Nytt anbud ute for FOT-rutene

Tja; ved å lese noen sider tilbake....

Hvem som har lagt inn på hvilke ruter blir ikke offentliggjort før anbudet er avgjort en gang i midten/slutten av desember. Er vel heller ikke unormalt at det drøyer over til januar.

Anbudet blir avgjort i siste halvdel av desember antakeligvis, og det ville vært rart om det ikke var mulig å selge billetter etter 1.april 2012.

Svaret kommer vel rett før jul

Den 09.01.2009 ble den forrige lagt ut der.

Last edited:
Avgjørelsen er allerede på overtid, men dette er jo ikke første gang staten ikke overholder sine egne tidsfrister... Fikk en del rykter om at en avgjørelse var forventet denne uken. Lurte bare på om flere satt på samme rykteflom...

Avgjørelsen er allerede på overtid, men dette er jo ikke første gang staten ikke overholder sine egne tidsfrister... Fikk en del rykter om at en avgjørelse var forventet denne uken. Lurte bare på om flere satt på samme rykteflom...

Men du må huske nok en gang at det tar litt tid å behandle, de skal komme frem til avtaler, pris, hvilken kapasitet hvert selskap kan betjene på de rutene de har fått anbud på. Så jeg tror du kan vente en liten stund til!
''Den som venter på noe godt, venter ikke forjeves.....''

Anbudsflygningarna

Vad tror ni som kan mycket om norsk flygtrafik? Blir Nextjet en vinnare när anbuden avgörs? Eller blir det WF och DAT som vanligt? :fly

Men du må huske nok en gang at det tar litt tid å behandle, de skal komme frem til avtaler, pris, hvilken kapasitet hvert selskap kan betjene på de rutene de har fått anbud på. Så jeg tror du kan vente en liten stund til!
''Den som venter på noe godt, venter ikke forjeves.....''

Hva jeg har lest meg til, så er ikke anbudet forhandlingsbart - altså at anbudet som er ute er det som skal bys på. (Utover at enkelte ruter kan bys på i kombinasjon)
Kapasiteten er jo bestemt i anbud og ingenting man skal "komme frem til".

Det som tar tid er vel i bunn og grunn kvalitetssikringen. Altså å sjekke at selskapet har papir og fly i orden, at rute(r) man skal fly kan flys og til de tider som er innenfor rammene og lignende papirarbeid.

Helitrans

Hört att Helitrans är med i de ny anbuden. Är det med J31/J32 eller annan flygplanstyp? Har hör rykten om ATR42 eller J41 igen?

Re: Helitrans

Hört att Helitrans är med i de ny anbuden. Är det med J31/J32 eller annan flygplanstyp? Har hör rykten om ATR42 eller J41 igen?

ATR er ute fra Helitrans. Tipper det er J31/J32 som ligger inne i deres anbud.

Hvor skulle så J31/32 passe inn på kortbanenettet? En flytype som er fullstendig uegnet på korte baner og ikke i nærheten av noen gang å kunne bly godkjent for steep aproach. . . . .

Men hvor økonomisk er det å la et fly bli stående på Evenes eller Tromsø? Om de da ikke har andre planer utenom den ene(?) rundturen.

Men hvor økonomisk er det å la et fly bli stående på Evenes eller Tromsø? Om de da ikke har andre planer utenom den ene(?) rundturen.

Det avhenger vel av hva de krever i kompensasjon fra staten for å fly rutene. Evenes-Tromsø er i såmåte ikke så ulik Røros/Fagernes. Trengs bare et fly på Gardermoen for å løse dette. På den annen side så tviler jeg for at noen får tildelt EVE-TOS som frittsåtende rute. Den er en del av en pakke det kan legges inn samlet på, og der vil den nok også havne.

Forøvrig tror jeg at, bortsett fra DAT og WF, de fleste andre legger inn anbud på Røros/Fagernes og nøyer seg med det. Erfaringer fra tidligere tilsier dette.

Røros / Fagernes og Evenes-Tromsø

Jo, forsåvidt - på den delen av anbudsområdet som har lange rullebaner.

Nå er det slik at det er flere kriterier enn lang rullebane som avgjør om et fly er egnet til bruk på en bestemt flyplass, slik som f.eks topografi.
Når det er sagt, vil jeg påstå at J31/32 ikke er egnet til regulær rutetrafikk, kun charter og ev. frakt.

Back