Nytt anbud ute for FOT-rutene

Får virkelig håpe det er noe godt man venter på da, som i mine øyne helst er WF...:)
Triste greier om det blir mange ruter som går til selskaper i øst.....
 
Det jeg har hørt " av gode kilder" er at anbudet kommer en gang på nyåret.
Hva nyåret betyr er jo ganske vagt, men det er tydeligvis vanskelig å bestemme seg.
Kampen om rutene er hardere enn noen gang.......

Noen stiller kanskje sterkere enn noen av konkurrentene til WF har gjort tidligere...

Betyr det kanskje at de har fått litt mer å tenke på denne gangen enn det de har hatt tidligere?

Nyåret er nå! Kom med et svar!!!!!!!!
 
En annen ting som er rart er jo at Avies får by når de ikke opprettholdt sin del av kontrakten i Sverige. Meg bekjent er det Helitrans som flyr disse rutene for Avies inntil videre.

Etthvert selskap har vel lov til å legge inn et bud, så så rart er det ikke. Om de i det hele tatt vurderes seriøst er en helt annen sak…
 
<mod>
Då har vi rydda opp i denne tråden. Sosial dumping kan diskuterast i den nye tråden!

Anbudsresultatet kommer også når det kommer, og det kommer ikke fortere om man maser her
</mod>
 
Last edited by a moderator:
Kleppa stadfestar at det tek tid:

http://www.nationen.no/2012/01/09/naring/samferdsel/fly/samferdselsdepartementet/flytrafikk/7174146/

Flyselskapa tapar pengar på å vente på forseinka anbodstildeling
Om 3,5 månader starter ein ny anbodsperiode for flyruter i distrikta. Departementet har enno ikkje avgjort kven som får konsesjon på rutene.
Markedsleiar Widerøe har fleire gongar purra på Samferdselsdepartementet for å få avgjort anboda på å fly på kortbanenettet i Distrikts-Noreg.
 
Man risikere vel at nogle selskaber trækker deres tilbud tilbage fordi de ikke har tid nok. Næppe Widerøe, men måske sådan nogle som DAT/DOT, hvor anbudstrafikken i Norge er en mindre andel af deres samlede trafik.

Lars
 
Widerøe er nok den som tjener på at dette tar tid, så Kongsteiens uttalelser i artikkelen er i beste fall krokodilletårer.
 
Man risikere vel at nogle selskaber trækker deres tilbud tilbage fordi de ikke har tid nok. Næppe Widerøe, men måske sådan nogle som DAT/DOT, hvor anbudstrafikken i Norge er en mindre andel af deres samlede trafik.

Lars

Vedståelsesfrist i anbudet er til Samf.dep. har valgt operatør(er) eller avlyst konkurransen.
Det er altså ikke mulig å trekke tilbud.

Anbydarane er bundne av anbodet til Samferdselsdepartementet har avslutta
anbodskonkurransen etter reglane i punkt 7.1, eller til dei har fått melding om innstilling
på kontrakttildeling til ein annan anbydar, som nemnt i punkt 7.3
 
Set her fra København virker det som ret dårlig behandling af de konkurrerende flyselskaber.

Synes tilmed denne behandling reelt må være en støtte til Widerøe, da de vel har langt bedre forudsætninger for at reagere med så korte frister på dette marked.

Lars
 
Jeg vil ikke si det at NF har bemerket at det ikke er noe krav til minimums lønn og vilkår er direkte støtte til WF. Det sikrer jo faktisk også de som jobber i DAT (som sikkert får ruter på anbudet) at de tjener til et levelig opphold i Norge.
 
Jeg vil ikke si det at NF har bemerket at det ikke er noe krav til minimums lønn og vilkår er direkte støtte til WF. Det sikrer jo faktisk også de som jobber i DAT (som sikkert får ruter på anbudet) at de tjener til et levelig opphold i Norge.

eller at de mister jobbene sin..
 
Er vel ingen i Dat som mister jobben om de ikke får anbudet. Er jo ikke sånn at de har overtall av piloter idag, tvert imot. De har jo nylig ansatt opptill flere og ikke med tanke på rutene i Norge.
 
Er vel ingen i Dat som mister jobben om de ikke får anbudet. Er jo ikke sånn at de har overtall av piloter idag, tvert imot. De har jo nylig ansatt opptill flere og ikke med tanke på rutene i Norge.

Om de skulle miste anbudet på Florø, så sier det seg vel selv at det vil få konsekvenser?
 
Dette er nok like problematisk for WF som for de andre. Skulle WF miste store deler så sitter de plutselig med en del fly og folk de må finne annen jobb til eller si opp, akkurat som DAT eller andre. Antar også at det er justeringer i produksjonen ifht. dagens ruter, og de fleste (WF og andre) ønsker vel også å gi folk forutsigbarhet. Overtagelsen for evt. nye operatører er vel midt i påsketrafikken - kan bli spennende.
 
Itt merkelig at det er så kort tid fra anbudsvinner blir bekjentgjort, til det starter. De fleste anbud innen personbefordring i Norge er jo innen buss og der virker det som det er min 6mnd fra tildeling til oppstart.
 
Back
Top