. Låneordningene var kun for bedrifter som var etablert og kunne vise til positive tall før corona.
 
Re: Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

Tenker det er helt greit at de prøver seg på staten.
1. Det må være lov å prøve seg.
2. De setter press på staten I forhold til støtte de eksisterende. Vanskeligere å gi støtte til de som eksisterer. Når det finnes et "billigere" alternativ.

Jeg tror heller ikke at de har basert planene sine på stats-støtte. Og hvor vanskelig er det å få tak i 1,5-2 milliarder i markedet? Ikke for vanskelig.
 
Re: Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

Tenker det er helt greit at de prøver seg på staten.
1. Det må være lov å prøve seg.
2. De setter press på staten I forhold til støtte de eksisterende. Vanskeligere å gi støtte til de som eksisterer. Når det finnes et "billigere" alternativ.

1. Ja, men da må man også tåle å bli ristet på hodet over.

2. Kunne kanskje fungert, dersom de hadde noen grunnleggende ting på plass. AOC og/eller fly, for eksempel, kunne jo være en god start om man skal kalle seg et flyselskap.
 
Re: Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

"«Air Dressmann» kan mer om Norwegians marked enn Norwegian-sjefene selv"

"Braathens utnytter samme situasjon som Norwegian og gründer Bjørn Kjos gjorde i sin tid, mange billige fly på markedet og ledige folk med lang flyerfaring....Braathens gutter kjenner antagelig Norwegians marked bedre enn Norwegian selv. Målet må være klart, å ta over Norwegians indrefileter før Norwegian-sjefene aner hva som traff dem.

Dagens Norwegian-ledelse er sikkert noen racere på retail, finans og bygging av matriseorganisasjoner, men kompetansen på å drive flyselskap sitter jo nå plutselig hos konkurrenten «Braathens Air».

Mens Norwegian sliter med ubrukelige Max-er og Dreamlinere, kan «Braathens Air» raskt få på plass en enhetlig flåte med billige fly. Braathens kan også velge og vrake i andre forsmådde Norwegian-ansatte, og det til en lavere lønn. Braathens vil altså ha markant lavere driftskostnader enn Norwegian, som i tillegg fortsatt sliter med et hav av gjeld."

https://www.dn.no/borskommentar/kor...-marked-enn-norwegian-sjefene-selv/2-1-888685

Interessant perspektiv: Dette kan bli Norwegian v2.0, som kan funke om de copy-paster det Norwegian gjorde bra, og holder seg unna eventyr på long-haul og i fjerne land (selv om DY ikke kan lastes for problemene med Dreamlinere og Max). Det hjelper også å la være å bestille to hundre pluss fly på spekk og håpe å få leid dem ut.
 
Last edited:
Re: Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

Men at staten skal være med på gildet...skæææptisk. Kontantstøtten var jo til bedrifter som ble truffet av koronakrisa, og så har flyselskapene fått livbøyer for å holde litt trafikk i gang. Det var neppe meningen å gi støtte til seskaper som ikke fins enda ;)
 
Re: Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

Hva slags flytype bør de satse på?
737-800/320neo størrelse ?
220-100 og 300
evt embraer 190/195

Hva tror dere vil være billigst og operere og gi best inntjening i begynnelsen?
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top