Widerøe vinner kontrakt på alle ruteområdene i Nord-Norge

Re: Widerøe vinner kontrakt på alle ruteområdene i Nord-Norge

Kanskje (litt) off-topic, men hvilke flyplasser i nord (spesielt Lofoten) har SCAT-1? :)

Finnmark:
ENVD - Vadsø
ENSS - Vardø
ENBS - Båtsfjord
ENBV - Berlevåg
ENMH - Mehamn
ENHF - Hammerfest
ENHK - Hasvik

Lofoten
ENSK - Stokmarknes/Skagen
ENSH - Svolvær
ENLK - Leknes
ENRS - Røst

"utvidet Helgeland"
ENST - Sandnessjøen
ENBN - Brønnøysund
ENMS - Mosjøen
ENRM - Rørvik
ENNM - Namsos

Jeg mener noen av disse er satt på midlertidig vent i påvente av kontrollflyging. Husker ikke hvilke.
 
Re: Widerøe vinner kontrakt på alle ruteområdene i Nord-Norge

Da var det nye rutemønsteret og rutetidene klare! Det ligger som forventet an til store kutt på flere strekninger, til gjengjeld blir det flere avganger uten mellomlandinger og Dash 8-300 vil bli brukt blant annet i BNN og SSJ.
 
Re: Widerøe vinner kontrakt på alle ruteområdene i Nord-Norge

Da var det nye rutemønsteret og rutetidene klare! Det ligger som forventet an til store kutt på flere strekninger, til gjengjeld blir det flere avganger uten mellomlandinger og Dash 8-300 vil bli brukt blant annet i BNN og SSJ.

Kan noen oppsummere?
 
Re: Widerøe vinner kontrakt på alle ruteområdene i Nord-Norge

Sakset fra Namdalsavisa.

Namsos og Rørvik mistet kveldsflyene, som vel har gått videre til Brønnøysund og Mosjøen.

f6cb69f6dad55bd37114e6279396e7fe.jpg


Sent from my HTC One M9 using Tapatalk
 
Re: Widerøe vinner kontrakt på alle ruteområdene i Nord-Norge

For OSY sin del, så er bortfallet av kveldsfly det som er det alvorligste..

Som en god nummer to, så er de fem minuttene senere avgang på morningen, nok til at man ryker på overgangen til Oslo.

Dagens avgang er 0720, men blir flyttet til 0725 og da er man nede på 25 minutter og det er vel for tight?!

Om det medfører riktighet, så ryker muligheten for å gjennomføre en fornuftig dagstur til Oslobygda..

24ad07e7a8d5c9498af7955ae51fb054.jpg


Sent from my HTC One M9 using Tapatalk
 
Last edited:
Re: Widerøe vinner kontrakt på alle ruteområdene i Nord-Norge

Som en god nummer to, så er de fem minuttene senere avgang på morningen, nok til at man ryker på overgangen til Oslo.

Dagens avgang er 0720, men blir flyttet til 0725 og da er man nede på 25 minutter og det er vel for tight?!

25 minutter er innafor det
 

Attachments

  • OSYOSL.PNG
    OSYOSL.PNG
    20.1 KB · Views: 697
Re: Widerøe vinner kontrakt på alle ruteområdene i Nord-Norge

25 minutter er innafor det

Se der, didn't know, men ved nærmere ettertanke, så mener jeg at jeg har vært nede i 20 minutter på TRD. Men da var det ikke nevneverdig komfortabelt! :-D
 
Re: Widerøe vinner kontrakt på alle ruteområdene i Nord-Norge

På Værnes så er minimum connection time på innlandsruter 25 minutter.
 
Re: Widerøe vinner kontrakt på alle ruteområdene i Nord-Norge

Kan se ut som det blir ganske radikale endringer på Helgeland med overgang fra melkeruter til direkteruter til Trondheim og Bodø (samt Oslo enkelte dager). Det betyr bl.a. færre daglige avganger fra samtlige flyplasser og kanskje spesielt for Sandnessjøen som går fra dagens 10 daglige til 4 (5 med Oslo enkelte dager). Så er det vel delte meninger om det er positivt eller negativt.

Lofoten og Vesterålen får jo styrket tilbud med flere avganger til Bodø, samt nye til Tromsø og Oslo.

