Nytt anbud ute for FOT-rutene

Flyselskapene (de facto WF) kan vel sende permiteringsvarsel med kortere frist, så det løser seg nok for de.

Dog, jeg skjønner hva Futura sier og er helt enig.

Selvfølgelig er jeg ikke upartisk og har min favoritt, men jeg har jobbet med lignende anbud i annen jobb og det SD driver med her er useriøst og uprofesjonelt. Man skal ha en tidsplan, og kan man ikke holde den selv, er ikke det leverandørens problem ..

Svaret får vi i morgen formiddag uansett....

Håper du har rett i dette. Jeg er lei av å vente på at Kleppa skal få ut fingern fra skreppa... Og jeg er bare en vanlig forbruker som er nysgjerrig på hvilket selskap jeg skal reise med 10-15 ganger i året de neste fem årene. Har derfor stor forståelse for alle som blir holdt på pinebenken i store spørsmål som arbeidsframtid, bedriftsøkonomi etc.
Kom igjen nå, kjære departement, få dette ut før helga.

Nå er det vel Norsk Flygerforbund som har forsinket denne prosessen ved at det har stilt spørsmål om arbeidsbetingelser i 12 time. Svaret fra SD hadde nok kommet tidligere dersom alt hadde forløpt normalt.

Nå er det vel Norsk Flygerforbund som har forsinket denne prosessen ved at det har stilt spørsmål om arbeidsbetingelser i 12 time. Svaret fra SD hadde nok kommet tidligere dersom alt hadde forløpt normalt.

Det er uansett SD sitt ansvar. Hvis de som følge av sprøsmål fra flygerforbundet må utsette anbudet så har de større problemer. Nemlig at kravene/rammebetingelsene ikke er godt nok utformet.

Det er uansett SD sitt ansvar. Hvis de som følge av sprøsmål fra flygerforbundet må utsette anbudet så har de større problemer. Nemlig at kravene/rammebetingelsene ikke er godt nok utformet.

Enig! Det er jo tydelig at NF har hatt et godt poeng når SD måtte bruke tid på å finne ut av det. Hadde de gjort jobben sin på forhånd burde de ha klart å gi et svar umiddelbart.

Kleppa har sikkert tatt helg allerede....

Det er visstnok en velkjent strategi å informere om avgjørelser man tror kommer til å være (negativ) blest om på en fredags ettermiddag. Da er det helg, og mindre folk tilgjengelig for å kommentere. På mandag kan mye av trykket ha forsvunnet - da er det jo gammelt nytt. Skal vi gjette på at dersom det kommer noe i dag så er det ikke WF som får anbudene...?;)

De fleste anbud innen personbefordring i Norge er jo innen buss og der virker det som det er min 6mnd fra tildeling til oppstart.

Ofte krav om fabrikknye busser, og det er det leveringstid på. Bestiller av tjenesten har innsett det. At man ikke innser at det tar tid å sette i gang med flyoperasjoner er jo snodig.

For å si det med levra: SD rævkjører selskapene.

Jeg vil også si at de rævkjører passasjerene, som de selv omtaler som kundene i dette spillet. WIderøe har holdt bestillingen åpen, og mange er nok ukjente med at flyavganger og connections kan ryke om de mister rutene. DAT selger ikke billetter lenger enn til 31. mars så folk får kjøpt billetter hjem til Florø i påsken, men ikke tilbake til Oslo.

Forøvrig er jeg litt forundret over at man har valgt 1. april som oppstartdato - palmesøndag. Ikke veldig kundevennlig.

Det drøyer og drøyer.
La merke til at forrige runde i 2009 ble avgjort i statsråd som jo kun er på fredager. Tror derfor fredag 20. januar er en sannsynlig dato for avgjørelse i denne saken, på tross av at samferdselsministeren er på besøk i Berlin den dagen.

Utrolig at man kan klare å sinke avgjørelsen i dette anbudet, så lenge som samferdselsdepartementet gjør nå! Må være mildt sagt frustrerende for bla. DAT at man ikke kan starte salget av billetter allerede nå for den store påskeutfarten, som foregår akkurat når anbudsperioden starter:)

Utrolig at man kan klare å sinke avgjørelsen i dette anbudet, så lenge som samferdselsdepartementet gjør nå! Må være mildt sagt frustrerende for bla. DAT at man ikke kan starte salget av billetter allerede nå for den store påskeutfarten, som foregår akkurat når anbudsperioden starter:)

Spiller vel ingen rolle for den store påskeutfarten?! Folk får tidsnok anledning til å kjøpe billetter uansett - flyrutene skal tross alt ikke legges ned.

Et anbud blir nok ikke avgjort i statstråd selv om det kan komme på en fredag.

Mange viktige saker kan først presenteres/offentliggjøres når de har blitt formelt godkjent i statsråd, som er hver fredag kl. 11.00 på Slottet. Dette er selvsagt ganske symbolsk, men det er en grunn til at alle storingsmeldinger, proposisjoner, utnevnelser og oppnevnelser, etc. alltid kommer på fredager. Den reelle avgjørelsen blir tatt i regjeringskonferansene (som er på mandager og torsdager), eventuelt i underutvalget om regjeringen ikke blir enige eller saken blir delegert av kapasitetshensyn. Underutvalget består av de tre partilederne.

Spiller vel ingen rolle for den store påskeutfarten?! Folk får tidsnok anledning til å kjøpe billetter uansett - flyrutene skal tross alt ikke legges ned.

Ja og nei. Slik det er nå får man kjøpt billetter til utreise i påsken (dvs. hvis man reiser fredag/lørdag), men ikke resten - som nevnt over ganske håpløst ifht. de (kunder, passasjerer, gjester) som planlegger å benytte fly i påsken og ikke vet om de får booket akseptable billetter begge veier. Man er jo ikke garantert plass til en overkommelig pris når de holder på slik. Forbrukervennlig er det hvertfall ikke.

Har laget en oppstilling over tidsbruk og frister fra tidligere anbud på FOT rutene. Som det fremkommer så har operatørene fått kortere og kortere tid fra tildeling til oppstart, så en trenger ikke være alt for optimistisk i forhold til at dette skal være rett rundt hjørnet. Forøvrig begynner dette nå å ligne en parodi for de involverte parter, om de har anbud fra før eller ikke. Er litt av hvert som skal på plass på kort tid. Billettsalg har vært nevnt. I tillegg skal vel personell trenes dersom de skal operere nye ruter.

Attachments

• anbudstid.jpg
    anbudstid.jpg
    51.6 KB · Views: 1,640
Den siste infoen som har kommet fra SD på forespørsel, er at anbudet kan drøye helt ut i neste uke...

Back