Nytt norsk flyselskap: «Flyr» (Erik G. Braathen)

Status
Not open for further replies.
Re: Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

Spennende tider for norsk luftfart i dag så absolutt! Som en som liker å betale litt mer for service og ting håper jeg ikke fremtiden er bare spare spare og low cost. Uansett for de som reiser i jobben er vel frekvens viktig, og lounger hvor man kan arbeide.
 
Re: Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

Spennende tider for norsk luftfart i dag så absolutt! Som en som liker å betale litt mer for service og ting håper jeg ikke fremtiden er bare spare spare og low cost. Uansett for de som reiser i jobben er vel frekvens viktig, og lounger hvor man kan arbeide.

Kan bare ikke se at spare-spare vil virke for Braathens & co. Med Wizz tilstede og med DY/SK fortsatt i markedet er vel den mest tilgjengelige posisjonen å konkurrere på kvalitet/frekvens, nettopp det segmentet SK er ved å forlate. Å gi seg inn i LCC-markedet mot DY og Wizz ville være håpløst naivt.

De snakker jo ikke akkurat LCC-språket heller, med snakk om ikke å fly hull i lufta og at ikke flyene må utnyttes hele tiden etc.

Kanskje merkevarebygging basert på gamle Braathens, fly hovedruter selv, gode samarbeidspartnere (OneWorld el.l. + BRA) + ha underleverandører som DAT etc. til mindre ruter -- og gå rett i strupen på SAS -- men det må nettverk til.

Håper (og regner med) de vet hva de gjør.
 
Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

Kanskje merkevarebygging basert på gamle Braathens, fly hovedruter selv, gode samarbeidspartnere (OneWorld el.l. + BRA) + ha underleverandører som DAT etc. til mindre ruter -- og gå rett i strupen på SAS -- men det må nettverk til.

Og kanskje en avtale med Widerøe også for feed?



De har forresten laget en nettside, selv om den foreløpig er ganske tom


http://nyttflyselskap.no/
 
Last edited:
Re: Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

Og kanskje en avtale med Widerøe også for feed?



De har forresten laget en nettside, selv om den foreløpig er ganske tom


http://nyttflyselskap.no/


Ville vært naturlig at de har en samtale gående med WF når du nevner det -- hadde jo passet veldig godt sammen med WF med regionale fly og et nytt selskap med større fly.

Spørsmålet er vel kanskje om ikke WF egentlig hadde tenkt å gjøre dette på egen hånd, men de er vel kanskje ikke risikovillige nok.
 
Re: Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

9b4d5ed8d1110feb29972d2ba5829840.jpg
 
Re: Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

Ja forhåpentligvis prøver de å konkurrere på frekvens og kvalitet. Dette blir spennende å følge. Den Coronaen kaster om på mye...
 
Re: Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

Her er det sikkert noen som har kastet seg rundt da de fikk vite at Wizz Air kalte inn til pressekonferanse i går. Absolutt spennende tider i møte for Norsk innenriksmarked.

Har ikke store troen på at Norwegian overlever nå som Wizz Air går i strupen på dem her i Norge.
 
Re: Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

Ville vært naturlig at de har en samtale gående med WF når du nevner det -- hadde jo passet veldig godt sammen med WF med regionale fly og et nytt selskap med større fly.

Spørsmålet er vel kanskje om ikke WF egentlig hadde tenkt å gjøre dette på egen hånd, men de er vel kanskje ikke risikovillige nok.

Det har nok vaert noen samtaler med WF her og BRA hadde jo planlagt samarbeid med WF paa TRF-BMA foer Covid-19 smadret alt.
 
Re: Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

Det har nok vaert noen samtaler med WF her og BRA hadde jo planlagt samarbeid med WF paa TRF-BMA foer Covid-19 smadret alt.


Dette har jo ikke noe med BRA å gjøre
 
Re: Nytt norsk flyselskap

Eller hva med Busy-BRA-SAFE?!! Her er mulighetene mange:)

Eller siden man flyr med mye større fly enn BRA så hadde kanskje KjempeBRA vært på plass ;)

Nei, om de ikke kaller seg Braathens så er det merkelig -- det er et vel innarbeid navn som folk stoler på -- og SAS har forlengst mistet retten til å bruke det (var vel 10 år). Braathens.no har pekt på flygbra.se og Braathens Aviation de siste mange årene...
 
Re: Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

Håper bare spyttklysa ikke kommer tilbake.
 
Re: Nytt norsk flyselskap

Eller siden man flyr med mye større fly enn BRA så hadde kanskje KjempeBRA vært på plass ;)

Nei, om de ikke kaller seg Braathens så er det merkelig -- det er et vel innarbeid navn som folk stoler på -- og SAS har forlengst mistet retten til å bruke det (var vel 10 år). Braathens.no har pekt på flygbra.se og Braathens Aviation de siste mange årene...


Slik jeg tolker deres kommunikasjon og fremtoning så ønsker de vel her å skape noe nytt. Da tror jeg heller de ser for seg et helt nytt navn, uten å hente noen «navnedeler» fra tidligere falitter
 
Re: Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

Litt cheesy-faktor her, men kalle seg NEW Air kanskje? "Norway - Europe - World"... Både spille på konseptet og akronymet i seg selv, men sier også noe om ambisjonsnivået? ;) Tiden vil vise!
 
Re: Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

Tror de har en veldig lang vei å gå før dette evt. blir en realitet - spesielt på det finansielle- og konkurranse-siden.
Hvis ikke DY går under gir jeg dem små sjanser.
 
Re: Nytt norsk flyselskap

Slik jeg tolker deres kommunikasjon og fremtoning så ønsker de vel her å skape noe nytt. Da tror jeg heller de ser for seg et helt nytt navn, uten å hente noen «navnedeler» fra tidligere falitter

Nå kan de ikke si at Braathens gjenoppstår heller da, de må jo si at de skaper noe nytt. Og det bør de også. Men å skape noe nytt med brand recognition og en vel-elsket historie vs å skape noe nytt med helt ny identitet som må innarbeide seg i markedet.

For folk flest vil det å skulle reise med Braathens høres trygt ut, mens det å reise med NyFly vil høres litt vågalt ut da det ikke er noe kjent og trygt... Litt den vinklingen jeg tenker på...
 
Re: Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

Tror de har en veldig lang vei å gå før dette evt. blir en realitet - spesielt på det finansielle- og konkurranse-siden.
Hvis ikke DY går under gir jeg dem små sjanser.

Tja, hvordan tenker en politiker?

Hva er mest fristende, gi finansiell støtte til et synkeferdig DY med gjeld oppover ørene og eiere som kinesere og utenlandske leasingselskaper, eller et norsk selskap med ansatte som bor i Norge, og med norske tariffavtaler?
Mange sier det er feil tidspunkt å starte opp et nytt selskap, men kanskje er det motsatt? Hvis DY uansett går dukken kan det kanskje være lurt å ha et alternativ tilgjengelig før vi blir invadert av all mulige utenlandske aktører.

:fly
 
Re: Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

Med 100% menn i ledelsen så blir nok navnet «Det norske selskab»
 
Re: Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

Jeg hørte selskapet presentere seg på Dagsnytt 18 i dag, og jeg ble nesten sjokkert over hvor dårlig de klarer å forklare hvordan de skal bli et levedyktig selskap. Det var et eller annet med at lave kostnader for fly gjør at de ikke trenger å ha så høy utnyttelsesgrad og et eller annet om at Staten burde bidra med finansiering. Håper det er noe mer konkret i det vi ikke får høre.
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top