Nytt norsk flyselskap: «Flyr» (Erik G. Braathen)

Status
Not open for further replies.
Re: Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

De skal betale tilbake om 5 år, først skal de ha 3-4 MNOK i årslønn og hente ut noen bonuser, tullebukker. Bedre for staten om behov flytransport i Norge og finansiere opp Widerøe. Kjøpe noen brukte fly, godt drevet selskap med hovedkontor i Bodø. Selge seg ut når oppe å går.
 
Re: Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

Hva slags flytype bør de satse på?
737-800/320neo størrelse ?
220-100 og 300
evt embraer 190/195

Hva tror dere vil være billigst og operere og gi best inntjening i begynnelsen?

Vil iallefall tro at det er rikelig med permitterte/oppsagte piloter med type-rating på B737NG, og flere ledige og derfor kanskje også billigere, A320/B737NG på markedet enn A220. Hvis de kun skal operere på de største rutene her hjemme og i peak, og kanskje på de mest populære europeiske destinasjonene (kanskje midt på dagen?), så tipper jeg at det blir B737-800 eller evt A320 som blir valgt. Men hvem vet;)

Espen
 
Re: Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

Vil iallefall tro at det er rikelig med permitterte/oppsagte piloter med type-rating på B737NG, og flere ledige og derfor kanskje også billigere, A320/B737NG på markedet enn A220. Hvis de kun skal operere på de største rutene her hjemme og i peak, og kanskje på de mest populære europeiske destinasjonene (kanskje midt på dagen?), så tipper jeg at det blir B737-800 eller evt A320 som blir valgt. Men hvem vet;)

Espen

Mulig det ja ...... men da kan de ikke reklamerer med nye og miljøvennlige fly som Wizz Air gjør (snart SAS også ) som flyr med nye A320 Neo. Hvordan blir dette tatt i mot i disse miljøtider ?
Mulig Norwegian også må hente inn sine 737 MAX fly for og komme under denne kategori.

Om dette " miljøkorte" har så mye og si i markedet da ....... ??
 
Re: Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

Mulig det ja ...... men da kan de ikke reklamerer med nye og miljøvennlige fly som Wizz Air gjør (snart SAS også ) som flyr med nye A320 Neo. Hvordan blir dette tatt i mot i disse miljøtider ?
Mulig Norwegian også må hente inn sine 737 MAX fly for og komme under denne kategori.

Om dette " miljøkorte" har så mye og si i markedet da ....... ??

Det blir jo bare spekulasjoner, men nye fly var jo på vei til selskaper som ikke trenger dem lengre, og leasingselskaper har nok et visst frafall av kunder også. 320 Neo bør være mulig.

Har likevel en anelse om at miljø-argumentet er brukt opp og ned i mente av Norwegian før og at både SAS, Wizz og DY med nye fly vil gjøre at forskjellen er såpass minimal at det ikke blir avgjørende for hva folk velger. De kunne riktignok valgt A220, men det virker ikke som den er på radaren.

Tipper hva de ender med har mest med pris å gjøre + tilgang på piloter. Ville satt en 10er på 737 NG men håper jeg tar feil...
 
Re: Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

Tviler på at Team Dressmann noen gang kommer opp i luften om de har basert finansieringen mest på statlige penger. Låneordningene var kun for bedrifter som var etablert og kunne vise til positive tall før corona.

Denne gjengen har vel aldri satt sin fot innom en Dressmann butikk....men kansje Ferner Jacoben og Follestad :D
 
Re: Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

Denne gjengen har vel aldri satt sin fot innom en Dressmann butikk....men kansje Ferner Jacoben og Follestad :D

Dressmann spiller på bildet som minner om en reklame fra Dressmann og det faktum at de ikke klarte å finne en eneste kvinne til å være medi ledelsen...
 
Re: Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

Regjeringen har ikke overraskende, avslått forsøket på å skaffe Braathen og co, egen statslig finansiering for å starte flyselskap
 
Re: Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

Meget fornuftig. Etter 5 år skulle staten muligens fått noe tilbake, men først etter å ha finansiert millionlønn, sluttpakker, bonuser til ledelsen.
 
Re: Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

...og med tre selskap som flyr i Norge allerede, og har sitt å stri med under Corona, hadde det vært noe snodig å kaste penger etter et (foreløpig) luftslott.
 
Re: Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

Regjeringen har ikke overraskende, avslått forsøket på å skaffe Braathen og co, egen statslig finansiering for å starte flyselskap

Spørsmålet jeg stiller meg, er om de overhodet hadde tro på å startkapital fra staten. Jeg håper de er såpass realistiske at svaret er "nei".
 
Re: Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

Spørsmålet jeg stiller meg, er om de overhodet hadde tro på å startkapital fra staten. Jeg håper de er såpass realistiske at svaret er "nei".


Jeg tror jeg deler det synet. Og de tok vel en sjans etter prinsippet: det er gratis å spørre
 
Re: Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

Jeg tror jeg deler det synet. Og de tok vel en sjans etter prinsippet: det er gratis å spørre


Enig, Det verste som kunne skje var et avslag.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Re: Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

Hvis Norwegian ryker på rygg, så tror jeg disse kan ha en god sjans, hvis de får skrapt sammen nok penger til å få noen få fly på vingene.

Vi er jo litt nasjonalister når det kommer til flyselskaper, er vi ikke?
 
Re: Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

Og de hadde vel ikke gjort jobben sin skikkelig hvis de ikke hadde prøvd.

Skal heller ikke se bort ifra at konkurransemessig var dette litt for å forhindre at Norwegian fikk støtte da det potensielt ville virke konkurransevridende å gi Norwegian støtte og ikke disse.

Det gjorde det enklere for myndighetene å si nei til Norwegian, både pga. ovenstående og det at det er flere som vil inn i markedet. Og det kan jo ikke være veldig negativt om du starter nytt norsk flyselskap...
 
Re: Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

....og da var steget tatt for å kvitte seg med Dressmann stempelet. Ny sjef for selskapet blir Tonje Wickstrøm Frislid...også hun med erfaring fra Norwegian. Spennende valg!!!
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top