Der kom den ut ja! Trodde du beit på agnet i min forrige post i samme tråd MOW, men det lot seg venteKommer nok flere overraskelser snart!
- Det händer massor, men vi är hemlighetsfulla och släpper inte ut något förrän allt är klart. Allt skall vara godkänt och genomarbetat innan vi gör det officiellt. Det ska vara professionellt från dag 1.
Men någon start på flygningarna till sommaren blir det inte?
- Nej, vi har skjutit upp launch till vinterprogrammet 2011. Det känns egentligen rätt bra för det ger oss möjlighet att bygga en verkligt robust organisation.
Och vad kan startdatumet bli?
- Jag vill inte säga något exakt datum som vi sedan måste ändra på, men räkna med cirka den 1 november.
Ni tvivlar inte på möjligheten att lyckas?
- Är du gal...! Marknaden är ju helt öppen, den ligger bara och väntar på att vi ska starta.
Ännu har ni inga konkurrenter. De etablerade lågprisbolagen skyr långlinjer och ser dem som en helt annan affärsidé. Vad säger du om det?
- Jag håller med i deras bedömning. De har funnit sin nisch, har förvaltat den och tjänar bra med pengar. Jag tror inte heller att en mix av långa och korta linjer fingerar i ett lågpriskoncept. Se på Air Berlin som köpte LTU för ett par år sedan med ambition att flyga långt. Istället för att bygga en långlinjeorganisation organiskt, köpte de ett färdigt bolag och började mixa, men det fungerade inte. Enligt vad jag hört har de avbeställt sina 10 Boeing 787 som de hade i order. Vi har istället studerat Air Asia X, den enda aktören i världen som visat att det fungerar med lågpris på långlinjer.
En kritik ni fått är att ni saknar egna linjer som matar in till långlinjerna. Är det ett problem?
- Nej. Det är ju just det jag säger. Vi vill inte mixa shorthaul med vår grundläggande filosofi att flyga långt billigt. I Skandinavien finns det dessutom gått om flygbolag som har nav på både Arlanda och Gardemoen. Vilka människor kan inte ta sig till de två platserna? Att inte ha egen matartrafik är ingen issue för oss.
När ni väl kommer igång, blir det fler destinationer?
- Vi har fler i pipeline, i USA och Asien, eftersom vi utarbetat ett sätt att bättre nyttja flottan med fler destinationer. Dessutom får vi en stabilare närvaro på marknaden.
Men det är och förblir lågpris som gäller?
- Ja, bara leisure, ingen business. Det är där den största marknadspotentialen finns. Det kommer att märkas när vi gör vår stora lansering i höst. Innan dess fortsätter vi att vara lite hemlighetsfulla.
Var det ikke i 2011?Det siste er vel at Feel satser på oppstart 1 november. ?
Jeg tror ikke noe skjer i år .. Men hvem vet?
Tror faktisk ikke OSL-BKK er noe å satse på. TG har ganske varierende paxtall på denne ruten. De har også MYE matriell, de kan sende en 747 om etterspørselen er stor. Det kan ikke Feel Air. Om en 747 er full, er det ikke mye igjen til Feel Air, som skal operere med Airbus A330-200.
Men håper selvfølgelig det er marked for andre aktører, vi trenger Chicago, Boston, Singapore ... +++![]()
Jeg har snakket med minst 5 venner / bekjente i vinter som skulle til Thailand. Og det slo meg var at samtlige reiste med alt annet en Thai Airways.
De skulle dra med alt fra KLM, SAS til Air China, osv.
Før Thai ruten kom, gikk over 43% av all trafikk mellom Norge og Thailand via CPH, tett fulgt av Gdansk og Zurich som de største destinasjonene.
Mulig jeg misforstår her, men påstår du at Gdansk var den nest største transferflyplassen mellom Norge og Thailand?? Høres vedlig rart ut, mistenker derfor det er noe jeg ikke har fått med meg. Please, enlighten me...
Gdansk og Zurich var den nest og tredje største transfer destinasjonen for nordmenn som benyttet Kastrup før Thai ruten ble åpnet. Bangkok var størtse destinasjon for norske reisende via CPH.
We use essential cookies to make this site work, and optional cookies to enhance your experience.