Re: Nytt norsk flyselskap på trappene - Feel Air
Publiserer en mail jeg fikk i retur av Kai Holmberg. (En artikkel om dette finnes på nettmagasinet mitt, det er enkelt å finne i arkivet)
Alt jeg skrev markerer jeg med 1, svar markeres med 2. (Mailen ble sendt i begynnelsen av mai i år)
2) Hei [sensur].
Flyentusiaster er det herligste folkeslaget på jord.
Beklager den sene responsen, men her kommer det noen svar.
Av strategiske og taktiske årsaker, er det noen punkter jeg ikke kan gi deg svar på og ber om forståelse for det, men informasjonen kommer ut etter hvert.
Se responsene innimellom under.
Have a good one!
Kind regards
Kai Holmberg | CEO
[... masse adresser osv...]
1)Hei.
Jeg er en flyentusiast, og har et par spørsmål. Jeg setter pris på at dere tar dere tid til mine spørsmål

.
1) Når forventes det at første avgang er? (Oppstart av rutene).
2) Vinterprogrammet 2010/11.
1) Hvordan vil interiøret osv inne i flyene være? -mat, seteavstand, setebredde, lys ol, inflight entertaintment, Internett. eventuelt annet dere kan ta med.
2) 33 tommer I økonomiklasse og 38 tommer I økonomi premium. Mat vil være a la carte, folkelig og god mat. IFE i hver stolrygg, internett etter hvert, men er ikke installert fra start. Det samme gjelder belysning og andre FEEL Good detailjer som kommer etter hvert som flyene gjøres om etter at vi har fått noe erfaring med forbrukerne våre.
1) Vil dere kun ha økonomiklasse? Vil dere ha forskjellige seksjoner på flyet, feks stille-sone, "unge"sone, osv..
2) FEEL Air har et ett-klasse-service konsept, men en to-klasse-setekonfigurasjon. Du kan altså velge sete/komfort, mens resten av servicen er lik i hele flyet.
1) Vil dere feede nettverket? Eller iallefall mellom OSL og ARN ettersom det er der hub'ene er? (Det vil jo øke valgmulighetene for passasjerene (både nordmenn og svensker kan benytte seg av både OSL og ARN, og dermed få flere avgangs- og ankomst muligheter til Bangkok og New York..)) Er det aktuelt å samarbeide med feks Widerøe eller et annet, feks nytt selskap, for å feede nettverket deres? (Eks et datterselskap av dere selv, som satser innenlands/skandinavia etc, og som dermed kan feede deres langdistanse-nettverk).
2) Ja, alle langruter trenger feeding. Strukturen for dette kommer til å variere avhengig av partnere og avhengig om det er på ”origin” eller på ”destination”. Mer detaljer om det kommer etter hvert. ”Feeding” i dagens marked handler jo om den klassiske formen hvor man interliner og kjører codeshare, men det handler også om de nye metodene hvor man tar aktivt i bruk internett og velger flyplasser bevisst etter hvilken ”connectivity” den har.
1) På nettsiden står det at dere vil fly til JFK. Hvilken terminal? Og hvorfor JFK, og ikke Liberty-flyplassen? Og ettersom de fleste terminalene på JFK er nettverksbaserte, må dere da samarbeide med noen, iallefall på veldig små plan, feks check-in, bagagge-drop.. ol.. dersom dette er riktig, hvilke selskaper?
2)JFK Terminal 4.
JFK ble valgt foran Newark hovedsakelig på grunn av connectivity med JetBlue på terminal 5 og 6, samt selskaper som Virgin America på terminal 4. Newark har hovedsakelig bare Continental å tilby av betydning og de er ikke en umiddelbar match for FEEL Air.
Våre ground handling partnere er ikke offisielle enda, men alt av ground handling både på hjemmebaser og utebaser er outsourcet.
1) Vil det være noe muligheter for å benytte lounge'er på flyplassene dere skal benytte?
2) Ikke egne FEEL Lounger I tradisjonell forstand, men det kommer andre konsepter her. Her er vi foreløpig hemmelighetsfulle.
I tillegg blir det stadig mer og mer utviklet ”nøytrale” lounger på verdens flyplasser som kunder kan kjøpe seg inngang etter eget ønske.
1) Hvilken terminal på Arlanda vil dere benytte?
2) Det er foreløpig ikke klart.
1) Vil dere tilby noen form for opptjenings-poeng (flying blue miles, cash points osv)?
2) Ikke fra start nei. Vi er en puristisk lavkost aktør mot fritidsmarkedet hvor dette ikke er særlig brukt.
1) Hvilke destinasjoner planlegger dere videre å fly til?, og vil dere foretrekke LCC-flyplasser framfor "vanlige" flyplasser (slik Ryanair gjør)?
2) Foreløpig er New York og Bangkok offentlig, resten er hemmelig. Dog er ekspansjonen betydelig.
Som nevnt over er vi opptatt av en flyplass ”connectivity”, dette er ulikt RyanAir. Og vi må aldri glemme at long haul ikke er short haul. Connectivity avgjør oftest hvilken flyplass vi benytter på hvert sted.
1) På Avinor-konferansen for 2009 sies det at dere skal starte opp med 2 fly, og forventer å ha 4 fly ikke lenge etter oppstart. Det sies også at man må ha minimum 10 fly for å lykkes som flyselskap. Når forventer dere at flåten består av henholdsvis 2, 4 og 10 fly?
2) At man trenger 10 fly for å tjene penger på long haul er bare tull. Det var slik før i tiden hvor man bygde opp alt internt, men med en dynamisk modell med høy variabel kostnadsandel, høy grad av outsourcing og en mye høyere flåteutnyttelse så er ikke dette lenger tilfelle. Jeg sier ikke at det ikke finnes stordriftsfordeler, for det gjør det, men man kan tjene penger på 2 fly om man vil.
1) Kan dere si noe om ca pris for en enveisbillett for en voksen til New York? Og Bangkok?
50% under dagens markedspris. Prisene markedsføres per vei inklusive skatter og avgifter. 2) Prisene inkluderer et setevalg, ett kolli bagasje opp til 20 kg og masse FEEL Good opplevelse. Man betaler for bagasje nr 2, mat og IFE ombord.
1) Hvilket syn har dere på å biodiesel til fly? (Eksempelsvis har jo KLM byttet ut/justert motorene på et av sine B747-fly, slik at 50% av drivstoffet er biodiesel.)
2) Vi ser på det, FEEL Airs miljøstrategi er å ligge foran mengden, men vi har ikke midler i starten til å drive egen forskning og utvikling på dette, men samarbeider tett med Airbus og Rolls Royce.
1) Inntil videre har jeg ikke flere spørsmål. Jeh håper dere tar dere tid til å gi svar.
Mvh
[Sensur]
---
Håper dette gir svar på litt av hvert!
