Nytt anbud for minimumsruter i Norge (Mar-apr '21)

Klarer ikke helt å se hva som er positivt for Norwegian i dette. SAS har sagt seg villige til å fly uten tilskudd, noe som betyr at Norwegian heller ikke vil få støtte etter 1.mars, og Norwegian har vel flydd de siste 6-7 månedene kun de rutene de har fått støtte for å fly. Så hva gjør Norwegian da etter 1.mars?

Om man går inn på avinor.no ank/avg ligger ikke DY inne med flighter fra eks MOL og AES etter 28.mars!
 
Om man går inn på avinor.no ank/avg ligger ikke DY inne med flighter fra eks MOL og AES etter 28.mars!

Vet ikke hvor Avinor henter sin info, men det ligger ikke noen ruter inne etter den datoen, såvidt jeg kan se. Ikke BGO, TRD eller noe annet heller.
De er imidlertid tilgjengelige i salgssystemene fortsatt. Litt treghet i systemene her, så hvis de trekker seg, vil det minst gå noen dager før systemene er oppdatert.
 
Om man går inn på avinor.no ank/avg ligger ikke DY inne med flighter fra eks MOL og AES etter 28.mars!

Vet ikke hvor Avinor henter sin info, men det ligger ikke noen ruter inne etter den datoen, såvidt jeg kan se. Ikke BGO, TRD eller noe annet heller.
De er imidlertid tilgjengelige i salgssystemene fortsatt. Litt treghet i systemene her, så hvis de trekker seg, vil det minst gå noen dager før systemene er oppdatert.

Dette er helt normalt!
Dette har med når flyselskapene sender ut medlinger (ASM osv.) til diverse mottakere (f.eks Avinor) med info om deres flyvninger, normalt sett har Norwegian tidligere år også sendt ut disse meldingene seinere opp mot start på Sommer/Vinter-sesongen, enn det SAS og WF har gjort. Mulig dette sendes ut noe seinere av Norwegian i år grunnet Covid-19, regner med at Norwegian kommer frem på Avinor.no i løpet av noen uker. Forøvrig så kan man se at Avinor.no kun viser ruter 6 måneder fram i tid.
 
Last edited:
Det er ikke helt riktig, da det kun er den "sekundere" rutene som har fått støtte. OSL til BGO, TRD, SVG, TOS, BOO og EVE har vært drevet uten tilskudd lenge

Et du sikker på det? Jeg var under oppfatning at det var støtte fra staten på disse rutene også.

Klarte ikke å finne noe konkret info.
 
Registerer at SAS i all stillhet har redusert til en avgang daglig (morgenturene som er borte) de neste to ukene på flere av rutene de har forpliktet seg til 2 daglige med samferdselsdepartementet med sin «kommersielle avtale / kontrakt». Eksempelsvis KKN, ALF, AES , KSU, MOL. Tro om de har avtale for å kunne kansellere disse turene? Vil jo isåfall være veldig dårlig mot eksempelsvis Norwegian som kunne operert disse flyvningene slik forutsetningene var i utgangspunktet. Håper staten kommer med en uttalelse på dette for dette berører dem som er avhengig av dette minimumstilbudet.
 
Last edited:
Registerer at SAS i all stillhet har redusert til en avgang daglig (morgenturene som er borte) de neste to ukene på flere av rutene de har forpliktet seg til 2 daglige med samferdselsdepartementet med sin «kommersielle avtale / kontrakt». Eksempelsvis KKN, ALF, AES , KSU, MOL. Tro om de har avtale for å kunne kansellere disse turene? Vil jo isåfall være veldig dårlig mot eksempelsvis Norwegian som kunne operert disse flyvningene slik forutsetningene var i utgangspunktet. Håper staten kommer med en uttalelse på dette for dette berører dem som er avhengig av dette minimumstilbudet.

På grunn av påsken, kanskje? Anbudsruter har jo også reduserte frekvenser rundt helligdager med lav trafikk.
 
Men har de forpliktet seg noe til spesifikt, annet enn at de selv sier de skal fly på kommersielle vilkår?
Fra DN-artikkelen:
I stedet har SAS levert et tilbud på null kroner og konkurransen er avlyst, samtidig som SAS forplikter å opprettholde et minimumstilbud på de ni rutene i anbudet.
1 daglig t/r er jo et minimumstilbud så lenge SAS mener at det er det de må for å opprettholde nettverket sitt, "kontrakten med sine reisende"..
 
Back
Top