Ser forøvrig at Hasvik øker fra 2 til 3 daglige avganger samt ny avgang på lørdager som de ikke har hatt tidligere.
 
Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking statustråd

Burde jo være muligher for FlyViking nå som det ser ut som Widerøe ikke har planer om daglige kveldsfly til de tre nordøstlige destinasjonene.
 
Last edited by a moderator:
Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking statustråd

Burde jo være muligher nå som det ser ut som Widerøe ikke har planer om daglige kveldsfly til de tre nordøstlige destinasjonene.

Det er ingen åpning for andre aktører å fly på FOT-rutene i en anbudsperiode. Så det er ingen andre selskaper som kan fylle eventuelle hull i det nye ruteopplegget. Widerøe vant anbudet for neste periode og er konge på haugen inntil nytt anbud skal tildeles.

Espen
 
Re: Widerøe vinner kontrakt på alle ruteområdene i Nord-Norge

Nye flyruter skaper trøbbel, sinne og hundretusener i økte kostnader

Widerøes nye ruter fra april neste år skaper sinne og frustrasjon i Finnmark. Det nasjonale foretaket Sykehusinnkjøp HF i Vadsø forbereder seg på flere hundre tusen kroner i økte reisekostnader

https://www.nrk.no/finnmark/nye-fly...-og-hundretusener-i-okte-kostnader-1.13230143

Herlig arrogant av Silje Brandvoll. "Vi gjør som vi vil innenfor tilskuddet og har ikke tenkt å endre på noe da dette er SD sin feil"
 
Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking statustråd

Det er ingen åpning for andre aktører å fly på FOT-rutene i en anbudsperiode. Så det er ingen andre selskaper som kan fylle eventuelle hull i det nye ruteopplegget. Widerøe vant anbudet for neste periode og er konge på haugen inntil nytt anbud skal tildeles.

Espen

Som seg hør og bør.
Widerøe har gjort en kjempe jobb gjennom årene på noen av verdens vanskeligste ruter.
Å kjøpe billigbillet av konkurenten er som å kjøpe den billigste fallskjermen man kan få:(
 
Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking statustråd

Som seg hør og bør.
Widerøe har gjort en kjempe jobb gjennom årene på noen av verdens vanskeligste ruter.
Å kjøpe billigbillet av konkurenten er som å kjøpe den billigste fallskjermen man kan få:(
Helt enig, samtidig som WF nok har ertet på seg mange, ved å gå for det som oppleves som dårlig løsninger i denne omgangen.

Sent from my HTC One M9 using Tapatalk
 
Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking statustråd

Og som er heilt i tråd med det oppdragsgiveren har bestilt.
 
Re: Widerøe vinner kontrakt på alle ruteområdene i Nord-Norge

Herlig arrogant av Silje Brandvoll. "Vi gjør som vi vil innenfor tilskuddet og har ikke tenkt å endre på noe da dette er SD sin feil"

"– ​Eventuelle motforestillinger må derfor rettes til Samferdselsdepartementet, sier hun."

Hun har jo helt rett i det , selskapene setter sammen ruter/tider i forhold til det som ligger i anbudskonkuransen. Det forutsettes at oppdragsgiver har tenkt ut hva de skal ha. Det er vanligivs ikke stor rom for å spørre oppdragsgiver underveise "har dere virkelig ment ...?"
 
Re: Widerøe vinner kontrakt på alle ruteområdene i Nord-Norge

Widerøe (eller andre anbudsvinnere) har relativt frie tøyler når de setter opp rutetilbudet, så lenge man fyller kravene til flytype, totalt antall seter og første/siste fly.
Så selv om SD ikke har krav om korrespondanse til/fra Oslo, kan WF selv se at her er det ett behov som kan dekkes og dekke det.
 
Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking statustråd

Og som er heilt i tråd med det oppdragsgiveren har bestilt.

Ingen som krangler på det, men det blir unektelig litt keitete når det forsvinner viktigte kveldsavganger på flere steder.

For min del, som kommer fra Namsos, så er det iallefall køddete at siste flyet forlater TRD halv seks eller der omkring.
Men bussen går et par timer senere, så helt krise er det ikke.
Da er det værre for RVK.



Uansett, fryktelig OT, foreløpig har ikke FV hatt fryktelig mye luft under vingene.
 
Back
Top